• 1
  • 2
2008-01-31, 00:58
Medlem
köpt ny hårddisk, 320gb. den gamla är på 120 gb. har win xp pro installerat på den.

frågan är, om jag köper en helt ny dator utan hdd å stoppar in dessa två, måste jag formatera om allt på min 120gb hårddisk eller kan ja fortsätta som förut, fast med en extra hdd installerad nu?
Citera
2008-01-31, 06:20
Medlem
d00rkeys avatar
Med helt ny dator blir det nog svårt att använda installationen på din gamla 120 GB'are. Drivrutiner och annat är nämligen anpassade för hårdvaran i din gamla burk.. Fast du skulle nog alltid kunna försöka.. Ta bort alla drivrutiner precis innan du ska flytta över 120'an till den nya burken. Särskilt drivers för moderkortet..

Helt klart bäst och säkrast blir det nog trots allt med en formatering och helt ren nyinstallation, skulle jag tro. Jobbigt men förmodligen bäst alltså..
Citera
2008-01-31, 07:08
Medlem
micaeles avatar
Varför måste du formatera om 120:an bara för att du säter den i en ny dator? Installera den nya med 320:an som primär och boot, med fräscht Windows på, och ha den gamla på sidan av. Då kan du lugnt radera allt som har med system att göra på den och behålla det viktiga, eller kopiera över till den nya och sedan formatera för att börja om från noll.

En ren förflyttning av Windowsinstallation från en dator till en annan är i princip garanterat att icke fungera, av anledningar som man inser med sunt förnuft.
Om jag vill ha Windows på en dator till, kör jag då 'copy C:\Windows' till en annan plats? Nej, just det...samma sak.
Citera
2008-01-31, 09:13
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcman
köpt ny hårddisk, 320gb. den gamla är på 120 gb. har win xp pro installerat på den.

frågan är, om jag köper en helt ny dator utan hdd å stoppar in dessa två, måste jag formatera om allt på min 120gb hårddisk eller kan ja fortsätta som förut, fast med en extra hdd installerad nu?

Jag skulle rekommendera dej att behålla 120GB disken som Windows-disk och istället använda 320GB disken till att spara alla filer till...

Formatera 320GB disken, via diskhanteraren, Kopiera sedan över alla filer du vill spara från 120GB-disken och installera därefter om Windows + se till att alla filer iframtiden sparas till 320GB disken.. Typ. som i winguiders medelinstallation..

På så sätt har du alltid kvar alla filer du själv skapat/Sparat trots att du kan installera om windows om så behövs...

Citera
2008-01-31, 14:49
Medlem
anledningen till at ja vill ha kvar den gamla som primär är för att jag inte orkar installera om win xp igen. tar tid att behöva uppdatera allt skit, sp2 o alla hundra uppdateringar som kräver reboots.

tänkte därför att man kanske bara kunde deleta massa drivrutine på 120gb'aren....sen installera alla nya drivrutiner för nya grafikkortet, nya moderkortet, nya ljudkortet osv.

går detta att genomföra smärtfritt?
Citera
2008-01-31, 15:42
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
anledningen till at ja vill ha kvar den gamla som primär är för att jag inte orkar installera om win xp igen. tar tid att behöva uppdatera allt skit, sp2 o alla hundra uppdateringar som kräver reboots.

tänkte därför att man kanske bara kunde deleta massa drivrutine på 120gb'aren....sen installera alla nya drivrutiner för nya grafikkortet, nya moderkortet, nya ljudkortet osv.

går detta att genomföra smärtfritt?
Tvivlar på det.. Men som sagt; Försöka skadar nog inte.. Fast jag är långt ifrån säker. Förutom drivrutiner (och här måste man nog verkligen få bort allt) så har du ju själva Windows som spökar till det med sitt kopieringsskydd också, såvida du inte har "knäckt" det på nåt vis. ... Egentligen borde det kunna gå tycker jag. Om man alltså bara får bort allt som har med den "gamla" hårdvaran att göra (totalrensning i Enhetshanteraren, minst), att Windows inte hinner hitta moderkortet igen och börja installera något, och sen (förmodligen) knäcker upp kopieringsskyddet också..

Give it a try, hörru!?

Men skyll inte på mig om det inte funkar! Och se för sjutton gubbar bara till att säkerhetskopiera allt du måste ha kvar först!!
Citera
2008-01-31, 16:21
Medlem
hänger inte med på det du säger om kopieringskyddet...vad kan hända?
Citera
2008-01-31, 16:29
Medlem
d00rkeys avatar
Microsoft kör ju med en produktnyckel som binds till hårdvaran.. En del har tidigare klagat på att man kanske skulle behöva en ny nyckel (nytt licensnummer) om man ens ville byta grafikkort eller något. Ska du då liksom byta hela datorn, men licensen/produktnyckeln är bunden till din gamla hårdvara.. Ja, då kan du få lite probläm, skulle jag tro..

Jag är dock ingen expert på det här, men så ligger det till rent teoretiskt i alla fall.

Edit: Vad som kan hända? Vet faktiskt inte riktigt, men något kommer nog att strula i alla fall..
Citera
2008-01-31, 17:11
Medlem
amen för fan då microsoft. idioter!
Citera
2008-01-31, 17:21
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
amen för fan då microsoft. idioter!
Det är du nog, dessvärre, inte så värst ensam om att tycka..
Citera
2008-01-31, 17:38
Medlem
hehe.

hade varit så jävla fint att kunna ha kvar allting på denna hdd utan att behöva installera xp på nytt på den andra.

men om ja formaterar den nya å installerar xp där...kan ja ha denna hdd utan att behöva formatera den?
Citera
2008-01-31, 17:43
Medlem
d00rkeys avatar
Jajamen.. Då är det bara att se till så att din gamla blir slav (bygla om, eller hur det nu går till med SATA - det gamla systemet var ju bygling i alla fall). I så fall kan du t o m låta operativet ligga kvar, men i princip är det lika bra att radera i vart fall Windows-mappen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in