2008-03-01, 03:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av balders_balle
Jo men sticka nån med bajonetten bara för att han är inom det "förbjudna området" känns sådär

Slag med kolven känns i flera månader
Citera
2008-03-01, 08:01
Medlem
Alimamas avatar
Men det är ju det som är så härligt med militären! Allt är overkill, det vill säga: muckar du med oss så skjuter vi dig. Den avskräckande effekten av det ska nog inte förringas. En vakt från securitas kan man ju tjaffsa med bäst man vill, det absolut värsta som kan hända är att han pucklar på dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
Jag skulle vilja veta vad ett gäng 18-åriga grabbar skulle kunna bidra med vid en kupp?
De flesta lär vara 19-20 och folk i den åldern (även 18) har gjort bra ifrån sig i krig, så varför skulle de inte kunna hantera en liten statskupp?

Angående att slåss med vapnet, finns det inte risk för att personen man vill bekämpa får tag i vapnet och sedan kan använda det mot en?
Citera
2008-03-01, 15:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Men det är ju det som är så härligt med militären! Allt är overkill, det vill säga: muckar du med oss så skjuter vi dig. Den avskräckande effekten av det ska nog inte förringas. En vakt från securitas kan man ju tjaffsa med bäst man vill, det absolut värsta som kan hända är att han pucklar på dig.

De flesta lär vara 19-20 och folk i den åldern (även 18) har gjort bra ifrån sig i krig, så varför skulle de inte kunna hantera en liten statskupp?

Angående att slåss med vapnet, finns det inte risk för att personen man vill bekämpa får tag i vapnet och sedan kan använda det mot en?

Inte med en pipstöt, tar nån tag i vapnet är det bara att vrida ner till A och trycka in i 1.5 sekunder
Citera
2008-03-01, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lemasive
Inte med en pipstöt, tar nån tag i vapnet är det bara att vrida ner till A och trycka in i 1.5 sekunder

det och man får lära sig att ta tillbaka vapnet.
Fick ni inte närkamps instruktioner? herregud det var typ 50% av vår fys!!
Citera
2008-03-01, 15:14
Bannlyst
Inse fakta!
Högvakten är bara trams för turister och har inget ting med säkerheten att göra. SÄPO sköter personskyddet runt knugen med familj.
Och om det gälller skydd mot statskupper så skulle det vara riksdagen och Rosenbad man skulle skydda. Att skjuta kungen vid statskupp är lika smart som att skjuta Lill-Babs, Arne Weise eller någon annan kändis.
Citera
2008-03-01, 15:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av balders_balle
Tjena,

Nyligen gått högvakten och medans jag stod de otaliga timmarna funderade jag över en sak; Varför har man egentligen ak5 och bajonett?

Jag menar, är det inte jävligt opraktiskt? Personligen skulle jag dra mig något oerhört innan jag bestämde mig för att skjuta någon med AK5 Ni vet ju sjävla vilken skada vapnet gör. Samma sak med bajonetten, ska man sticka någon med ett ca 12cm långt blad? Han lär ju vara dödsdömd direkt?

Nej, man borde ha pistol 88 och batong. Iallafall batong, det skulle verkligen underlätta. Då kan man avärja ett hot ganska enkelt utan att ge personen i fråga några bestående men för livet.

Hur ska du annars kunna skjuta prick på befälens skinkor ?
Citera
2008-03-01, 23:57
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordRaven
Sveriges försvar består av 18åriga grabbar, så det får räcka...
Sveriges försvar består till största delen av prostata gerillan alltså Hemvärnet.
Citera
2008-03-02, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArneArneArneArn
Inse fakta!
Högvakten är bara trams för turister och har inget ting med säkerheten att göra. SÄPO sköter personskyddet runt knugen med familj.
Och om det gälller skydd mot statskupper så skulle det vara riksdagen och Rosenbad man skulle skydda. Att skjuta kungen vid statskupp är lika smart som att skjuta Lill-Babs, Arne Weise eller någon annan kändis.

Statskupp?? Vem snackade om det? Hur var det, du blev inte inkallad till värnpliktstjänstgöring?
Citera
2008-03-02, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
Stockholms kuppförsvar! Jag hörde talas om detta dravlet när jag själv stod och stireade på NK klockan mitt i natten.

Jag skulle vilja veta vad ett gäng 18-åriga grabbar skulle kunna bidra med vid en kupp?

Jag stod också där och stirrade och hade det rätt trevligt för övrigt

Det är ju inga höga tankar du hade om dig själv och dina kamrater i ditt förband. Du insåg aldrig varför du gjorde din värnpliktstjänstgöring?
Citera
2008-03-02, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Johan
Jag gick också på drottningholm, Post 1:1, vi löste av hemvärnet, haha vilka stollar det var.

Ok... vilket hv-förband var det då ????

Hv gör högvakten 1 till två gånger om året Per förband..........Så vi har nog mer rutin på det över lag än en liten 19 årig stolle med 6 till 10 månaders militär erfarenhet... Vakta e ju liksom vår huvuduppgift såå........

Som föregående postare sa så är ju vi det enda egentliga försvar Sverige har kvar.... Rätt tragiskt kanske!!!!! men förhoppnings är vi ju tillräckligt kompetenta o sköta teatervakten på slotten...
Senast redigerad av deadnine 2008-03-02 kl. 23:46.
Citera
2008-03-03, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deadnine
Ok... vilket hv-förband var det då ????

Hv gör högvakten 1 till två gånger om året Per förband..........Så vi har nog mer rutin på det över lag än en liten 19 årig stolle med 6 till 10 månaders militär erfarenhet... Vakta e ju liksom vår huvuduppgift såå........

Som föregående postare sa så är ju vi det enda egentliga försvar Sverige har kvar.... Rätt tragiskt kanske!!!!! men förhoppnings är vi ju tillräckligt kompetenta o sköta teatervakten på slotten...
Uppenbarligen finns ett stort utbildningsbehov gällande det svenska språket och dess skriftbruk.

Men generellt brukar hv-förbanden vara dom minst uppsnäppta på högvakten. Vad det beror på får någon annan reda ut, men det är ett faktum.
Citera
2008-03-03, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av discord
Uppenbarligen finns ett stort utbildningsbehov gällande det svenska språket och dess skriftbruk.

Men generellt brukar hv-förbanden vara dom minst uppsnäppta på högvakten. Vad det beror på får någon annan reda ut, men det är ett faktum.

som när man går förbi och post femman har ställt ifrån sig vapnet inne i kuren

japp hemvärnsman...
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här