2008-02-01, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ticoroman
Det värsta jag sett i bogseringsväg är några idioter som bogserade varandra på en motorväg i 90-100 km/h! Jag trodde inte mina ögon...

jag bogsera en bil på vanlig väg i 80-90 km/h. gick alldeles utmärkt..

om du ändå ska upp på en motorväg.. kör fort som fan så e du nju snart av den om det bara e tre mil...
Citera
2008-02-01, 19:07
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonas23

om du ändå ska upp på en motorväg.. kör fort som fan så e du nju snart av den om det bara e tre mil...

Det finns en anlednig att man inte får bogsera i "normal" fart.
Även den starkaste bogserlinan kan gå av.
Då sitter du där i skiten.
Även om bromsar och styrning fungerar som det ska så sitter du i ett trafikodugligt fordon.
Citera
2008-02-01, 19:08
Medlem
Citat:
Det värsta jag sett i bogseringsväg är några idioter som bogserade varandra på en motorväg i 90-100 km/h! Jag trodde inte mina ögon...

Haha.
Jag har varit med och bogserat i 110 km/h, och då hade bilen som blir bogserad även en släpkärra påkopplad. Detta var dock runt klockan 23 en sommarnatt på landsväg. Men det var ändå ganska spännande.
Citera
2008-02-01, 19:38
Medlem
ticoromans avatar
Citat:
jag bogsera en bil på vanlig väg i 80-90 km/h
Citat:
Ursprungligen postat av EyEr0n
Jag har varit med och bogserat i 110 km/h
Varför? Vad tror ni händer om något kommer ut på vägen och dragbilen måste göra en kraftig inbromsning, och har samtidigt en annan bil i ett snöre bara några meter bakom sig själv? Detta i 100 km/h....

Citat:
Inte konstigt att det sker massvis med onödiga dödsolyckor i trafiken... det värsta är att oskyldiga ofta drabbas, annars hade jag inte brytt mig. Naturligt urval eller något....
Citera
2008-02-01, 19:53
Medlem
Citat:
Varför? Vad tror ni händer om något kommer ut på vägen och dragbilen måste göra en kraftig inbromsning, och har samtidigt en annan bil i ett snöre bara några meter bakom sig själv? Detta i 100 km/h....

Det hade ju naturligtvis gått rätt mycket åt helvete.
Därför tänker jag aldrig göra om det.
Iof var jag inte den som körde, men ändå.
Citera
2008-02-01, 21:59
Medlem
Citat:

Hur tänkte du kring riskerna med detta företag? Tyckte du inte att det verkade lite dumt och onödigt farligt?
Citera
2008-02-02, 04:58
Medlem
/bin/ladens avatar
Citat:

För att inte tala om vad för effekt en avstängd motor har på broms- och styrservon.
Citera
2008-02-02, 16:02
Medlem
Lillaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Numberone1
Är det tillåtet att bogsera bil efter motorväg? ska bogsera ca 3 mil och vill inte få en tjock böter. snabba svar uppskattas.

Du får bogsera, Men endast till närmsta avfart.
Enligt min häftiga scanner är det så. Då jag hörde polisen fråga lkc om detta.
Citera
2008-02-02, 16:28
Medlem
Sköt det snyggt på natten innan morgontrafiken drar igång om ni "måste" ut på motorvägen.

Ha varningsblinkersen igång på den bakre bilen, och om det kan vara bra för mötande fordon, starta varningsblinkersen även på den främre bilen!!!

Vid vanlig smal väg så kan det vara bra att som mötande bilist veta att det är "nått skit på gång" som man snart möter. Så är man extra beredd på att man tex kan få omkörningsmöte på sin egen sida med kortare varsel än normalt.

kör inte för fort.

mvh pp
Citera
2008-02-02, 19:40
Medlem
Jånni Balles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillaa
Du får bogsera, Men endast till närmsta avfart.
Enligt min häftiga scanner är det så. Då jag hörde polisen fråga lkc om detta.

Vilken tur att du upplyste oss om detta, ty ingen har skrivit samma sak i tråden innan dig...
Citera
2008-02-02, 23:18
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DDK
NEJ för helvete, ingen bogsering på motorväg. Det blir till att fixa en bärgare eller sköta saken snyggt nattetid.

EDIT: När det gäller varningsblinkers och bogsering så sitter det ju alltid en kille i bilen som bogseras och kan sköta blinkandet, dvs slå av varningsblinersen och slå på vanlig blinkers vid sväng. Jag tycker personligen det är utmärkt att veta att något inte är som det ska med ekipaget jag närmar mig, antingen om jag ser traktortriangeln eller varningsblinkers.

Nu vet jag inte om det gäller för andra bilar, men på de volvo jag haft så kan man styra varningsblinkersen med blinkerspaken så att de visar körriktning istället för varning utan att man först behöver stänga av varningsblinkersen.
Citera
2008-02-02, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJedgecrusher
Hur tänkte du kring riskerna med detta företag? Tyckte du inte att det verkade lite dumt och onödigt farligt?

ville få bort bilen så fort som möjligt..

såg inte detta som än större risk än att köra på e4 mellan sthlm o uppsala i rusningstrafik.. e ju så många som håller avstånd då när farterna e uppe i 120-130 km/h..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in