Citat:
Ursprungligen postat av Bill Cliff
Jag lånar tråden en aning. Det är så att jag är intresserad av att skapa ett bakngiro/plusgiro, men vet inte riktigt vad det ska vara bra till. Just nu har organisationen jag är med och driver ett helt vanligt bankkonto som står i en persons namn. Inga avgifter, ingenting sådant. Vad skulle då fördelarna med att skapa ett BG/PG till organisationen vara? Vi har en hel del inbetalningar, men även en del utbetalningar (för det mesta handlar det om material som köps kontant i affärer). Just nu får vi överföra pengar från organisationens konto som ligger som ett extrakonto på kontohavarens bankkonto, för att sedan ta ut pengarna. Hur tar man ut pengar som betalats in på vårat BG/PG? Är detta enklare med BG/PG än med ett vanligt bankkonto?
Hur är det med inbetalningar? De flesta inbetalningarna (98%) är från privatpersoner och inte företag. Underlättar det för 'kunderna' att vi har ett BG/PG? Hur överför de till kontot och blir det några extra avgifter för den som skall betala in pengar?
För att sammanfattta en aning; Vilka fördelar kan ni se för oss att skapa ett BG/PG utifrån den information jag givit er? Och vilket bör passa oss bäst, bankgiro eller plusgiro?
Svar uppskattas oerhör! Tack på förhand!
Mvh
Bill Cliff
Det är ingen registrerad organisation alltså? För att öppna bankgiro behöver du ett bankkonto registrerat på ett aktiebolag, kommanditbolag, handelsbolag, förening, enskild firma etc. Det är betydligt enklare och bättre ur redovisningssynpunkt med ett bankgiro än ett vanligt bankkonto. Dessutom är det enklare för avsändarna att betala mot ett bankgiro, och det ser betydligt proffsigare ut.
Dock är det inte gratis. Själva bankgirot har en årsavgift på någon femhundring, och transaktionskostnader tillkommer. Men om det är en någorlunda seriöst rörelse är ett bankgiro självklart.
Plusgiro vet jag ingenting om, förutom att jag har för mig att det är skit.