Citat:
Ursprungligen postat av PRUSSELUSKAN
Personligen tolkar jag det som att det tidigare inte varit tillåtet att ens kritisera moderatorsbeslut på det så kallade yttrandefrihetsforumet. Någon som kan fylla i lite information måhända?
Hopplöst offtopic:
Visst var det då som nu tillåtet att kritisera moderatorsbeslut och moderatorer. Men då som nu så fungerar det lite grann som i jeopardy, i det programmet så måste du formulera ditt svar som en fråga. Här på flashback måste du formulera din kritik i form av en "popcorntråd"
Det kanske låter lite besynnerligt, men då flashback är det så kallade "fria ordets hemvist" så är det fria ord som räknas och inte ryggmärgsreflexer. Kritik i form av "Admin luktar bajs" går så kallat "fetbort" medans kritik formulerad i andan av en Rysk artonhundratalsnovell inte bara väcker uppmärksamhet, men efter några år även får en mängd anhängare av grundideen. (
Läs Dostovjevski eller för den del någon tråd som handlar om CharlieR)
Hemligheten som jag ser det är att vara oerhört vag i trådstarten. Vet moderatorn inte om anklagelsen så kan berörd moderator inte heller försvara sig. Det här borgar för en mycket lång och en mycket plågsam tråd för de berörda. Vi andra poppar popcorn och tittar förstummat på.
Jag tog mig friheten att författa några kärnpunkter som kan vara värda att följa om du vill kritisera en moderator.
1)
Mycket känsla -Du befinner dig i ett mörkt rum. Någon har precis tagit dig i stjärten och du känner dig lagomt småsmutsig. -Vem ska du skylla på? (Jag ska inte visa dig den korrekta härledningen här, men oftast är felet admins eller någon av hans hejdukar)
2) Du har rätt! Nej, jag skojar inte! Använd nu denna rätt och visa hur pass fel administrationen har.
3) Om du inte lyckas med första tråden så starta en till, och en till, kanske en till fjärde tråd, så att budskapet verkligen går in. Oftast har moderatorerna inte tid att ta till sig alla subtila nyanser av ditt budskap. Så det hjälper om du klistrar in samma budskap i en ny tråd.
Så med det sagt, det går alldeles utmärkt att kritisera administrationen. Men du måste hålla dig inom din kulturs råmärken för att det ska lyckas. Konsten ligger i att kunna ta till sig vad reglerna är för att man sedan ska kunna utnyttja dom.
M.V.H.
Jens