2008-02-27, 19:59
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balders_balle
Tjena,

Nyligen gått högvakten och medans jag stod de otaliga timmarna funderade jag över en sak; Varför har man egentligen ak5 och bajonett?

Jag menar, är det inte jävligt opraktiskt? Personligen skulle jag dra mig något oerhört innan jag bestämde mig för att skjuta någon med AK5 Ni vet ju sjävla vilken skada vapnet gör. Samma sak med bajonetten, ska man sticka någon med ett ca 12cm långt blad? Han lär ju vara dödsdömd direkt?

Nej, man borde ha pistol 88 och batong. Iallafall batong, det skulle verkligen underlätta. Då kan man avärja ett hot ganska enkelt utan att ge personen i fråga några bestående men för livet.
Vafan, fick ni inte lära er kolvslag?

Finns ett par roliga rörelser man kan göra med en automatkarbin, som inte inkluderar dödligt våld, skjutande eller bajonetten, men som är nog så effektiva.

Som 503 påpekar, automatkarbinen är hård....
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Batong behöver man inte.
Automatkarbinen är hård så det räcker.

Pipstöt för helvete pågar!
Pipstöt är dock lite olämpligt om man har bajonett på, har en förmåga att ge lite allvarligare skador än man kanske tänkt sig.
Citera
2008-02-27, 20:36
Medlem
Bajonett på är en symbolhandling.
Bajonett är sk. blankvapen som indikerar typ "färdiga till strid", enligt gammal sed.

Numera har det ett uppvisnningsvärde att man sätter på bajonett.
Tror inte den traditionen kommer att ändras.
Citera
2008-02-27, 23:57
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Äh det är bara trams med högvakten, tror värnpliktiga själva att dom kan stoppa en grupp som seriöst vill ta kål på konungen ? Det är bara för syns skull och skulle det verkligen krisa är det SÄPO som ansvarar för det riktiga skyddet.
tycker det är ett verkligt under att de värnpliktiga får ha sin vapen ifred, om jag en natt skulle ha ett skriande behov av en AK:5 så vet jag vart jag hittar den, skarpladdad t.om.

Den enda funktion högvakten fyller är att officerare från landsbygden får åka till stockholm och supa på arbetstid.
Citera
2008-02-28, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Äh det är bara trams med högvakten, tror värnpliktiga själva att dom kan stoppa en grupp som seriöst vill ta kål på konungen ? Det är bara för syns skull och skulle det verkligen krisa är det SÄPO som ansvarar för det riktiga skyddet.

Högvakten är en del av Stockholms kuppförsvar. Och i denna tid är de väl en väsentlig del av det.
Vem tror att högvakten enbart är till för att skydda kungliga familjen? I så fall behöver man väl inte vara vid slottet när de inte är där, eller? Gissar att gärningsman inte genomfört högvakt? Rätt?
Citera
2008-02-28, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
tycker det är ett verkligt under att de värnpliktiga får ha sin vapen ifred, om jag en natt skulle ha ett skriande behov av en AK:5 så vet jag vart jag hittar den, skarpladdad t.om.

Den enda funktion högvakten fyller är att officerare från landsbygden får åka till stockholm och supa på arbetstid.

Det där har jag tänkt på många gånger. Det måste vara en tidsfråga innan det händer. Post 4, där jag stod för många år sedan, är ju väldigt utsatt och långt ifrån både en fikande patrull och postgrannar.

/J
Citera
2008-02-28, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busett1
Högvakten är en del av Stockholms kuppförsvar. Och i denna tid är de väl en väsentlig del av det.
Vem tror att högvakten enbart är till för att skydda kungliga familjen? I så fall behöver man väl inte vara vid slottet när de inte är där, eller? Gissar att gärningsman inte genomfört högvakt? Rätt?

Sant under 6:e juni nr jag stod hade vi höjd beredskap likaså när AFA demonstrerade.

Väst, gasmask och hjälm skall medföras och stfVC berttade att det finns extra ammonution inlåst.
Citera
2008-02-29, 12:19
Moderator
Strix m/94s avatar
Säkert...

Citat:
Ursprungligen postat av ZätaGustav
Knappast!

Gängse nyhetsvärdering säger att det det ovanliga och obskyra får företräde framför det vanliga och utslätade.

Poliser skjuter folk lite till höger och vänster. Ingen bryr sig särskilt mycket. Men en högvaktssoldat som bajonetthugger en förbipasserande kommer att vara unikt (i känd modern historia).

/Zäta

...får det uppmärksamhet, men de politiska skadorna blir mindre. Det blir litet mer av "Högvakt klådde upp idiot med falukorv!"
Citera
2008-02-29, 12:22
Moderator
Strix m/94s avatar
Man...

Citat:
Ursprungligen postat av von Schmerz
Om någon kommer och muckar gräl då jag står post och har slut på ammunition väljer jag hellre att fläska på med kolven i huvudet på denne än att försöka pricka in någon mjukdel med bajonetten.

Bajonetten är en prydnad, inte ett vapen.

...skall aldrig underskatta den avkylande effekten hos en motståndare som får skåda blankt stål!

"Hur svenska stålet biter, Kom låt oss pröva på. Ur vägen moskoviter, Friskt mod i gossar blå." (Tegnér)
Citera
2008-02-29, 14:16
Medlem
Infusions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Schmerz
Om någon kommer och muckar gräl då jag står post och har slut på ammunition väljer jag hellre att fläska på med kolven i huvudet på denne än att försöka pricka in någon mjukdel med bajonetten.

Bajonetten är en prydnad, inte ett vapen.

Precis, ett välinriktad slag med kolven borde räcka i de flesta fall.
Citera
2008-02-29, 15:17
Bannlyst
Hur fan kan man säga att en bajonett inte är ett vapen, vad är det med er stollar....
Citera
2008-02-29, 18:23
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordRaven
Sant under 6:e juni nr jag stod hade vi höjd beredskap likaså när AFA demonstrerade.

Väst, gasmask och hjälm skall medföras och stfVC berttade att det finns extra ammonution inlåst.
Vad skulle man med all denna ammunition till ? Leka Ådalen? Vilket kanske inte vore så fel...

Citat:
Ursprungligen postat av busett1
Stockholms kuppförsvar! Jag hörde talas om detta dravlet när jag själv stod och stireade på NK klockan mitt i natten.

Jag skulle vilja veta vad ett gäng 18-åriga grabbar skulle kunna bidra med vid en kupp?

Och exakt vad är det för kupp man pratar om? Som sagt, det är bara en anledning för att officerare skall få komma till stockholm och supa till det lite. För de på livgardet så är det väl en anledning till att komma hemifrån. Tänk om de skulle bli tilltalade av kungen, vad de kan skryta om de sedan.
Citera
2008-02-29, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
Vad skulle man med all denna ammunition till ? Leka Ådalen? Vilket kanske inte vore så fel...

Stockholms kuppförsvar! Jag hörde talas om detta dravlet när jag själv stod och stireade på NK klockan mitt i natten.

Jag skulle vilja veta vad ett gäng 18-åriga grabbar skulle kunna bidra med vid en kupp?

Och exakt vad är det för kupp man pratar om? Som sagt, det är bara en anledning för att officerare skall få komma till stockholm och supa till det lite. För de på livgardet så är det väl en anledning till att komma hemifrån. Tänk om de skulle bli tilltalade av kungen, vad de kan skryta om de sedan.

Sveriges försvar består av 18åriga grabbar, så det får räcka...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in