2008-01-31, 01:18
Medlem
Zockerconnys avatar
Antar att det är på svenskan som dom får underkänt på
Citera
2008-01-31, 07:41
Moderator
Strix m/94s avatar
Det tror...

Citat:
Ursprungligen postat av Pitbull bitch
Det kan ju inte vara bara Sjöbo som detta gäller. Vi har läst om invandrarkillar som hellre trakasserar och begår brott än pluggar. Precis som svarta killar i vissa områden i USA (att plugga är mesigt och "för vitt"). Men det är kanske också ett lantligt fenomen.

Skulden kan fördelas på alla:

1) Lärarna är för mesiga och rädda. I flera månader tvekade de innan de skrev brevet till föräldrarna.

2) Föräldrarna som tydligen inte bryr sig. De tänker väl att det gått bra för dem utan skola, så ungarna behöver det inte heller.

3) Eleverna själva och deras idiotiska attityder.
Ordet "mot" är avslöjande. Eleverna ser tydligen inte en extra lärare som nån som är "för" dem och hjälper dem att blir bättre. Nej, han är nån som är "mot" dem för han tvingar dem att jobba.

Även de elever som inte vill ha IG har fel inställning. De vill tydligen inte bli mer än medelmåttor:

4) Betygssystemet (alltså tidigare skolpolitiker). Med betyg tidigare i skolan kunde lärare och föräldrar möjligen påverka attityderna mer.

Lösning? Vi får försöka importera folk som är mindre slöa. Finländare, indier, koreanter, japaner, kineser etc.

...jag är insiktsfulla synpunkter. Några exempel på åtgärder:
- Nivågruppera elever i olika klasser med olika ambitionsnivåer från 7 klass.
- Satsa framför allt resurser på de som visar att de vill prestera.
- Ta bara in till studieförberedande gymnasium de som har bra betyg.
- Skapa tävlingar i teoretiska ämnen med både penga- och hederspriser.
- Se till att det råder ordning och gott uppförande i skolan. Uppenbarligen behöver både elever och deras föräldrar uppfostras.
Citera
2008-01-31, 07:46
Medlem
JemyMs avatar
Jag skulle nog säga att problemet är inte att skolan är "slapp". Problemet är att det inte är coolt att studera eller intressant att lära sig något, dessutom är akademiker inget ideal samhället presenterar ungdomar att sträva efter.

Media bär mycket ansvar där. Media har länge påverkat vad som är inne och ute. Att folk plötsligt blev intresserad av att lära sig brottsplatsvetenskap efter CSI var ingen slump. Att biologi blev populärt strax efter Jurassic Park var ingen slump. Men vad har vi idag? De flesta TV programmen handlar om realityshower, misslyckade nollor som röstar ut varandra för ett stort pris och tillfälligt kändisskap. Vår kultur är antiintellektuell och akademikerföraktande så det räcker och blir över. Den uppmuntrar inte till utbildning. Även jäntelagen bär stor skuld där. Blir du inte arbetare kränker du många arbetarsläkter.
Senast redigerad av JemyM 2008-01-31 kl. 07:49.
Citera
2008-01-31, 09:31
Moderator
Strix m/94s avatar
Säkert...

Citat:
Ursprungligen postat av JemyM
Jag skulle nog säga att problemet är inte att skolan är "slapp". Problemet är att det inte är coolt att studera eller intressant att lära sig något, dessutom är akademiker inget ideal samhället presenterar ungdomar att sträva efter.

Media bär mycket ansvar där. Media har länge påverkat vad som är inne och ute. Att folk plötsligt blev intresserad av att lära sig brottsplatsvetenskap efter CSI var ingen slump. Att biologi blev populärt strax efter Jurassic Park var ingen slump. Men vad har vi idag? De flesta TV programmen handlar om realityshower, misslyckade nollor som röstar ut varandra för ett stort pris och tillfälligt kändisskap. Vår kultur är antiintellektuell och akademikerföraktande så det räcker och blir över. Den uppmuntrar inte till utbildning. Även jäntelagen bär stor skuld där. Blir du inte arbetare kränker du många arbetarsläkter.

...sant i ett land med västvärldens lägsta akademikerlöner. Det finns ju uppenbara lösningar på detta, men de är i regel politiskt omöjliga.
Citera
2008-01-31, 10:24
Medlem
FnurrHas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr_strangelove
Detta innebär att 62% av eleverna i Sanbäckskolan och 50% av eleverna i sjöbo kommer få en riktigt usel start i vuxenlivet med fler än nödvändigt som fastnar i tidigt bidragsberoende och andra sociala svårigheter pga bristande utbildning och svårigheter att få i en fot i arbetlslivet.
Det är lättare att skylla allt på invandrarna än att ta itu med sina egna kunskapsluckor! Sjöbo är en skam för Sverige!
Citera
2008-01-31, 10:39
Moderator
Strix m/94s avatar
Ja...

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Vilka förbud? Det vimlar ju av både privatskolor och friskolor, de växer upp som svampar ur jorden. Plymouthbröder, islamister, välj och vraka. Finland har nästan inga friskolor alls, men stoltserar ändå med världens bästa kunskapsresultat (se http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_320834.svd). I Japan har de statliga nationella högskolorna högst prestige, och vill man ha de riktiga fina anställningserbjudandena ska man kunna vifta med avgångsbetyg från en sådan. Finns ingen som helst koppling mellan skolans driftform och kunskapsresultat globalt sett. Att man sedan kan peka på att de som gått i privatskolor har bättre studieresultat än de som gått i kommunala och statliga skolor när man jämför *inom* ett land som t.ex. USA är ju en ren klassfråga.

Ett solskensresonemang som på sin höjd håller i ett laboratorievakuum. Tonåringar är *aldrig* det minsta tacksamma över alla pengar och all energi föräldrarna lägger på dem. De tar allt sådant för givet. Amerikanska collegeungdomar super, slappar och knullar bort sin studietid oavsett hur mycket föräldrarna plöjer ner i deras studier. Eleverna i Sjöbo hade skitit i skolan precis lika mycket om det hade varit en fri- eller privatskola. Skillnaden är att vi aldrig hade hört talas om det eftersom skolan hade mörkat och blåst upp betygen för att rädda sitt rykte.

Genomgående för er randianer är att ni ser rött när ni hör talas om "auktoriteter" där ni ligger under en sten och morrar. Ni pissar på auktoriteter och anser att ingen har rätt att bestämma över individen och vad han vill göra med sitt eget liv. Då är det ju bara att gratulera eftersom det är exakt vad eleverna i Sjöbo gör i praktiken. De låter vare sig föräldrar, lärare eller rektor påverka dem ett skit:

"Eleverna har ingen vilja att arbeta eller anstränga sig och de säger rakt ut att de struntar i sina betyg."

"Vi har satt in extra lärare i både matte och engelska, vi erbjuder extra hjälp vid läxläsning och extra hjälp av en pedagog på håltimmar. Vid den första extralektionen i matte kom det fem elever. Efter tio minuter reste sig en av dem och sade: "Jag ska gå och beställa tid för piercing." Då reste sig ytterligare två elever och följde med."

Det är rätta takter... fight 'the man'! Ingen annan än ni själva vet vad som är bäst för er och hur ni vill leva era liv. Ni har frigjort er från kollektivismens bojor och skapat egna normer, till skillnad från oss stackare som gjorde bra ifrån oss i den statliga skolan på 80-talet för att vi kände piskan uppifrån.

...jag håller med. Individualismen är problemet - inte lösningen. I ett modernt samhälle är ett fungerande utbildningsväsende avgörande. Detta bygger på auktoriteter. Skolan är inte en plats för jämlikhet mellan lärare och elev, då hela utbildningstanken bygger på att den som kan mer lär den som kan mindre.
Det finns därtill en annan aspekt. Grundskolan är en mänsklig rättighet, men det är inte gymnasiet - det är en förmån. Därför skall bara de som i grundskolan visat sig värda förmånen, få tillgång till gymnasiet. Övriga får arbeta och göra rätt för sig - som omväxling. Givetvis skall högsta betyg i ordning och uppförande vara avgörande för plats på gymnasiet. Piercing torde sänka åtminstone det ena betyget, och att beställa tid under lektion det andra.
Citera
2008-01-31, 12:00
Medlem
räkmustarns sons avatar
Inblick

Jag bor och är uppvuxen i sjöbo, har via yrket spenderat mycket tid på skolorna, även Sandbäckskolan, jag har även jobbat hemma hos föräldrar till skolbarn, både skötsamma och skitungar. Dessutom har jag gått på Färsingaskolan och jag har yngre syskon som går på högstadiet just nu.

Problemet är verkligen inställningen! Ja, det är WT-ungar som styr och ställer i skolan, gapar och skriker på lektion och rast. De pangar fönsterrutor och rökar öppet utanför skolan. De är de "populära (bland eleverna alltså)" i klassen som skiter i skolan och hackar ner på de som sköter sig. Det är nästintill mobbing och utfrysning som är tacken för att sköta sig i skolan.

Föräldrarna till dessa ungar är oftast precis som fördomarna säger, lågutbildade, ofta missbrukande(droger, alkohol, mat(!), spelmissbruk. Ungarna bor i hem där den enda uppmärksamhet de får är skäll av föräldrarna. I många fall skiter föräldrarna i sina ungars framtid, jag har sett vid flera tillfällen ungar gå ut från lektion och ställa sig och röka med morsan som är på väg hem från arbetsförmedlingen. Många av dessa föräldrar ser också de ner på skola och lärande. Men något som retar mig extra mycket är när de ondgör sig över hur blattar fördärvar i byn, när jag med egen erfarenhet kan säga att det oftast är deras egna ungjävlar som är ute och härjar på nätterna.

Även lärarna sköter sig dåligt, dåliga attityder mot eleverna smittar av sig. Har sett flera som varit direkt otrevliga och nedsättande mot sina elever. De vågar inte ta tag i ungarna som missköter sig heller, utan låter det gå ut över de ordningsamma. En gång när jag stod och jobbade hörde jag denna konversation:

(Elevrådsrepresentanterna var samlade och fick skäll av en lärare)

Lärare: -Ja, nu har det varit ett jävla liv här igen.

Elev: -Vad menar du?

Lärare: -Det är ju fullt med skit i klassrummen, och de andra lärarna har nog berättat hur det går till på lektionerna!

Elev: -Jaa men..

Lärare: -Och sofforna i korridoren. Dem är ituskurna och fördärvade! Är det så ni vill ha det?

Elev: -Ja men det var killarna i åttan och...

Lärare: -Hur kul tror ni att det är för oss att gå hit varje dag när ni beter er på detta viset? Va?

Det som retade mig i detta var att läraren tog ut sin ilska på flickorna som inte hade med detta att göra. Man kan säga att de ordningsamma får skit av alla. Det är inte konstigt att det ser ut som det gör.

Jag har berättat ungefär hur det ser ut nu här i sjöbo skola. Jag vet inte hur man ska komma till rätta med detta. Vad tror ni man ska göra för att få rätt på det?
Citera
2008-01-31, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av räkmustarns son
Jag har berättat ungefär hur det ser ut nu här i sjöbo skola. Jag vet inte hur man ska komma till rätta med detta. Vad tror ni man ska göra för att få rätt på det?
Stenhård militärdisciplin med fysiska bestraffningar (då menar jag inte stryk, utan arbete) vid minsta snedsteg och minsta ansats att käfta med befälen. Sett dokusåpan med skitungar som blir skickade på militärläger? Typ så.

Är det aktuellt? Nej, aldrig i helvete, men nu frågade du hur man kommer tillrätta med det. Vad man kommer att göra är att tillämpa den svenska modellen med dialooooooog, man måste praaaaaaata om problemen och tillsätta en utreeeeeedning...
Citera
2008-01-31, 12:53
Medlem
räkmustarns sons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Vad man kommer att göra är att tillämpa den svenska modellen med dialooooooog, man måste praaaaaaata om problemen och tillsätta en utreeeeeedning...

Ja, förmodligen. Men känns det lönt att säga till Kent att hans Ronny är en jävla skitunge, när han själv är ett stort rövhål som prylar käringen sin?
Citera
2008-01-31, 13:09
Medlem
Dessvärre för er invadringsfokuserade/-låsta är det ju så att kommuner i princip helt utan invandring också har usla resultat. Kan nämnas Pajala, Ljusdal mfl inlandskommuner där framförallt pojkarnas meritvärden är under all kritik. (Nu sista året har de märkligt nog höjts drastiskt, eftersom det uppmärksammats i medierna... )

För ungefär femton år sedan kommunaliserades skolan, arbetslag infördes och kunskapsfokusering blev ett förbjudet ord. Det är en tydlig brytpunkt där och sedan dess har resultaten sjunkt år från år.

Lägg till projekten Det Kravlösa Socialdemokratiska Samhället "LevPåAndra", Auktoriteter lika med Antikrist och Sänkningen av Lärarkåren så har vi resultatet idag. Och familjer är trasigare än någonsin.

Björklund är en vettig person med bra fokus på detta och jag hoppas att han får möjlighet att styra upp skolan ordentligt under några perioder.
Citera
2008-01-31, 14:31
Medlem
räkmustarns sons avatar
Instämmer helt med 11204.
Skolan har blivit för slapp, men det räcker inte att bara införa regler, man måste även ändra själva elevernas attityd. Som inte är helt lätt kan jag tänka .
De flesta skolungdomar idag nöjer sig med ett godkänt också, det är med ett problem. De ser det inte som det näst sämsta betyget, utan som just godkänt, okej. Byt till sifferbetyg istället säger jag. Då ser de nog själv att det inte är så bra med ett G som så många tycks tro.
Citera
2008-01-31, 14:47
Moderator
Strix m/94s avatar
Klok...

Citat:
Ursprungligen postat av räkmustarns son
Instämmer helt med 11204.
Skolan har blivit för slapp, men det räcker inte att bara införa regler, man måste även ändra själva elevernas attityd. Som inte är helt lätt kan jag tänka .
De flesta skolungdomar idag nöjer sig med ett godkänt också, det är med ett problem. De ser det inte som det näst sämsta betyget, utan som just godkänt, okej. Byt till sifferbetyg istället säger jag. Då ser de nog själv att det inte är så bra med ett G som så många tycks tro.

...synpunkt. I körkortssammanhang betyder godkänt att man får det man önskar = ett körkort. I skolans värld betyder godkänt att läraren inte tycker att verderbörande är så genomusel att det är värt att kriga med rektorn för att få sätt IG. Sifferbetyg är bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in