2008-02-05, 22:07
Medlem
Biskopsfingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
OK. Du tvivlar på vittnesmålet? Jag gör det inte. Men i sak (brandförlopp, "fettavrinning" och sådana ting) så har jag inte så mycket kunskaper, tyvärr, så här får jag lämna frågan öppen..

Men att du tvivlar på Henryk Taubers vittnesmål i det här fallet; betyder det att han omöjligen kan tala sanning om annat? Betyder det vidare även att Förintelsen i sig är en "omöjlighet"??
Nej, förintelsen avgörs icke av det här enskilda vittnesmålet. Brist på dokument, hållbara förklaringar för var och hur gaskammarna är tänkta att fungera, frånvaro av order o.s.v. Och om vi ser till vittnen rör det sig knappast om de hundratal eller ibland tusental som hävdats, utan det rör sig om mycket få vittnesmål som har ens ett uns av trovärdighet. Men det är OT i denna tråden. I denna tråden finns däremot mycket tydliga belägg för att Tauber icke är att leta på.
Citera
2008-02-05, 22:13
Medlem
Ronaldinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biskopsfinger
Nja, det här skulle jag betrakta som ett tämligen typiskt utslag av köksvokabulär; har du något exempel där det icke rör sig om matlagning? För de flesta betyder nog ändå koka koka, och ingenting annat.
När kommer de flesta människor i kontakt med organiskt fett och ister om inte i köket? Varför skulle inte vittnet kunna använda sig av nämnda köksvokabulär?
Citera
2008-02-05, 22:18
Medlem
Ronaldinhos avatar
...men leta du i några tvålrecept kan du se att uttrycket används där också.
Citera
2008-02-06, 01:02
Medlem
Biskopsfingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronaldinho
När kommer de flesta människor i kontakt med organiskt fett och ister om inte i köket? Varför skulle inte vittnet kunna använda sig av nämnda köksvokabulär?
Därför att det är felaktigt. Det rör sig om en fysikalisk process, där man knappast bara kan överta lite kökstermer hursomhelst, utan koka får därmed en bestämd betydelse, som skiljer sig från matlagningstermen, och i detta fall är den omöjlig att använda, utan att ljuga; han uttrycker alltså en omöjlighet, vilket han försöker ge sken av att vara en realitet - alltså inget annat än lögn och förbannad dikt. Sedan uttrycker han ju en omöjlighet till, vilket knappast gör saken bättre.
Senast redigerad av Biskopsfinger 2008-02-06 kl. 01:05.
Citera
2008-02-06, 06:18
Medlem
Ronaldinhos avatar
Citat:
Därför att det är felaktigt. Det rör sig om en fysikalisk process, där man knappast bara kan överta lite kökstermer hursomhelst, utan koka får därmed en bestämd betydelse, som skiljer sig från matlagningstermen, och i detta fall är den omöjlig att använda, utan att ljuga; han uttrycker alltså en omöjlighet, vilket han försöker ge sken av att vara en realitet - alltså inget annat än lögn och förbannad dikt. Sedan uttrycker han ju en omöjlighet till, vilket knappast gör saken bättre.
Men det är ju lögn och förbannad dikt även när Mrs Beeton beskriver hur man steker ägg, eller hur. Man kan ju inte uttrycka sig hur som helst när man instruerar ungkarlar hur de skall göra när de vill steka några ägg. Tänk på alla eldsvådor Mrs Beetons lögnaktiga råd orsakat.

Du och Germar överdriver vittnets lögnaktighet när ni hetsar upp er över utsagan i och med att det är ett vedertaget begrepp i det vardagliga livet.
Citera
2008-02-06, 06:21
Medlem
Ronaldinhos avatar
Jag tycker nog att jag visat att Rudolf, som d00rkey säger, märker ord och inte är bekant med vardagliga begrepp.

Matlagning och tvåltillverkning är väl också fysikaliska processer, eller?
Senast redigerad av Ronaldinho 2008-02-06 kl. 06:41.
Citera
2008-02-06, 08:28
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:

Du märker ord, Biskopsfinger, istället för att fokusera på sakfrågan.
Precis som vanligt alltså.

/VV
Citera
2008-02-06, 08:39
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Och den andra "omöjligheten" återstår att utreda..

Jag förstår mycket väl att fett brinner, och ju högre temperatur desto hastigare brandförlopp.. Men samtidigt förstår jag inte varför det skulle vara en "omöjlighet" att fett ifrån den sortens likbränning som Henryk Tauber beskriver, och som i vart fall jag menar här, skulle kunna samlas?? Det är ju inte direkt några små mängder människor/lik vi pratar om, och fettet som frigörs borde väl rimligen kunna samlas under eller vid sidan av själva brandhärden, och därifrån ledas bort?
Citera
2008-02-06, 08:44
Medlem
FNGs avatar
Hela frågan om kokande fett är ju helt idiotisk. Även om rent fett inte kokar, så måste ju till och med den mest blåsta människa inse att fett inte är det enda som separeras från en brinnande kropp. Även andra typer av vätskor kommer att falla ut då vävnader expanderar och spricker och dessa måste dunsta av (koka bort) innan fettet kan förgasas och antändas. Detta ger illusionen av att det är fettet som kokar.

Självklart kommer fettet (med kroppsvätskorna) att rinna nedåt, och lika självklart kommer de att kunna samlas upp.
Citera
2008-02-06, 08:56
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNG
/.../
Självklart kommer fettet (med kroppsvätskorna) att rinna nedåt, och lika självklart kommer de att kunna samlas upp.
Jag ser det också som väldigt "självklart", men eftersom jag inte är någon expert på området, och eftersom Biskopsfinger väl närmast verkar sukta efter någon brandtekniskt vetenskaplig akademisk utredning i den här frågan, så får man ju passa pucken vidare så att säga..
Citera
2008-02-06, 10:11
Medlem
Rusens avatar
Kan man inte fråga ett krematorium om den här frågan?
De borde väl ha gjort någon form av observationer vad gäller kremering av människor.
Eller är jag helt ute och cyklar nu?
Jag begriper ju att tekniken inte är densamma, men...
Citera
2008-02-06, 12:00
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Och om vi ser till vittnen rör det sig knappast om de hundratal eller ibland tusental som hävdats, utan det rör sig om mycket få vittnesmål som har ens ett uns av trovärdighet.

OT som vanligt och lika ointressant ändå.
Vad har du för belägg för detta påstående som dessutom är rent löjeväckande?
Det var tusentals människor som överlevde kriget och tyskarnas, i mångas ögon, skräckvälde.
De som satt inne i de läger vi oftast diskuterar här var väldigt många, Biskopsfinger.
Alle dessa är vittnen till det som skedde, även om inte just du stött på deras berättelser.
Att påstå det är ett fåtal är så dumt, tom med för att komma från dig, att man baxnar.
Att som lök på laxen säga att de som var där, på plats, inte är trovärdiga borde egentligen diskvalificera dig för all framtid i detta fora.
Dina påståenden är nämligen totalt förvirrade och felaktiga.

/VV
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in