• 2
  • 3
2008-02-01, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av h-kan
Måste hoppa ner till frugan nu men i vilket fall så kolla om du har skrivrättighet till den när du är inloggad som root och lägg till anändaren i gruppen plugdev och se om det hjälper... tittar til dig i morrn så löser vi det

Går det att vara root i X och ändra mappar? Och i såna fall hur då?
När ajg kollar egenskaperna och rättigheterna står det att root är ägaren och rättigheterna är läs och kör, hur loggar jag in som root i x?
Citera
2008-02-02, 00:40
Medlem
Zibris avatar
Externa hårddiskar brukar enligt min erfarenhet vara fat. I fat finns det inga rättigheter. Alltså tycker vfat (linuxkärnans fat) att filerna ska ägas av den som monterar (i.e root). Såvida.. Såvida man inte lägger till -o uid=1000 när man monterar enheten. Nåt sånt.
Citera
2008-02-02, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zibri
Externa hårddiskar brukar enligt min erfarenhet vara fat. I fat finns det inga rättigheter. Alltså tycker vfat (linuxkärnans fat) att filerna ska ägas av den som monterar (i.e root). Såvida.. Såvida man inte lägger till -o uid=1000 när man monterar enheten. Nåt sånt.

Det kan nite stämma, så då ska inte jag kunna kopiera saker till min hårddisk?
jag provar att mounta med mitt uid.

EDIT: mountade med 1000 som uid, men jag kan fortfarande inte ändra till skrivrättigheter. Jag börjar verkligen tröttna på det här, ska det vara såhär mycket krångel för en hårddisk?
Senast redigerad av distress 2008-02-02 kl. 01:12.
Citera
2008-02-02, 07:49
Medlem
h-kans avatar
när jag skrev att du skulle ändra som root menade jag att du ska öppna en terminal i X och använda sudo kommandot

Testa detta nu

öppna en terminal och skriv

sudo nano -w /etc/fstab

Sen lägger du till denna raden längst ner

/dev/dindisk /mnt/vadduvilldenskaheta vfat auto,users,rw,exec,umask=000 0 0

sen trycker du Ctrl + o för att spara

efteråt skriver du sudo mount -a i terminalen och se om den mountas och om du får skriv rättigheter till den

testa att köra cd /mnt/dindisk och mkdir test som en användare och en gång som root med så du ser om någon av de har skrivrättigheter.
Citera
2008-02-02, 12:13
Medlem
Citat:
när jag skrev att du skulle ändra som root menade jag att du ska öppna en terminal i X och använda sudo kommandot

Testa detta nu

öppna en terminal och skriv

sudo nano -w /etc/fstab

Sen lägger du till denna raden längst ner

/dev/dindisk /mnt/vadduvilldenskaheta vfat auto,users,rw,exec,umask=000 0 0

sen trycker du Ctrl + o för att spara

efteråt skriver du sudo mount -a i terminalen och se om den mountas och om du får skriv rättigheter till den

testa att köra cd /mnt/dindisk och mkdir test som en användare och en gång som root med så du ser om någon av de har skrivrättigheter.

...okej, gjorde som du sa tror jag, och när jag skulle mounta fick jag det här i terminalen:
fel filsystemstyp, felaktig flagga, felaktigt superblock
på /dev/sda1, codepage saknas, eller annat fel
I en del fall kan användbar information hittas i syslog
- prova dmesg | tail eller något liknande

Det betyder att jag skrivit fel i /etc/fstab antar jag?
Citera
2008-02-02, 12:30
Medlem
h-kans avatar
vet du vad det är för filsystem på disken?

testa byt ut vfat mot ntfs eller ext3 reiserfs eller vad du nu använder
Citera
2008-02-02, 12:41
Medlem
Citat:
vet du vad det är för filsystem på disken?

testa byt ut vfat mot ntfs eller ext3 reiserfs eller vad du nu använder

Okej, bytte vfat mot ntfs och det funkade, bara att det frotfarande inte finns några skriv-rättigheter, det verkar vara omöjligt att uppnå.
Citera
2008-02-02, 13:08
Medlem
h-kans avatar
Eftersom NTFS e ett lite speciellt (stängt) filsystem så har inte skriv stöd till det kommit förrän på senaste tiden.. många distar har redan auto stöd för det men kanske inte din version...

kolla följande länk för en how-to

http://technowizah.com/2006/11/debia...g-to-ntfs.html
Citera
2008-02-02, 14:43
Medlem
Fick programmet att funka och så, men det gör inget, eller, jag har kommit tillbaka till ett annat problem, terminalen säger att jag har fel flagga och fel superblock osv, allt är fel.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in