Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-01-30, 20:29
Medlem
Tjena

Då min dator pajjat här hemma så funderar ja på att skaffa en laptop istället som ja även kan ha med mig till universitetet o plugga på.
Är väldigt sugen på en mac, frågan är vilken...

Då jag är student är nog Macbook Pro lite väl dyr

Jag funderar på Macbook (helst den svarta...) men nu kom ju Air in i bilden oxå...!

Det jag gör på datorn:
- Surfar (doh...)
- Photoshop (Fotar en del med digital systemkamera)
- Gör även en del webbsidor osv.
- Pluggar...

Spelar aldrig.
Behöver egentligen inte någon bamse-disk då ja har en HTPC med film, musik osv.

Vilken bör passa bäst? Air eller vanliga Macbooken?
Citera
2008-01-30, 20:34
Medlem
felstavadds avatar
Macbook röstar jag på, det låter som om du vill ha en laptop ska vara relativt stationär. Du är inte ute och reser mycket med den mao.
Air är ju snygg men dyrare och vad jag förstår så måste du köpa till den externa brännaren, lite onödigt då MB:n har allt du behöver.
Citera
2008-01-30, 20:36
Medlem
cammos avatar
En macbook ska du ha, med minst 2GB ram.

Air är inte prisvärd för 5 öre.
Senast redigerad av cammo 2008-01-30 kl. 20:40.
Citera
2008-01-30, 20:41
Medlem
Hmm, okej.

Hur pass sunkig blir den vita jämfört med den svarta?

Har en 1:a gen. Nano som är vit och har blivit ganska sunkig...

Värt o betala lite extra o få en svart?

Bör man lägga till så man får 2GB minne oxå? Leopard tar väl en del kan jag tänka mig?
Citera
2008-01-30, 20:49
Medlem
felstavadds avatar
Jag är lite partisk men valde den vita för jag tyckte den var snyggare än den svarta. Min har inte blivit det minsta sunkig, haft den ca 1,5 år.
Torka av den med en mirakeltrasa då och då så är den som ny.
Citera
2008-01-30, 20:53
Medlem
chades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slynus
Hmm, okej.

Hur pass sunkig blir den vita jämfört med den svarta?

Har en 1:a gen. Nano som är vit och har blivit ganska sunkig...

Värt o betala lite extra o få en svart?

Bör man lägga till så man får 2GB minne oxå? Leopard tar väl en del kan jag tänka mig?

Kan inte svara för den vita MacBooken då jag inte sett någon gammal sån, men jag hade den vita iBooken tidigare, och den blev ganska sunkig. Massa skräp som samlas på och runt styrplattan.

Nu har jag den svarta MacBooken, modell Core Duo bara, och den är bra mycket bättre på det området. Även om jag inte tror att det är värt pengarna bara för att slippa göra rent datorn nån gång ibland. Om du inte tycker att den vita är snorful och inte behöver SuperDriven för att bränna dubbla lager så hade jag klippt en vit 13-tummare med 2,0 GHz och 2 GB minne.
Citera
2008-01-30, 21:02
Medlem
Okej

Nej ja tycker den vita är skitsnygg. Inte ful nånstans

Har dock lite svårt att bestämma mig...

Men vad är skillnaden mellan "Kombinationsenheten" och Superdrive? Är det bara dubbla lager som skiljer? Det går att bränna vanliga DVD med komb?

Har ju 10% på apple oxå iom. att ja är student :P
Citera
2008-01-30, 21:12
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slynus
Okej

Nej ja tycker den vita är skitsnygg. Inte ful nånstans

Har dock lite svårt att bestämma mig...

Men vad är skillnaden mellan "Kombinationsenheten" och Superdrive? Är det bara dubbla lager som skiljer? Det går att bränna vanliga DVD med komb?

Har ju 10% på apple oxå iom. att ja är student :P

Superdrive kan bränna DL, det är enda skillnaden. Tänk på att den billigaste varianten av Macbook inte har någon DVD-brännare. Vet inte om man kan välja till det.

Tycker absolut att du ska köpa en Macbook, en Pro är overkill för dina behov.
Citera
2008-01-30, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Superdrive kan bränna DL, det är enda skillnaden. Tänk på att den billigaste varianten av Macbook inte har någon DVD-brännare. Vet inte om man kan välja till det.

Tycker absolut att du ska köpa en Macbook, en Pro är overkill för dina behov.
Men den billigaste varianten har ju Kombinationsenhet... Om denna inte kan bränna DVD så är ju inte DL enda skillnaden på dom

Förvirrande

EDIT: Och det är väl en Mac som passar mig bäst antar jag? Bättre än en PC, med tanke på vad jag ska göra? Kommer även kanske pilla lite med musik om ja köper en mac
Senast redigerad av Slynus 2008-01-30 kl. 21:25.
Citera
2008-01-30, 21:28
Medlem
Flärps avatar
Rättelse

Den billigaste Macbooken har en Kombinationsenhet som bara bränner CD. De två andra, dyrare modellerna har båda SuperDrive som klarar CD, DVD och DVD-DL.

Edit: För dina behov är Macen helt överlägsen en PC. Enda anledningen till att köpa en PC som jag ser det är för spel. Å andra sidan kan man köpa den dyraste iMacen eller Macbook Pro och installera Windows med bootcamp, då kan man spela precis lika bra. Men jag tycker som sagt att du ska köpa en vanlig Macbook.
Citera
2008-01-30, 21:33
Medlem
NiV3Rts avatar
Vad man föredrar handlar mest om tycke och smak. Kan hur som helst säga att en mac kommer att funka utmärkt för dina ändamål.

Kolla in det här: http://www.youtube.com/watch?v=sEoklJPsa0k
Citera
2008-01-30, 23:34
Medlem
Det räcker definitivt med en vanlig macbook till dig! Satsa inte på air, spara lite pengar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in