2008-01-29, 00:44
Medlem
Tjenare

Jag har grava dator problem. Det första är att datorn inte sätter på sig på första försöket. När jag trycker på knappen så stängs den av nästan direkt. Och så kommer det *ibland* några pip. Jag har sökt på vad pipen betyden och vad den lilla displayen på moderkortet visar men jag får inget av resultaten.

Men när den bootar så går allt som det brukar. Dock efter "loading screen" hos Windows XP och när profilerna ska komma fram stannar datorn upp. Väntar några sekunder och så kommer det upp en liten blå ruta i vänster hörn. Där det skiftar mellan:

Analog
Digital

Sedan startar datan om sig. Jag har gjort exakt allt i min kunskap att försöka åtgärda problemet.

"rensat" BIOS
Öppnat burken och rensat samt kollat att alla komponenter sitter fast etc.
Öppnat nätagget och kollat så inget är skadat.
Fipplat i BIOS och satt på "load fail-safe settings"
Kollat alla kablar
Bytt skärm
"rensat BIOS medans jag tog bort knappbateriet och ATX sladdarna (som det stog i manualen till moderkortet)

Jag tänkte att datorn kanske satt i vänteläge eller "power saving mode" och jag tryckte på mellanslag etc men utan framgång.

Ringde också supporten hos dem jag köpte burken ifrån. Jag ringde upp dem och det första jag hörde var:

- Du är nu nummer ett i kö. Var god vänta, alla våra "blabla" är upptagna och tar hand om ditt samtal inom kort.

Jag satt i den där jävla kön i 25 minuter. Sen när han tog emot mitt samtal så hade han ingen aning om vad problemet var. Men han ville gärna ge infon att jag kunde skicka in burken på "kontroll" för 1500bagis.

VAFAN ÄR DET FÖR SUPPORT?

Aja jag uppskattar all hjälp jag kan få av er.
//MVH Kori
Citera
2008-01-29, 07:13
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Hej!

Eftersom du har support på burken så antar jag att det inte är en "HPD" utan en sk. märkesdator..

Min första tanke då är att kolla på tillverkarens webbplats efter sk. diagnosprogram. Program som man bränner till bootbar CD (eller skapar diskett).

En sådan diagnos kommer att ge en del info om systemets skick och hälsa!

Jag hade iallafall börjat med att hitta dito diagnosprogram..

Citera
2008-01-31, 11:51
Medlem
Njea jag köpte den på datorbutiken.com . Så det är ingen märkesdator. Valde alla delar själv så monterade dem den.

Så då vet jag inte vart jag ska få ett diagnosprogram ifrån.
Citera
2008-01-31, 12:08
Medlem
McKenneths avatar
Om de monterade ihop den så är det deras jävla skyldighet att se till så att den fungerar.... Har du däremot monterat ihop den själv så är det värre! Då är det felsökning som gäller. Byggde nyss ihop en Barebone-dator som var helt död vid första försöket till start... Bara att riva isär skiten och kolla. Det visade sig att nån av "hållarna" till moderkortet kortslöt nåt. Dit med en plastbit så funkade den Rolex!
Citera
2008-01-31, 19:28
Medlem
hehe jag har haft datan i 2år och har inte fått några sådana fel förut.
Citera
2008-01-31, 19:33
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Bara för felsökningens skull, om du har fler än en hårddisk, koppla ut strömkabeln från alla som inte innehåller din Windowsinstallation. Se även till att du inte har någon skiva i din DVD-läsare. Det låter nämligen som att den får för lite ström och därför ibland inte orkar starta upp. Har du köpt någon ny hårdvara sen du fick den av dem? Nytt grafikkort? Någon extra disk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in