• 1
  • 2
2008-02-02, 01:40
Medlem
Ja, vart går det att köpa? Går det änns att köpa? Och då inte på begangnat marknaden (har kollat igenom eniros köp och sälj, tradera och blocket. Ingen säljer OS X Tiger löst begangnat i alla fall).

Om inte, går det att bara ta en polares Tiger skiva till en MB (näst nyaste modellen, alltså dem med GMA950, precis innan X3100). Och installera detta på en MB som kom innan den som polaren har?

Båda är en MacBook bara att den ena är köpt efter en hårdvaruuppgradering från Apples sida. Är ej van Mac användare men vad jag vet är det väl ingen CD-key som med Windows utan det är bara att installera?

Kan Apple kolla upp att det finns 2st installationer av samma skiva bara för att man är uppkopplad till nätet (liknande som att MS har sitt Windows Genuine Advantage som kollar om man har en laglig kopia av t.ex. XP).

Gärna också något annat än bara "ja det borde gå" och lite mer "ja det går, jag har själv gjort så".

Tack på förahand, MVH.

EDIT:
Jag har självklart kollat runt lite på lokala Applestores (på nätet) och på Apples sida.

EDIT2:
Kan tillägga att detta bara är hypotetiskt. Det är större möjlighet att det inte blir lägligt att skaffa ett nytt tiger, dock så är jag inte helt säker på hur det blir så bättre att kolla upp allt på en gång.
Senast redigerad av matte_lind 2008-02-02 kl. 01:46.
Citera
2008-02-02, 02:25
Medlem
iquits avatar
Det ska gå hur bra som helst att använda uppgraderingsskivor av tiger på alla datorer. Men din kompis skiva är kopplad till just den datormodellen. Testa att installera och se hur det fungerar!
Och nej, det finns inga såna elaka saker, bara att köra på utan serienummer!

Annars finns tiger på tex piratebay!
Citera
2008-02-02, 03:03
Medlem
Såg att dom sålde Tiger på MediaMarkt i Lund, det märkliga var dock att Tiger var dyrare än Leopard. Hur tänker dom?
Citera
2008-02-02, 06:06
Bannlyst
Ok jag frågar väl den uppenbara frågan...

Varför kör du inte bara Leopard?
Citera
2008-02-02, 15:04
Medlem
iquit: okej, uppgraderingsskivor säger du, är det endast uppgraderoing eller går det att köra en helt clean installation med dem?

samt nej, Mac och TPB klingar inge bra ihop tycker jag sen så vill jag ha en riktig version som jag kan lite på och ingen som _kan_ vara lite om moddat.

maqs: okej, men lund är nog lite för långt för mig ^^

★★★: hmm jadu, hade du frågar igår hade jag nog haft ett bättre svar, kanske lite för att det är en lite äldre MacBook, samt att Leopard har väl haft en del problem? Jag vill helst at allting bara ska fungera på en gång, som det gör med mac
Citera
2008-02-02, 15:06
Medlem
kongolasse12s avatar
Du behöver knappast oroa dig för att Leopard tar mer resurser av datorn och fungerar det gör det, det är ju fortfarande mac!
Citera
2008-02-02, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kongolasse12
Du behöver knappast oroa dig för att Leopard tar mer resurser av datorn och fungerar det gör det, det är ju fortfarande mac!

okej, helt ärligt talat så vet jag inte riktigt hur jag tänkte igår men ^^
som det är nu i alla fall så om jag inte får med Tiger så skickar jag efter Leopard
Citera
2008-02-02, 16:00
Medlem
iquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matte_lind
iquit: okej, uppgraderingsskivor säger du, är det endast uppgraderoing eller går det att köra en helt clean installation med dem?

samt nej, Mac och TPB klingar inge bra ihop tycker jag sen så vill jag ha en riktig version som jag kan lite på och ingen som _kan_ vara lite om moddat.

maqs: okej, men lund är nog lite för långt för mig ^^

★★★: hmm jadu, hade du frågar igår hade jag nog haft ett bättre svar, kanske lite för att det är en lite äldre MacBook, samt att Leopard har väl haft en del problem? Jag vill helst at allting bara ska fungera på en gång, som det gör med mac

Med uppgradering menas att du köper skivan separat, för att byta upp operativet! Går hur bra som helst att köra cleant!
Citera
2008-02-02, 16:15
Medlem
Okej, tack för all hjälp
Citera
2008-02-02, 17:27
Bannlyst
Citat:
Leopard har väl haft en del problem?
Du blandar nog ihop Leopard med Vista. Leopard fungerar precis lika bra som Tiger.
Citera
2008-02-02, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ★★★
Du blandar nog ihop Leopard med Vista. Leopard fungerar precis lika bra som Tiger.

Haha, nja du Vista vet jag att det är problem med, finns det något Windows eller änns MS skit som inte har problem?

Nja men har läst att en del har problem med nätverket och sånt i Leopard?
Citera
2008-02-02, 22:59
Bannlyst
Citat:
kanske lite för att det är en lite äldre MacBook
Så länge det är en macbook är det inget problem. Kör bara en ren installation. Folk som har haft problem, var innan 10.5.1 OCH när dom uppgraderade alltså inte formaterade hårddisken..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in