2011-06-18, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testa
Om det handlar om en riktigt känd idrottman/kvinna som är inblandad i grov brottslighet så kan det ge en rejäl hacka. Sexbrott ger mest pengar, därefter narkotikabrott, våldsbrottlighet. Det kan ge allt mellan 10 000 kronor ända upp till 100 000 kronor beroende på kändis och typ av brottslighet.

ok, tack för bra info.

Problemet är bla att jag kommer vara tvungen att visa väldigt mycket av de uppgifter jag är i besittning av för att de skall förstå hur det hela har gått till.
Blir ett jäkla knepigt förhandlingsläge? Om tex Aftonbladet säger nej till mitt bud, blir ju sitsen jobbig på Expressen. Jag får försöka paketera infon så de fattar vidden av informationen, utan att avslöja namn och dyligt.
Jag är oxå livrädd för att de ska sno storyn.
Vilken tidning pröjsar mest tipspengar generellt?
Citera
2011-06-18, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvanLendleatsmywallet
ok, tack för bra info.

Problemet är bla att jag kommer vara tvungen att visa väldigt mycket av de uppgifter jag är i besittning av för att de skall förstå hur det hela har gått till.
Blir ett jäkla knepigt förhandlingsläge? Om tex Aftonbladet säger nej till mitt bud, blir ju sitsen jobbig på Expressen. Jag får försöka paketera infon så de fattar vidden av informationen, utan att avslöja namn och dyligt.
Jag är oxå livrädd för att de ska sno storyn.
Vilken tidning pröjsar mest tipspengar generellt?

Jag förstår att du är livrädd att de ska sno storyn, vilket de brukar göra ibland. Försök att paketera in ditt scoop så bra du bara kan och se till att få skriftligt av ansvarig redaktör på hur mycket de är beredda att betala. Av kvällstidningarna torde Expressen betala bäst och vara lättast att ha att göra med.
Citera
2011-06-18, 22:56
Medlem
Kuivakangass avatar
Detta borde vara enkelt - ge en kort sammanfattning på vem och vad det handlar om. De kommer inte att kunna publicera detta utan att ha någon form av trolig källhänvisning.

Den som pyntar mest får också veta hur du fått tag på informationen och kan sedan publicera då de *vet* att den är trovärdig.
Citera
2011-06-18, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuivakangas
Detta borde vara enkelt - ge en kort sammanfattning på vem och vad det handlar om. De kommer inte att kunna publicera detta utan att ha någon form av trolig källhänvisning.

Den som pyntar mest får också veta hur du fått tag på informationen och kan sedan publicera då de *vet* att den är trovärdig.

Så enkelt är det väl andå inte. Det är givetvis en jäkla stor skillnad om jag kan få 30.000 eller 200.000
Därför frågan om det finns några riktlinjer att gå efter. Därför oxå min irritation över att ej fått ersättning för mitt tidigare tips. Känns som att man chansar på att gå ut stenhårt, för de lär ju vilja pruta.
Citera
2011-06-18, 23:18
Medlem
SGustafsson91s avatar
Citat:
Så enkelt är det väl andå inte. Det är givetvis en jäkla stor skillnad om jag kan få 30.000 eller 200.000
Därför frågan om det finns några riktlinjer att gå efter. Därför oxå min irritation över att ej fått ersättning för mitt tidigare tips. Känns som att man chansar på att gå ut stenhårt, för de lär ju vilja pruta.
Känns som att ersättning är sådant man kommer överens om innan man skickar informationen vidare. När dem väl fått veta det dem vill så "behövs" du inte mer...
Citera
2011-06-18, 23:29
5000 på sin höjd om det inte handlar om kungamord, en massa fantasisummor i den här tråden.
Citera
2011-06-19, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
5000 på sin höjd om det inte handlar om kungamord, en massa fantasisummor i den här tråden.

Har svårt att se att jag skulle få mindre än 50.000 för min story. Den är helt klart bra. Jag kan även styrka mina uppgifter då allt finns på data. Inga oklara källhänvisningar här.
Om du har rätt att beloppet skulle hamna på ca 5000 kr skulle jag aldrig ens göra mig besväret.
Har du några exempel att ge här?
Citera
2011-06-19, 03:49
Citat:
Har svårt att se att jag skulle få mindre än 50.000 för min story. Den är helt klart bra. Jag kan även styrka mina uppgifter då allt finns på data. Inga oklara källhänvisningar här.
Om du har rätt att beloppet skulle hamna på ca 5000 kr skulle jag aldrig ens göra mig besväret.
Har du några exempel att ge här?

Altså jag vet inte vilka sorts "exempel" du vill ha men jag har själv frilansat på nyhetsredaktionen på en av våra tv-kanaler och det betalas inte ut såna summor som du nämner i sverige om det inte är typ estonia eller om kungen har dött. Jag får det spontana intrycket av att ni har läst om folk som fått betalt som satan av engelsk tabloidpress och tror att det fungerar så i Sverige.

Kan ju fråga dig, vad baserar du din 50.000 på? Vad i Sverige har betalt så mycket för en nyhet?

Med "bra" hoppas jag du menar samhällsomstörtande för annars är 50.000 bara en dröm.
Citera
2011-06-19, 07:13
Medlem
Citat:
Jag tipsade Aftonbladet för en tid sedan med ett sportrelaterat material. Mitt tips resulterade i en helsida i sportbladet papperstidningen och ytterligare 1 artikel på webben. Aftonbladet var först och ensamma om denna nyhet.

Du har alltså inte fått betalt av Aftonbladet, trots att de använde ditt tips?
Citera
2011-06-19, 11:13
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Hej.

Jag tipsade Aftonbladet för en tid sedan med ett sportrelaterat material. Mitt tips resulterade i en helsida i sportbladet papperstidningen och ytterligare 1 artikel på webben. Aftonbladet var först och ensamma om denna nyhet.

Min fråga nu är vad bör min ersättning ligga på? Finns några bestämda riktlinjer för detta?
Jag har trots påstötningar ej fått besked av Ab ang detta, måste säga att de behandlar sina tipsare väldigt nonchalant.

Jag har nu fått info om vad som kan bli en jättegrej, jag sitter på unik information och den tidning som får detta kommer att kunna köra denna grej stort i minst 3 dagar. Garanti att samtliga medier hakar på då detta gäller en av våra mest kända idrottsmän.

Givetvis vill jag ha rejält betalt för detta, någon i branschen som har tips på hur jag skall agera?

Tacksam för svar på mina frågor.

Mvh BB

Du fixar alltså kunder åt horpressen mot betalning. Då brukar man kallas hallick. Det trodde jag inte om dig men du kanske har det knapert måste hora för din överlevnad precis som Expressen och Aftonbladet.
Citera
2011-06-19, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BJB
Du har alltså inte fått betalt av Aftonbladet, trots att de använde ditt tips?

Det stämmer. Väldigt nonchalant bemötande från deras sida. Nyheten sög dom in blixsnabbt men sedan blev det tyst. Jag har fått ligga på, blir lovad men inget händer.
Har en kompis som oxå haft problem, ingen ringde tillbaka osv. Ruskigt dåligt skött tipsavdelning enligt mig. Till slut fick han sina pengar efter ca 10 st samtal. Självklart drar man ju sig för att göra affärer med Aftonbladet igen.
Tidigare i år sålde jag foton från bråken mellan Aik och Dif, mkt bra bilder, fick 2300 kr för dessa av expressen, dock publicerade de dom aldrig då de var ganska våldsamma,(deras val) Jag fick ändå betald enl överenskommelse. Bra skött enl mig. Har hört att Ab betalar högre summor än Expressen, vet ej om detta stämmer dock?
Citera
2011-06-19, 12:25
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testa
Jag förstår att du är livrädd att de ska sno storyn, vilket de brukar göra ibland. Försök att paketera in ditt scoop så bra du bara kan och se till att få skriftligt av ansvarig redaktör på hur mycket de är beredda att betala. Av kvällstidningarna torde Expressen betala bäst och vara lättast att ha att göra med.

Händer aldrig skulle jag vilja påstår. Då skulle hela tipsfunktionen fallera. Ibland händer dock att folk tipsar om något dom tror dom är ensamma om fast det redan är "känt".
Därför tror jag inte på dig.
- Antingen har dom inte publicerat
- Det var inget unikt tips.
- Du tipsade aldrig

Är historien bra så kan du få hyggligt betalt. Men då ska det vara något riktigt bra och ha bra med material. Några 200 000 kan du glömma. Närmre 30 000 om det är något riktigt exklusivt

Undvik att kohandla mellan tidningarna. Du riskerar att betraktas som oseriös och dom släpper det.
Blåser nu någon tidning finns det risk att dom använder det dom fått reda på.

Har du kommit överens så får du betalt. Oavsett vad som skrivs här. Tidningarna betalar alltid efter uppgörelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in