2008-02-01, 13:33
Medlem
Står följande;
Citat:
1.04. Att uppvigla till brott är förbjudet
Det är förbjudet att uppvigla till brott. Brottslig verksamhet är enbart tillåten i teorin. Ifall ditt inlägg är en ren uppvigling och att det inte handlar om något skämt, så riskerar du en varning för detta. Det är inte heller tillåtet att uppmuntra och stödja terrorism och terroristhandlingar.

Vad menas med att uppvigla till brott?
T.ex om någon frågar hur man ska göra för att cracka sin kopia av Vista, och vill ha hjälp med det. Är det ett regelbrott att hjälpa honom?
Citera
2008-02-01, 13:51
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrilloo
Står följande;

Vad menas med att uppvigla till brott?
T.ex om någon frågar hur man ska göra för att cracka sin kopia av Vista, och vill ha hjälp med det. Är det ett regelbrott att hjälpa honom?

Nej uppvigla är mer när man publikt uppmanar en allmänhet. Är i alla fall den uppfattningen jag har fått.
Citera
2008-02-01, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Nej uppvigla är mer när man publikt uppmanar en allmänhet. Är i alla fall den uppfattningen jag har fått.
Jo, nu när du säger det så låter det bättre.
Det är alltså inget regelbrott att föreslå fildelning av olagliga filer?
Det är ju inte så att jag uppmanar alla till det.
Citera
2008-02-01, 14:59
Medlem
ChristianXs avatar
Uppvigling hanteras i Brottsbalken kap 16:
Om brott mot allmän ordning, §2: "Den som muntligen inför menighet eller folksamling, i skrift som sprides eller utlämnas för spridning eller i annat meddelande till allmänheten uppmanar eller eljest söker förleda till brottslig gärning, svikande av medborgerlig skyldighet eller ohörsamhet mot myndighet, dömes för uppvigling till böter eller fängelse i högst sex månader."

Uppvigling kräver alltså att det är en löst definierad grupp som är mottagare av uppmaningen. Om man vrålar följande i megafon på plattan så kan det nog ses som uppvigling: "Kom igen nu allihop, nu stormar vi alla slottet och bränner det!"

Om man däremot uppmanar en enskild specifik individ så är det stämpling till brott det handlar om. (Brottsbalken 23 kap 2 §):
"[...] Med stämpling förstås, att någon i samråd med annan beslutar gärningen eller att någon söker anstifta annan eller åtar eller erbjuder sig att utföra den. [...]"
Citera
2008-02-01, 15:19
Medlem
MrTambourineMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Uppvigling hanteras i Brottsbalken kap 16:
Om brott mot allmän ordning, §2: "Den som muntligen inför menighet eller folksamling, i skrift som sprides eller utlämnas för spridning eller i annat meddelande till allmänheten uppmanar eller eljest söker förleda till brottslig gärning, svikande av medborgerlig skyldighet eller ohörsamhet mot myndighet, dömes för uppvigling till böter eller fängelse i högst sex månader."

Uppvigling kräver alltså att det är en löst definierad grupp som är mottagare av uppmaningen. Om man vrålar följande i megafon på plattan så kan det nog ses som uppvigling: "Kom igen nu allihop, nu stormar vi alla slottet och bränner det!"

Om man däremot uppmanar en enskild specifik individ så är det stämpling till brott det handlar om. (Brottsbalken 23 kap 2 §):
"[...] Med stämpling förstås, att någon i samråd med annan beslutar gärningen eller att någon söker anstifta annan eller åtar eller erbjuder sig att utföra den. [...]"
Så om jag förstår dig rätt, angående uppvigling, så får jag alltså enligt regel 1.04 säga "så här crackar man Vista" men jag får inte säga "ni borde alla cracka Vista". Har jag förstått korrekt?
Citera
2008-02-01, 15:34
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Det här är så jäkla subjektivt som det kan vara.
Var en tråd nyligen i rassedelen där det snackades om, i positiva termer, om hur ball det var att kasta flaskor på demonstranter.
Min egen uppfattning är att sådant skit 'uppviglar' eller iallafall hetsar andra till att joina nästa 'rasseträff' och kasta flaskor på andra människor.

För första o enda gången (hittills) klickade jag på rapporteringsknappen.
Hörde ingenting så jag PMade en moderator som sade att han inte tyckte det var ngt fel men att admin var tillfrågad.
Men det hördes inget mer.

Det är nog verkligt högt i tak för vissa typer av våldsbrott medans piratkort och andra mycket värre och hemska saker (ironi!) behandlas betydligt hårdare än dessa kastade flaskor.

/VV
Citera
2008-02-01, 19:21
Medlem
Bra, då vet man det också. Det är ju onödigt med onödiga varningar. Tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in