Citat:
Ursprungligen postat av Frappant
Det här måste kunna skrivas om x antal 100 grundskolor runt om i riket - är det ingen som ser vinkeln som ligger i att DN just har valt Sjöbo?
Helt riktigt och precis samma sak som jag misstänkte. Därför gjorde jag en privat undersökning i skolverkets databas, med följande intressanta resultat.
Det genomsnittliga meritvärdet betyder följande.
Citat:
Ursprungligen postat av Skolverket
Meritvärdet utgörs av summan av betygsvärdena för de 16 bästa betygen i elevens slutbetyg (G=10, VG=15 och MVG=20). Det möjliga maxvärdet för varje enskild elev är 320 poäng. Det genomsnittliga meritvärdet beräknas för de elever som fått betyg i minst ett ämne. Elevernas sammanlagda poäng divideras med antal elever som fått betyg i minst ett ämne.
Således bör detta mått utgöra en bra måttstock när olika skolor skall jämföras med varandra.
Mångkulturella skolor
Rosengårdsskolan: Genomsnittligt meritvärde: 139,0
Botkyrkas förberedelseklasser: Genomsnittligt meritvärde:
46,0
Rinkebyskolan: Genomsnittligt meritvärde: 167,6
Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Rinkebyskolan, en högstadieskola byggd 1970, är en av världens mest lärartäta skolor.
Skolor i Sjöbo
Emanuelskolan: Genomsnittligt meritvärde: 186,5
Färsinga lärcentrum: Genomsnittligt meritvärde: 202,7
Sandbäckskolan: Genomsnittligt meritvärde: 220,1
Storkskolan: Genomsnittligt meritvärde: 209,1
Riket (samtliga huvudmän): Genomsnittligt meritvärde: 207,3
Skolorna i Sjöbo ligger alltså nära riksgenomsnittet medan det bevisligen finns åtskilliga skolor med sämre resultat. Artikeln i DN är kraftigt vinklad för att ge intryck av att Sjöbo tillhör det absoluta bottenskiktet i Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av dr_strangelove
Artikeln beskriver beskriver blandannat Sandbäcksskolan där så mycket som 62% av eleverna underkänt i något av kärnämnena (!)
Troligtvis rent skitsnack. Enligt skolverket var 82,7 % av eleverna på Sandbäcksskolan behöriga till nationellt program 2007, vilket kräver minst G i samtliga kärnämnen.
Edit: Det gick visst inte att direktlänka. De som betvivlar mina uppgifter får själva gå in på skolverkets hemsida för betyg och statistik.
http://www.skolverket.se/sb/d/1636