• 1
  • 2
2008-01-31, 19:31
Medlem
jallaballas avatar
Minnesanvndningen i vista anges exklusive superfetch. I aktivitetshanteraren kan man se att man anvnder t ex 80% av minnet men samtidigt str det att man har 0 MB ledigt minne under Physical Memory. Det r fr att minnet som anvnds av superfetch omedelbart kan anvndas till annat om ett program skulle behva det. Det anvnder allts bara det minne som blir ver, det enda som hnder om man har lite ram-minne r att superfetch inte har lika mycket minne ver att fylla med program.

Citat:
[...] the data in the cache is considered very low priority and any process that comes in and needs to use RAM will flush this data out transparently to the user or process. So, the memory is being used, but as far as the processes are concerned, it is empty.
http://blogs.technet.com/askperf/arc...eadyboost.aspx

Om trdskaparen inte mrkt av ngra problem med att minnet skulle tagit slut finns det ingen anledning till att stnga av ngra funktioner fr att frigra minne. Det r ju bttre att minnet anvnds till att gra nytta n att det str tomt.
Citera
2008-01-31, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
nd s gav du det vldigt konkreta rdet att stnga av det med motiveringen att "den gr mest trubbel om du har mindre n 2 Gb i RAM". Den typen av uppmaningar krver att man vet vad man pratar om.

Jag vet vad jag pratar om, mina meriter kan vi diskutera ngon annanstans. Det r inte livsfarligt att stnga av tjnsten och om han knner att datorn mr bttre av det s kan han lta tjnsten vara avstngd annars r det bara att stta p den igen. Sjlvklart skulle jag helst vilja veta mer om vilken hrdvara han har och vilka processer som r igng p datorn.
Citera
2008-01-31, 19:47
Medlem
Som sagt vi behver mer info frn Dur3forS annars kan vi bara spekulera oss fram till olika lsningar.
Citera
2008-01-31, 21:30
Medlem
nkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeXaR_
Som sagt vi behver mer info frn Dur3forS annars kan vi bara spekulera oss fram till olika lsningar.
Men ge dig nu. Du gav honom ett konkret exempel p vad han skulle gra och baserade det p ngot som du inte har belgg fr. Innan ngon sa emot dig var det inget snack om att det inte spelar s stor roll kanske, eller att hans aktuella hrdvara skulle vara av intresse - vilket jag inte tycker det r i det hr fallet. Jag har inte sagt att det r livsfarligt att stnga av tjnsten. Det r du som sagt att den bara stller till trubbel om man har mindre n tv gig, och DET r rent skitsnack att haspla ur sig bara sdr. Vad det gller dina meriter s bryr jag mig rtt lite s lnge du nd har fel.
Citera
2008-01-31, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Men ge dig nu. Du gav honom ett konkret exempel p vad han skulle gra och baserade det p ngot som du inte har belgg fr. Innan ngon sa emot dig var det inget snack om att det inte spelar s stor roll kanske, eller att hans aktuella hrdvara skulle vara av intresse - vilket jag inte tycker det r i det hr fallet. Jag har inte sagt att det r livsfarligt att stnga av tjnsten. Det r du som sagt att den bara stller till trubbel om man har mindre n tv gig, och DET r rent skitsnack att haspla ur sig bara sdr. Vad det gller dina meriter s bryr jag mig rtt lite s lnge du nd har fel.

Ett mynt har alltid tv sidor. Lika mycket som det kan vara till hjlp kan det ocks orsaka problem fr vissa. Det har ju blivit rtt mycket dispyt kring superfetch och det finns s klart anhngare av "superfetch ger" och "superfetch suger".
Mina belgg kommer frn olika internetsajter samt att jag sjlv har upplevt problem med superfetch bde p min dator och datorer till personer jag hjlpt. Drfr har min erfarenhet varit att datorerna var slare d superfetch var igng, hrddiskaktiviteten var hg d cachen swappades i princip hela tiden (deras datorer hade 1 Gb RAM). Nr jag satte ihop min brors dator s gick den p topfart fastn den hade 1 Gb RAM och superfetch orsakade inte ngra problem dr alls utan gjorde datorn snabbare eftersom busshastigheten p hans dator lg p den hgre nivn.
Om du behver mer referenser kan du grna lsa OC-modshops artikel om superfetch.
http://www.ocmodshop.com/ocmodshop.aspx?a=1048
Jag erknner att jag var lite hrd nr jag sa att det bara orsakar trubbel under 2Gig men det beror p att jag r van vid att folk installerar Vista p datorer som har ngra r p nacken och sen klagar p att det gr sltt vilket bidrar till slutsatsen att "Vista Suger". Dock anser jag att vi har kommit lite vl offtopic nu och borde skapa en ny trd ifall vi ska diskutera Superfetchs bra och dliga sidor.
Citera
2008-02-01, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dur3forS
Hej,

jag har en frga angende ramminnet i Vista. Nr jag har bytt virusskydd p datorn d har mtaren som mter ramminnet som finns i Windows Side Panel gtt upp till 88% vilket jag tycker r hgt. Vad r normalt? Den var lgre innan. Hur kan jag se till att minnes-krvande funktioner stngs av som r p i ondan? Jag har 1 gb ram.

Mvh andreas

Utan att ha lst dom andra kommentarerna; 1 GB minne fr Vista r dumt... minne kostar billigt i dessa tider... mera minne s blir Vista jttelycklig p dig... :-)

Btw, Superfetch blir bara bttre och bttre ju mer minne man har i datorn... jag har 4GB i nulget och jag r sugen p att hysta i 4 till... :-)
Senast redigerad av Thiesen 2008-02-01 kl. 01:53.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in