2008-08-09, 17:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dominax
vad är Oxycodone? jag menade nässpray med hormonet oxytocin. fin fina grejjer

Oxytocin har en halverings tid på 3 minuter, och det är garanterat beroendeframkallande. Den korta halveringstiden gör att man skulle få sitta och dra in det i näsan med 6 minuters mellanrum. Oxytocin är den hormon som utsöndras när man får orgasm, och vi vet ju alla hur länge den känslan varar. Jag tycker att det låter högst ovetenskapligt för att inte säga idiotisk.
Då kan väl folk lika gärna gå runt med en lust gas N2O tub på ryggen, eftersom man blir lugn och harmonisk av det med. Kristall
Citera
2008-08-10, 00:12
Medlem
Slitages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av score!
Jag är otroligt svårt att kolla folk i ögonen och jag kan tänka mig när jag sitter där försöker jag tänka vad h*n tänker om mig vilket gör det lite svårare Hatar detta varför är det så här? Alla människor verkar har psykiska problem.. är det så vi är skapta? att lida psykiskt om vi inte är sociala? Alltid önskat att jag var tex en katt (skratta du bara .. )

EXAKT den tänken hade jag då min sociala fobi var som värst(Just det om katten då jag kelade med katten hemma ) efter för långt pundande som hade förstört mitt psyke, från att vara social utåt och alltid vara ute bland folk till att så fort telefonen ringer bankar hjärtat som en galning och jag svarar inte, rodnar så fort någon talar till mig, destruktiva tankar som fan och det har förstört mycket i mitt liv, alla säger till mig att det inte märks men det är ju jag som vet hur det känns, det är i min skalle det sitter i, har tagit sobril, och nu senare xanor vid speciella tillfällen såsom då jag ska göra en redovisning eller första dagen på ett jobb m.m , och det håller mig tillbaka fruktansvärt mycket, ska ringa till vuxenpsyk och höra om det är möjligt med terapi, åt för övrigt ssri preparat ett tag men det gjorrde nästan saken värre. Enda som funkar är benzo och det är ju för jävligt att det måste vara så, sobrilen fick jag utskriven av en bra läkare som förstod mig men har flyttat och den nya skiter totalt i det och säger att jag är för ung. Men jag vill klara min utbildning så jag har skaffat lite benzo på annat håll . Vet att detta inte håller i längden att käka massa piller. Så jag hoppas på en förändring. Lycka till ! För SF håller tillbaks så mycket i ens liv.
Citera
2008-08-10, 01:42
Medlem
Förstår precis ditt resonemang Score!. Vafan ärligt talat 95% av alla med svår social fobi får nog ingen hjälp med tanke på att det blir för stor utmaning att ta tag i saken.

Sedan det där med ögonkontakt så kan jag säga dig att det inte är någon stor grejj. Ögonkontakt är lite speciellt för dem flesta, även dom som inte lider av SF.

Det där med nässprayet verkade mest bara flummigt men om det skulle lindra så är det väldigt positivt och jag hoppas de kan utveckla det till mer komplett.
Citera
2008-08-10, 12:00
Medlem
jangos avatar
Citat:
Tror jag har ärftlig social fobi, efter som min pappa har liknande beteende och dricker en hel del.
Fobier är något man lär sig, det är inget man föds med. Men visst kan olika personer ha olika förutsättningar.
Citat:
Är det redan "programmerat" i hjärnan och man får leva med simpla knep eller är det kemisk obalans som i vanliga fall (dillar jag nu bara?)
Ja, det är programmerat i hjärnan. Men du använder falsk dikotomi när du antar att man måste leva med det av den anledningen. Fobier kan botas, men det betyder inte alltid att det är lätt att göra. Det är som att bli av en dålig vana.
Citera
2008-08-10, 13:18
Medlem
Pitbull bitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kristall
Oxytocin har en halverings tid på 3 minuter, och det är garanterat beroendeframkallande. Den korta halveringstiden gör att man skulle få sitta och dra in det i näsan med 6 minuters mellanrum. Oxytocin är den hormon som utsöndras när man får orgasm, och vi vet ju alla hur länge den känslan varar. Jag tycker att det låter högst ovetenskapligt för att inte säga idiotisk.
Då kan väl folk lika gärna gå runt med en lust gas N2O tub på ryggen, eftersom man blir lugn och harmonisk av det med. Kristall

Oxytocin utsöndras också i kvinnans kropp när hon ammar. http://sv.wikipedia.org/wiki/Oxytocin Detta tar längre tid än en orgasm. Dessutom kan modern tvingas amma 7-8 ggr om dygnet. Hur många har orgasm så ofta?

Tanken med nässprejen är väl inte att man ska gå och sniffa den konstant utan när man ska göra nåt stressande, typ gå ut och träffa folk. Har man sen upptäckt att det gick bra med nässprej, så törs man nästa gång utan nässprej. Det gäller att forcera spärren, känslan av att det är omöjligt.
Citera
2008-08-10, 13:21
Medlem
Citat:
Tjenare, undrar om medicin fungerar mot social fobi? blir ganska stora problem i skolan. Känner att jag vill därifrån osv, den som vet vad social fobi är vet vad jag går igenom. Någon som testat så det verkligen funkar? Hur får man tag i sånna? måste man få dom utskrivna av psykolog? vad krävs för det? "hej jag har social fobi, kan jag få piller?"

Vet att det finns massa trådar men vill veta om dom är effektiva.
Tack i förhand!

Edit: vilka är mest effektiva?

Hej!

Du behöver en kompetent psykiater, som kan skriva ut recept.
Det är så det fungerar i Sverige.

Det finns medicin, som kan hjälpa dig.
Lyrica användes för att behandla generaliserat ångestsyndrom (GAD).

Medicinen har gjort underverk för många människor, som lider av social fobi.
Jag står själv på Remeron och Lyrica, som jag tar på kvällen.

Lycka till!
Stövel-Anders
Citera
2008-08-10, 15:34
Medlem
dominaxs avatar
sprayen heter Syntocinon
http://www.sjukvardsradgivningen.se/...tegoryID=30711
Citera
2008-08-10, 15:51
Medlem
Jag tycker inte att det funkar alls, det snarare förstärker alla kännslor, det har iaf vart min personlgiga uppfatting
Citera
2008-08-10, 16:19
Bannlyst
sök på exponerings modellen, eller exponerings metoden eller vad den nu kallas. Det går ut på att du trubbar av dig genom att typ springa runt och skrika bland folk eller något valfritt; göra något riktigt pinsamma saker dvs.
Citera
2008-08-10, 16:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pitbull bitch
Oxytocin utsöndras också i kvinnans kropp när hon ammar. http://sv.wikipedia.org/wiki/Oxytocin Detta tar längre tid än en orgasm. Dessutom kan modern tvingas amma 7-8 ggr om dygnet. Hur många har orgasm så ofta?

Tanken med nässprejen är väl inte att man ska gå och sniffa den konstant utan när man ska göra nåt stressande, typ gå ut och träffa folk. Har man sen upptäckt att det gick bra med nässprej, så törs man nästa gång utan nässprej. Det gäller att forcera spärren, känslan av att det är omöjligt.

Jo men det beror väl på att mjölken innehåller ämnet, självklart får man effekt så länge hormonet tillförs. Att barnet sedan somnar är väl inte så konstigt, man somnar ju ganska lätt efter att man har fått en hormon kick av det slaget. Halveringstiden är fortfarande 3 minuter och nässprejen skulle få användas flitigt om man är i skolan hela dagen.

Att använda lugnande vid sociala sammanhang är knappast hjälpande på det viset som du tror. Det har snarare motsatt effekt delvis så klarar man sig inte utan det lugnade preparatet, i sociala sammanhang. Det leder till att kroppen kommer att kräva detta ämne för att fungera normalt. Sedan så ökar toleransen och man kommer att behöva ta mer för att uppnå samma effekt. Att det sedan har en kick effekt är också något som jag reagerar på, eftersom saker som kickar lättare leder till beroende. Kick fixering är något som dom tunga narkomanerna ofta lider av (dom som tar IV röker H tjack kola osv)

Kristall
Citera
2008-08-10, 19:18
Bannlyst
Citat:
Tjenare, undrar om medicin fungerar mot social fobi? blir ganska stora problem i skolan. Känner att jag vill därifrån osv, den som vet vad social fobi är vet vad jag går igenom. Någon som testat så det verkligen funkar? Hur får man tag i sånna? måste man få dom utskrivna av psykolog? vad krävs för det? "hej jag har social fobi, kan jag få piller?"

Vet att det finns massa trådar men vill veta om dom är effektiva.
Tack i förhand!

Edit: vilka är mest effektiva?

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/...71&DocTypeID=5

Funkade på mig i alla fall!
Citera
2008-08-10, 20:51
Jag sökte, för 12 år sedan, för social fobi, och idag är jag botad!

Käkade först Mianserin, Remeron, Seroxat, Efexor, Aurorix, Fluoxetin, men inget hjälpte förutom Efexor. Men kanske bara till 20%. Sedan fick jag Xanor o då vågade jag hålla föredrag, tala inför grupp m.m. Sen har jag fått ECT-behandling som också hjälpt.

Idag äter jag Efexor, Mirtazapin, Iktorivil, Haldol & Theralen. Men jag känner att jag mår bra i alla fall!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in