2008-01-30, 16:46
Medlem
Hej!
Det är så att jag har en liten sidorörelse privat, dvs det är inget företag.

Jag vill ha ett bank/plusgiro som mina kunder kan betala in sin betalning som jag fakturerar dom.

Vad är bäst? PLusgiro eller bankgiro?

Hur skaffar jag det? Jag har Nordea som bank idag.
Citera
2008-01-30, 16:59
Medlem
kimdah2002s avatar
Om du fakturerar dom så måste du väl ha ett företag o ha FA-skattsedel åtminstånne??

Plusgiro eller Bankgiro är en smaksak, tror det kostar lika mycket ca 2-300:- om året... Bankgiro skulle jag välja gå ner till Nordea o prata med dom så fixar dom det och kopplar ihop det mid ditt vanliga bankkonto...
Citera
2008-01-30, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Om du fakturerar dom så måste du väl ha ett företag o ha FA-skattsedel åtminstånne??

Plusgiro eller Bankgiro är en smaksak, tror det kostar lika mycket ca 2-300:- om året... Bankgiro skulle jag välja gå ner till Nordea o prata med dom så fixar dom det och kopplar ihop det mid ditt vanliga bankkonto...

Jo exakt, men jag menade att jag även vill kunna betala till kontot fast jag itne fakturerar.
Citera
2008-01-30, 17:32
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softar
Jo exakt, men jag menade att jag även vill kunna betala till kontot fast jag itne fakturerar.
Enklast är väl i så fall att dom sätter in pengarna direkt på ditt Nordeakonto så slipper du alla extra avgifter ?
Citera
2008-01-30, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Enklast är väl i så fall att dom sätter in pengarna direkt på ditt Nordeakonto så slipper du alla extra avgifter ?

Han vill kanske erbjuda sina kunder att betala mot postförskott?
Citera
2008-01-31, 09:54
Medlem
NorrMoppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiniFöretagaren
Han vill kanske erbjuda sina kunder att betala mot postförskott?
Ja, om du är beredd att betala extra för att få BG/PG eller om du är i behov att låta kunderna betala mot postförskott så måste du ju ha PG.

En billigare lösning är ju annars att du ber dom betala till ditt bankkonto via bankens PG/BG. Det tar någon dag extra för betalningarna att komma fram men annars är det ju annars enklast och billigast för dig....
Citera
2008-01-31, 21:32
Medlem
Om du har Nordea är PlusGirot bättre. Nordea äger PlusGirot och har bättre integrerade tjänster med PG än vad konkurrenterna har. Dessutom kan du kostnadsfritt koppla ett Bankgironummer till ditt PlusGirokonto.
Citera
2008-01-31, 21:39
Medlem
ray-mans avatar
snabb fråga

om man har en liten nätbutik, är det svårare att slippa moms om du har PG/BG?
Citera
2008-02-01, 00:13
Medlem
NorrMoppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ray-man
om man har en liten nätbutik, är det svårare att slippa moms om du har PG/BG?
Innehavet eller avsaknaden av ett PG/BG ingen betydelse för möjligheterna att slippa moms....

Vad får dig att ställa en sådan fråga överhuvudtaget......?
Citera
2008-02-01, 02:54
Medlem
anakatas avatar
Ett BG-konto kopplas till ett bankkonto medan ett PG-konto är ett eget konto (fast om man har Nordea som bank fungerar det nog annorlunda). Numera kan man även koppla ett BG-nummer till ett PG-konto. Dessutom har alla PG-konton IBAN och ett 'standard bankkontonummer' med clearingnummer etc.

Jag gillar i alla fall Plusgirot - deras Internettjänst känns betydligt mer företagsvänlig än 'konsumentbankerna'. Dock är det ganska dyrt, och det känns som de höjer avgifterna ungefär en gång i månaden.
Citera
2008-02-23, 13:23
Medlem
Bill Cliffs avatar
Jag lånar tråden en aning. Det är så att jag är intresserad av att skapa ett bakngiro/plusgiro, men vet inte riktigt vad det ska vara bra till. Just nu har organisationen jag är med och driver ett helt vanligt bankkonto som står i en persons namn. Inga avgifter, ingenting sådant. Vad skulle då fördelarna med att skapa ett BG/PG till organisationen vara? Vi har en hel del inbetalningar, men även en del utbetalningar (för det mesta handlar det om material som köps kontant i affärer). Just nu får vi överföra pengar från organisationens konto som ligger som ett extrakonto på kontohavarens bankkonto, för att sedan ta ut pengarna. Hur tar man ut pengar som betalats in på vårat BG/PG? Är detta enklare med BG/PG än med ett vanligt bankkonto?

Hur är det med inbetalningar? De flesta inbetalningarna (98%) är från privatpersoner och inte företag. Underlättar det för 'kunderna' att vi har ett BG/PG? Hur överför de till kontot och blir det några extra avgifter för den som skall betala in pengar?

För att sammanfattta en aning; Vilka fördelar kan ni se för oss att skapa ett BG/PG utifrån den information jag givit er? Och vilket bör passa oss bäst, bankgiro eller plusgiro?

Svar uppskattas oerhör! Tack på förhand!

Mvh
Bill Cliff
Citera
2008-02-23, 17:34
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bill Cliff
Jag lånar tråden en aning. Det är så att jag är intresserad av att skapa ett bakngiro/plusgiro, men vet inte riktigt vad det ska vara bra till. Just nu har organisationen jag är med och driver ett helt vanligt bankkonto som står i en persons namn. Inga avgifter, ingenting sådant. Vad skulle då fördelarna med att skapa ett BG/PG till organisationen vara? Vi har en hel del inbetalningar, men även en del utbetalningar (för det mesta handlar det om material som köps kontant i affärer). Just nu får vi överföra pengar från organisationens konto som ligger som ett extrakonto på kontohavarens bankkonto, för att sedan ta ut pengarna. Hur tar man ut pengar som betalats in på vårat BG/PG? Är detta enklare med BG/PG än med ett vanligt bankkonto?

Hur är det med inbetalningar? De flesta inbetalningarna (98%) är från privatpersoner och inte företag. Underlättar det för 'kunderna' att vi har ett BG/PG? Hur överför de till kontot och blir det några extra avgifter för den som skall betala in pengar?

För att sammanfattta en aning; Vilka fördelar kan ni se för oss att skapa ett BG/PG utifrån den information jag givit er? Och vilket bör passa oss bäst, bankgiro eller plusgiro?

Svar uppskattas oerhör! Tack på förhand!

Mvh
Bill Cliff
Det är ingen registrerad organisation alltså? För att öppna bankgiro behöver du ett bankkonto registrerat på ett aktiebolag, kommanditbolag, handelsbolag, förening, enskild firma etc. Det är betydligt enklare och bättre ur redovisningssynpunkt med ett bankgiro än ett vanligt bankkonto. Dessutom är det enklare för avsändarna att betala mot ett bankgiro, och det ser betydligt proffsigare ut.

Dock är det inte gratis. Själva bankgirot har en årsavgift på någon femhundring, och transaktionskostnader tillkommer. Men om det är en någorlunda seriöst rörelse är ett bankgiro självklart.

Plusgiro vet jag ingenting om, förutom att jag har för mig att det är skit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in