2008-01-29, 18:45
Medlem
Hejsan!

Hur kan man reparera ett skadat filsystem (ext2 för att vara exakt) utan att radera det som redan finns på det? Jag raderade nämligen några filer (.avi) på min externa HDD som hade filsystemet ext2 vid en annan dator som hade operativsystemet Windows Vista installerat. Men när jag var klar och kopplade in den på min dator igen som kör openSUSE 10.3, KDE, så kunde jag inte öppna en mapp där jag raderade massor av filer (typ 40% av alla) i innan. Jag provade om jag kunde koppla in den igen på datorn som hade windows vista, men då kom inte min externa HDD upp under "Dator" menyn där alla hård diskar finns

Jag fattar liksom inte för jag har gjort detta innan, men då handlade det bara om typ 40 G som jag la till och då fungerade det ypperligt medan nu handlade det om 180 G som jag raderade. Om skitet inte kan radera något utan att förstöra volymen ska den ju säga det till användaren.

Tack på förhand!
Citera
2008-01-29, 19:20
Medlem
Ralf2s avatar
Du får pröva köra fsck på partitionen med filsystemet på.

Jag har aldrig kört Vista, har det inbyggt stöd för att läsa ext2? Eller körde du nån tredjeparts programvara för det? Hur som helst, så kopplade du bara ur hårddisken, eller avmonterade du den först?
Citera
2008-01-29, 20:50
Medlem
fsck, vart kan jag ladda ned det. Har det nämligen inte installerat och det kommer inte upp när jag söker det i "installera program".

Vista har nog inte något inbyggt stöd, jag minns att jag för länge sedan installerade ett program (ext2ifs) som skulle fixa det. Nej, jag avmonterade inte hård disken innan jag tog ut den. Anledningen var pga att det inte fanns något sådant val när jag höger klickade på hårddisken eller i menyn precis bredvid. Så jag antog att windows vista gjorde det automatiskt för annars borde ju ett sådant alternativ finnas ju.
Citera
2008-01-29, 21:16
Medlem
Ralf2s avatar
Det var ju besynnerligt, det brukar alltid vara installerat på varje linuxsystem. Brukar ligga i /sbin/fsck . Men annars finns det i paketet e2fsprogs.
Citera
2008-01-29, 21:32
Medlem
inkvisitivs avatar
Testar det som stå på denna webb sida.
http://www-uxsup.csx.cam.ac.uk/pub/d...9/ch10s04.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem