2008-01-30, 18:05
Bannlyst
Jag har en polare som tipsade AB om en jättenyhet. Nämnligen om att en svensk kvinna befann sig bland talibanerna i Afghanistan. Det var förstsidestoff och var i flera dagar, mamman i småland interjuvades osv. Detta var flera ås sedan inför nån attack USA ghade mot talibanerna. 2 Danska krigskorrespontenter hittade en massa brev o material på svenska. Svenskan var andrahustru till nån taliban- arab som flyttat till Afghanistan.

Reporten hade lovat honom tipspengar, utan att han ens fråga efter det själv. reporten hade dessutom hans namn o telnummer.

- Inte ett pip, inte ett ljud, inte en krona.
Citera
2008-04-11, 01:55
Medlem
Bumpar denna tråd lite...

Tipsade oxå Aftonbladet för några veckor sedan om en större händelse i min stad och en entusiastisk reporter ringde upp mig efter ett tag och ville ha lite mer info för det skulle bli en artikel om det. Jag frågade om tipspengar och givetvis blev jag lovad det och skulle bli uppringt av någon på tidningen lite senare för att ta kontaktuppgifter av mig osv. Ni kan väl gissa själva om det ringde någon eller inte... Har mailat tidningen och frågat om tipspengarna men har inte fått ett enda mail tillbaka. Det är sista gången jag tipsar denna skittidning om en nyhet!
Citera
2008-04-12, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brujo
Men det är ingenting som du blir rik på. Och självklart skulle du ha gjort upp om tipspengar INNAN du berättade vad du nu hade att berätta.

Precis. Det där med att tipsa Aftonbladet är ju bara ett sätt för dom att få in nyhetsstoff utan att själva behöva göra något.

En guldgruva för dom när sen mediekåte Svenne banan skickar in en bild, och därmed gör deras jobb, och kanske kräver nån hundring i arvode.

"Om du skickar in ett tips till oss som resultierar i en artikel får du tipspengar." Men det beror på...

"Månadens bästa läsarbild får 7 100 kr" Vilka är dessa?

"Årets bästa läsarbild får 71 000 kr" Och denna?

Nä, ring in om du har en bild och be dom lägga upp cash INNAN du skickar in något.
Citera
2008-04-12, 14:36
Medlem
Frågan är hur du kan stödja denna skit"tidning"?

Läsning av Aftonbladet borde kriminaliseras!

Mitt råd är att inte ta emot deras smutsiga pengar.
Citera
2008-04-12, 15:39
Medlem
vättes avatar
Det är svårt att inte känna att det är rätt åt er. Sälja sig som villigt luder till kvällshororna!? Nej, lite självaktning får man ändå ha.
Citera
2008-04-12, 15:43
Medlem
Jag har tipsat Horan om en nyhet och fick då 800 kronor. Senast för en vecka sedan tipsade jag dem igen och har inte hört ett dyft sen dess. Artikeln blev publicerad men frågan är jag får några pengar.
Citera
2008-04-12, 16:13
Medlem
FreeOnes avatar
Känner en som fick runt 7 lök. Gjorde upp priset innan han gav uppgifterna. Slutande med helsida och skriverier x antal dar i aftonbladet.
Citera
2008-04-16, 19:20
Medlem
Jag vet att de erbjuder journalister på lokaltidningar pengar om de avslöjar fakta som lokaljournalisterna fått reda på just genom den lokala förankringen och kontakter på platsen.
Det handlar om några tusenlappar som skickas i vanliga kuvert.
Kan tänka mig att många nappar.
Journalistlönerna är ju inte särskilt höga utanför Stockholm.
Citera
2008-04-25, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golliwogg
Jag har tipsat Horan om en nyhet och fick då 800 kronor. Senast för en vecka sedan tipsade jag dem igen och har inte hört ett dyft sen dess. Artikeln blev publicerad men frågan är jag får några pengar.

Uppdatering:
Jag har nu fått ytterligare 800 kronor.
Citera
2008-04-25, 19:22
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Alla som fått en bild publicerad har rätt till 710 kronor enligt BLF, som är prislistan de följer för arkivbilder...
Citera
2008-05-02, 13:37
Medlem
Vaknade en morgon av att horan ringde upp mig, det var nån i mitt hyreshus som mördat sin partner. Knäptte av några bilder på huset och polisbilarna och skickade in dom. Fick 1600kr

På min sambos student dansade lärarna "ballongdansen" hon knäppte några bilder på det och skickade in också. Men hon fick en betydligt större summa pengar än vad jag fick
Citera
2008-05-02, 13:41
Medlem
tältpinnes avatar
En vän sålde ut Paris Hiltons Svenska romans, vill minnas att han fick 5k från AB. Betydligt bättre pröjs från The Sun och några andra blaskor dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in