Jag minns att jag slagit i mig en underbar tillagning med lax, pasta och en sås med mycket messmör i, men jag minns inte receptet. Messmör är riktigt gott till allt möjligt.
Du anar inte vad rätt du har - egentligen. Det är faktiskt smör för mesar. Därav namnet messmör men inte såna mesar som du antagligen syftar på - mesiga personer utan det här ordet härrör sig från gammelsvenskan där ordet mes är det samma sak som en enklare ryggsäck. Det här smöret var alltså anpassat att ha i sin mes när man var ute i skogen eller på åkern eller vart man nu var.
Å ena sidan tycker jag messmör är på samma ultra-äckel-päckel-nivå som kapris. MEN å andra sidan som tips kan jag säga att jag käkade en potatisgratäng med 1-3 msk messmör i grädden och det var mkt gott.
Men att ha det på en macka eller på annat sätt aú naturell, då sätter jag hellre eld på mig själv........
Vad är det som ger messmör sin karaktäristiska smak? Jag har ett hatkärleksförhållande till detta norrländska guld - jag köper en burk då och då, och äter toast med messmör i tre dar...och sen tröttnar jag och skiten blir stående tills jag slängerden.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!