2008-01-29, 00:44
Medlem
Tjenare

Jag har grava dator problem. Det frsta r att datorn inte stter p sig p frsta frsket. Nr jag trycker p knappen s stngs den av nstan direkt. Och s kommer det *ibland* ngra pip. Jag har skt p vad pipen betyden och vad den lilla displayen p moderkortet visar men jag fr inget av resultaten.

Men nr den bootar s gr allt som det brukar. Dock efter "loading screen" hos Windows XP och nr profilerna ska komma fram stannar datorn upp. Vntar ngra sekunder och s kommer det upp en liten bl ruta i vnster hrn. Dr det skiftar mellan:

Analog
Digital

Sedan startar datan om sig. Jag har gjort exakt allt i min kunskap att frska tgrda problemet.

"rensat" BIOS
ppnat burken och rensat samt kollat att alla komponenter sitter fast etc.
ppnat ntagget och kollat s inget r skadat.
Fipplat i BIOS och satt p "load fail-safe settings"
Kollat alla kablar
Bytt skrm
"rensat BIOS medans jag tog bort knappbateriet och ATX sladdarna (som det stog i manualen till moderkortet)

Jag tnkte att datorn kanske satt i vntelge eller "power saving mode" och jag tryckte p mellanslag etc men utan framgng.

Ringde ocks supporten hos dem jag kpte burken ifrn. Jag ringde upp dem och det frsta jag hrde var:

- Du r nu nummer ett i k. Var god vnta, alla vra "blabla" r upptagna och tar hand om ditt samtal inom kort.

Jag satt i den dr jvla kn i 25 minuter. Sen nr han tog emot mitt samtal s hade han ingen aning om vad problemet var. Men han ville grna ge infon att jag kunde skicka in burken p "kontroll" fr 1500bagis.

VAFAN R DET FR SUPPORT?

Aja jag uppskattar all hjlp jag kan f av er.
//MVH Kori
Citera
2008-01-29, 07:13
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Hej!

Eftersom du har support p burken s antar jag att det inte r en "HPD" utan en sk. mrkesdator..

Min frsta tanke d r att kolla p tillverkarens webbplats efter sk. diagnosprogram. Program som man brnner till bootbar CD (eller skapar diskett).

En sdan diagnos kommer att ge en del info om systemets skick och hlsa!

Jag hade iallafall brjat med att hitta dito diagnosprogram..

Citera
2008-01-31, 11:51
Medlem
Njea jag kpte den p datorbutiken.com . S det r ingen mrkesdator. Valde alla delar sjlv s monterade dem den.

S d vet jag inte vart jag ska f ett diagnosprogram ifrn.
Citera
2008-01-31, 12:08
Medlem
McKenneths avatar
Om de monterade ihop den s r det deras jvla skyldighet att se till s att den fungerar.... Har du dremot monterat ihop den sjlv s r det vrre! D r det felskning som gller. Byggde nyss ihop en Barebone-dator som var helt dd vid frsta frsket till start... Bara att riva isr skiten och kolla. Det visade sig att nn av "hllarna" till moderkortet kortslt nt. Dit med en plastbit s funkade den Rolex!
Citera
2008-01-31, 19:28
Medlem
hehe jag har haft datan i 2r och har inte ftt ngra sdana fel frut.
Citera
2008-01-31, 19:33
Medlem
nkelGunnars avatar
Bara fr felskningens skull, om du har fler n en hrddisk, koppla ut strmkabeln frn alla som inte innehller din Windowsinstallation. Se ven till att du inte har ngon skiva i din DVD-lsare. Det lter nmligen som att den fr fr lite strm och drfr ibland inte orkar starta upp. Har du kpt ngon ny hrdvara sen du fick den av dem? Nytt grafikkort? Ngon extra disk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in