Citat:
Ursprungligen postat av
swerog
Men JAK-lån var inte gratis. Det fanns andra krav istället för ränta.
Med tanke på bankernas miljardvinster så är deras ide nog ganska bra.
Det är inte där JAKs problem ligger.
Jag syftade mer på nollräntan på de insatta medlen. På utlåningen betalar man ränta, även om JAK kallat det för något annat.
När tilliten tryter till en bank så hamnar den i en knivig rävsax. Alla ser att det blir svårare och svårare att få ut sina pengar, och att banken får allt större likviditetsproblem. Då blir det snart en bank run där alla vill få ut sina pengar samtidigt, och helst före alla andra, innan bankens likviditet är helt knäckt.
Men pengarna finns inte hos banken, de är utlånade till andra kunder. Och de låntagarna kan inte krävas att återbetala hela sina bolån i förtid bara för att sparkunderna vill ha tillbaka sina insatta pengar. När likviditetsbristen är ett faktum så lurar likvidation eller konkurs runt knuten.
Hos JAK borde det accelerera ännu snabbare. Sparkunderna/medlemmarna kompenseras inte med ränta eller annan riskpremie för att ha is i magen. En bromsande aspekt hos JAK är väl dock att inga medlemspengar får betalas ut utan Finansinspektionens godkännande.
Nu är jag dock inte helt insatt i hur medlemsbanker funkar. I vanliga banker har man mycket grovt förenklat ett eget kapital (ägarnas) och insatt kapital (sparkundernas). Ägarnas pengar ska vara en ”kudde” om det går dåligt, som en säkerhet för sparkundernas pengar. Ägarna vill förstås kompenseras för den risk att dom kan förlora det egna kapitalet, och därför vill dom ha avkastning. Lånekunderna kan sen vara några helt andra än sparkunderna. Lånekunderna betalar ränta, som banken kan använda för att attrahera mer insatt kapital. På så sätt kan dom växa sig större. Räntenettot ska generera en viss avkastning till ägarna för att kompensera deras risk.
Men i medlemsbanken flyter allt detta ihop och man sitter på flera stolar samtidigt. Man går in som medlem och skjuter till pengar, som på något vis blir bankens eget kapital. Och som medlem är man de facto en del av banken. Samtidigt som man också är sparkund och lånar ut sina pengar till banken. Men enbart medlemmar får sen låna pengar, så man lånar liksom sina egna pengar. Det är väl en förklaring till att dom inte vuxit speciellt mycket på över ett halvsekel. Och nu måste man attrahera nya medlemmar för att kunna betala ut till de gamla, lycka till säger jag. Någon som kan det bättre får gärna utveckla eller rätta så jag förstår rätt.