• 1
  • 2
2008-01-31, 19:31
Medlem
jallaballas avatar
Minnesanvändningen i vista anges exklusive superfetch. I aktivitetshanteraren kan man se att man använder t ex 80% av minnet men samtidigt står det att man har 0 MB ledigt minne under Physical Memory. Det är för att minnet som används av superfetch omedelbart kan användas till annat om ett program skulle behöva det. Det använder alltså bara det minne som blir över, det enda som händer om man har lite ram-minne är att superfetch inte har lika mycket minne över att fylla med program.

Citat:
[...] the data in the cache is considered very low priority and any process that comes in and needs to use RAM will flush this data out transparently to the user or process. So, the memory is being used, but as far as the processes are concerned, it is empty.
http://blogs.technet.com/askperf/arc...eadyboost.aspx

Om trådskaparen inte märkt av några problem med att minnet skulle tagit slut finns det ingen anledning till att stänga av några funktioner för att frigöra minne. Det är ju bättre att minnet används till att göra nytta än att det står tomt.
Citera
2008-01-31, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Ändå så gav du det väldigt konkreta rådet att stänga av det med motiveringen att "den gör mest trubbel om du har mindre än 2 Gb i RAM". Den typen av uppmaningar kräver att man vet vad man pratar om.

Jag vet vad jag pratar om, mina meriter kan vi diskutera någon annanstans. Det är inte livsfarligt att stänga av tjänsten och om han känner att datorn mår bättre av det så kan han låta tjänsten vara avstängd annars är det bara att sätta på den igen. Självklart skulle jag helst vilja veta mer om vilken hårdvara han har och vilka processer som är igång på datorn.
Citera
2008-01-31, 19:47
Medlem
Som sagt vi behöver mer info från Dur3forS annars kan vi bara spekulera oss fram till olika lösningar.
Citera
2008-01-31, 21:30
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeXaR_
Som sagt vi behöver mer info från Dur3forS annars kan vi bara spekulera oss fram till olika lösningar.
Men ge dig nu. Du gav honom ett konkret exempel på vad han skulle göra och baserade det på något som du inte har belägg för. Innan någon sa emot dig var det inget snack om att det inte spelar så stor roll kanske, eller att hans aktuella hårdvara skulle vara av intresse - vilket jag inte tycker det är i det här fallet. Jag har inte sagt att det är livsfarligt att stänga av tjänsten. Det är du som sagt att den bara ställer till trubbel om man har mindre än två gig, och DET är rent skitsnack att haspla ur sig bara sådär. Vad det gäller dina meriter så bryr jag mig rätt lite så länge du ändå har fel.
Citera
2008-01-31, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Men ge dig nu. Du gav honom ett konkret exempel på vad han skulle göra och baserade det på något som du inte har belägg för. Innan någon sa emot dig var det inget snack om att det inte spelar så stor roll kanske, eller att hans aktuella hårdvara skulle vara av intresse - vilket jag inte tycker det är i det här fallet. Jag har inte sagt att det är livsfarligt att stänga av tjänsten. Det är du som sagt att den bara ställer till trubbel om man har mindre än två gig, och DET är rent skitsnack att haspla ur sig bara sådär. Vad det gäller dina meriter så bryr jag mig rätt lite så länge du ändå har fel.

Ett mynt har alltid två sidor. Lika mycket som det kan vara till hjälp kan det också orsaka problem för vissa. Det har ju blivit rätt mycket dispyt kring superfetch och det finns så klart anhängare av "superfetch äger" och "superfetch suger".
Mina belägg kommer från olika internetsajter samt att jag själv har upplevt problem med superfetch både på min dator och datorer till personer jag hjälpt. Därför har min erfarenhet varit att datorerna var slöare då superfetch var igång, hårddiskaktiviteten var hög då cachen swappades i princip hela tiden (deras datorer hade 1 Gb RAM). När jag satte ihop min brors dator så gick den på topfart fastän den hade 1 Gb RAM och superfetch orsakade inte några problem där alls utan gjorde datorn snabbare eftersom busshastigheten på hans dator låg på den högre nivån.
Om du behöver mer referenser kan du gärna läsa OC-modshops artikel om superfetch.
http://www.ocmodshop.com/ocmodshop.aspx?a=1048
Jag erkänner att jag var lite hård när jag sa att det bara orsakar trubbel under 2Gig men det beror på att jag är van vid att folk installerar Vista på datorer som har några år på nacken och sen klagar på att det går slött vilket bidrar till slutsatsen att "Vista Suger". Dock anser jag att vi har kommit lite väl offtopic nu och borde skapa en ny tråd ifall vi ska diskutera Superfetchs bra och dåliga sidor.
Citera
2008-02-01, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dur3forS
Hej,

jag har en fråga angående ramminnet i Vista. När jag har bytt virusskydd på datorn då har mätaren som mäter ramminnet som finns i Windows Side Panel gått upp till 88% vilket jag tycker är högt. Vad är normalt? Den var lägre innan. Hur kan jag se till att minnes-krävande funktioner stängs av som är på i onödan? Jag har 1 gb ram.

Mvh andreas

Utan att ha läst dom andra kommentarerna; 1 GB minne för Vista är dumt... minne kostar billigt i dessa tider... mera minne så blir Vista jättelycklig på dig... :-)

Btw, Superfetch blir bara bättre och bättre ju mer minne man har i datorn... jag har 4GB i nuläget och jag är sugen på att hysta i 4 till... :-)
Senast redigerad av Thiesen 2008-02-01 kl. 01:53.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in