• 1
  • 2
2008-01-29, 14:53
Medlem
TB-303s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PRUSSELUSKAN
Ok, tack för infon, kunde inte riktigt utläsa det av inlägget i länken.
Om jag inte minns fel öppnades "feedback" för att de berörda parterna skulle kunna diskutera sansat och konstruktivt utan att tråden tramsades sönder av andra. Så visst, lite rätt har du att vissa trådar låstes ibland i "flashback". Däremot har de alltid kunnat gå att diskutera ärendet via PM med moderatorer och admin. Någon med bättre minne får rätta mig om jag har fel.
Citera
2008-01-29, 15:24
Medlem
StefanHeterJags avatar
Målet med flashback har nog varierat med tiden. Från början var det nog viktigast att de kontroversiella ämnena fick en arena med högt i tak och i och med det så stämplades flashback som ett undergroundforum.

Idag ser det mer ut som att flashback, förutom att husera de kontroversiella ämnena, vill bli ett av de största diskussionsforumen i vårt land (världen?), men fortfarande med högt i tak. Har sett Admin säga iaf att de ämnen som flashback huserar ska målsättningen vara att vi ska vara bäst på dem och alltid försöka utveckla dem vidare.

Det går inte att husera även alla normala ämnena utan att bli uppfattad som ganska så mainstream. Ska man få in allt mellan sex, relation, resor, arbete, privatliv osv osv osv så kommer andelen mainstream-ämnen att överväga procentuellt, även om de få underground-forumen fortfarande är kvar och är lika aktiva som förut.

Jag tycker det är bra, mainstream som underground kan samsas under samma tak. Flashback har ju aldrig varit (så vitt jag vet) ett stängt forum för enbart kriminella och pedofiler och nassar utan för alla som är intresserade av att läsa om det och mycket annat.
Citera
2008-01-29, 17:21
Bannlyst
En majoritet av forumdelarna här på Flashback kan klassas som "mainstream" antar jag. Film, musik, litteratur etc. Sen finns det förstås de forumdelar som är nästintill "heliga" för vissa medlemmar. En av de få forumen där man faktiskt få hävda sin åsikt utan att åsiktspolisen vakar över en.

Personligen hoppas jag att även de mer "förbjudna" delarna av forumet en dag kommer att bli mainstream då det kommer att betyda att vi lever i ett betydligt mer fritt samhälle.
Citera
2008-01-29, 17:38
Medlem
526s avatar
Hur rider man in en häst?
1-Först följer man den vilda hästens rörelser med en annan- väldresserad häst.
2-När hästen har varit förföljd en längre tid, tror den att den andra hästen är en del av den själv. En skugga.
3-Ryttaren ändrar då rörelserna - och den vilda hästen följer efter, eftersom den tror att de är den själv som vill det.
Citera
2008-01-29, 17:39
Medlem
Stora delar utav Flashback är ju, som flera redan har sagt, redan väldigt mainstream, och mer åt det hållet lär det gå.

Eller kan det vara samhällsklimatet/debattklimatet som går åt att bli mer Flashbackistiskt?
Citera
2008-01-30, 00:40
Medlem
Jens_Söderbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smaskens
Sidans forum är, såvitt jag vet, Sveriges näst största internetforum, och nyhetsbrevet är även det Sveriges näst största? Så var det förut iallafall.

Störst bäst och vackrast bland communityn är.. ..Vad hette dom nu då, fjortisar typ... Det här är ett diskussionsforum och banne administrationen om det ska jämföras med något ställe som säljer muggar och t-shirts med loggor på!

Med andra ord, jag tror du jämför äpplen med päron här. I form av att vara ett "renodlat" diskussionsforum, så vill jag minnas att flashback är störst i sverige, även en god bit på vägen på att bli störst i världen. Men i egenskap av att vara ett "internetforum" även känt som "community" på nyspråk. Nej, jag är rädd för att flashback har några miljoner i både användare och annonsintäkter att söka innan dom hamnar där.

-Men å andra sidan, det är på rätt väg.
Citera
2008-01-30, 01:48
Bannlyst
fb ska fan aldrig bli helt mainstream imo
Citera
2008-01-30, 09:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TB-303
Om jag inte minns fel öppnades "feedback" för att de berörda parterna skulle kunna diskutera sansat och konstruktivt utan att tråden tramsades sönder av andra. Så visst, lite rätt har du att vissa trådar låstes ibland i "flashback". Däremot har de alltid kunnat gå att diskutera ärendet via PM med moderatorer och admin. Någon med bättre minne får rätta mig om jag har fel.

Jovars, verkar av texten att döma vart förbjudet att ens diskutera moderatorbeslut innan.

Citat:
Ursprungligen postat av admin
Nu är det tillåtet att kritisera beslut om varningar
Jag har nu startat ett subforum till Flashback som heter "Feedback" där ni kan kritisera beslut, ifall ni anser en varning tilldelats på felaktiga grunder.
Läs dock min regeltext INNAN ni postar.
All kritik kommer att besvaras av mig personligen.
Moderatorer är förbjudna att uttala sig i det forumet.

Men visst verkar det ha hänt en del genom åren. Personligen tolkar jag det som att det tidigare inte varit tillåtet att ens kritisera moderatorsbeslut på det så kallade yttrandefrihetsforumet. Någon som kan fylla i lite information måhända?

Av rubriken att döma har det tidigare varit förbjudet att kritisera vissa beslut på yttrandefrihetsforumet, någon annan som tycker att en alternativ slutsats är rimlig?

Flashback verkar bli mer och mer mainstream fast ur en liten neo-PK-istisk vinkling, där det ska vara lite hippt att få vara egen så länge som du är det på det Nymodernistiska sättet. Men är FB på väg mot mainstream javisst, det tvekar jag inte på.
Citera
2008-01-31, 21:53
Medlem
Jens_Söderbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PRUSSELUSKAN
Personligen tolkar jag det som att det tidigare inte varit tillåtet att ens kritisera moderatorsbeslut på det så kallade yttrandefrihetsforumet. Någon som kan fylla i lite information måhända?

Hopplöst offtopic:

Visst var det då som nu tillåtet att kritisera moderatorsbeslut och moderatorer. Men då som nu så fungerar det lite grann som i jeopardy, i det programmet så måste du formulera ditt svar som en fråga. Här på flashback måste du formulera din kritik i form av en "popcorntråd"

Det kanske låter lite besynnerligt, men då flashback är det så kallade "fria ordets hemvist" så är det fria ord som räknas och inte ryggmärgsreflexer. Kritik i form av "Admin luktar bajs" går så kallat "fetbort" medans kritik formulerad i andan av en Rysk artonhundratalsnovell inte bara väcker uppmärksamhet, men efter några år även får en mängd anhängare av grundideen. (Läs Dostovjevski eller för den del någon tråd som handlar om CharlieR)

Hemligheten som jag ser det är att vara oerhört vag i trådstarten. Vet moderatorn inte om anklagelsen så kan berörd moderator inte heller försvara sig. Det här borgar för en mycket lång och en mycket plågsam tråd för de berörda. Vi andra poppar popcorn och tittar förstummat på.

Jag tog mig friheten att författa några kärnpunkter som kan vara värda att följa om du vill kritisera en moderator.

1) Mycket känsla -Du befinner dig i ett mörkt rum. Någon har precis tagit dig i stjärten och du känner dig lagomt småsmutsig. -Vem ska du skylla på? (Jag ska inte visa dig den korrekta härledningen här, men oftast är felet admins eller någon av hans hejdukar)

2) Du har rätt! Nej, jag skojar inte! Använd nu denna rätt och visa hur pass fel administrationen har.

3) Om du inte lyckas med första tråden så starta en till, och en till, kanske en till fjärde tråd, så att budskapet verkligen går in. Oftast har moderatorerna inte tid att ta till sig alla subtila nyanser av ditt budskap. Så det hjälper om du klistrar in samma budskap i en ny tråd.

Så med det sagt, det går alldeles utmärkt att kritisera administrationen. Men du måste hålla dig inom din kulturs råmärken för att det ska lyckas. Konsten ligger i att kunna ta till sig vad reglerna är för att man sedan ska kunna utnyttja dom.

M.V.H.
Jens
Citera
2008-01-31, 22:39
Medlem
Borta på vindens avatar
Min psykiatriker svarade när jag nämnde Flashback som en inspirationskälla, där jag är något så när aktiv (läser mycket och har förbrukat ett par användare med sammanlagt runt femhundra inlägg), med: "Ja, där skrivs det MYCKET, väldigt mycket konstigt".

Jag räknar henne till universitets-intellektuell halv-vänster, lite lagom fritänkande men precis inom alla gränser för vad som är acceptabelt.

Med henne och mina egna fördomar om borgare (läs: människor utan fantasi) som underlag för min högst empiriska forskning i detta ämne drar jag slutsatsen att visst är Flashback på väg mot likriktighet och konformism, men kommer i grunden alltid att förbli den vilda kusinen som klättrar upp på hyreshuslängans tak och som till slut måste bli räddad till säkerhet av räddningstjänsten.
Citera
2008-01-31, 22:57
Bannlyst
till skillnad från mot år 2003 när jag började läsa flashback så har flashback idag blivit väldigt mainstream och drar till sig väldigt många mainstreammänniskor..
Citera
2008-01-31, 23:05
Medlem
Minderbinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smaskens
Ändå finns av någon anledning den där 90-talskänslan kvar, att det är lite underground, lite alternativt, lite inte riktigt accepterat. Lite eget.

Tycker själv att den känslan är helt borta sedan ett tag tillbaka. 95 % av inläggen skulle inte sticka ut på vilket annat forum som helst. Det mesta är helt poänglösa chatinlägg som inte leder till någonting alls. Majoriteten av skribenterna, särskilt av dem som är reggade det senaste ett och ett halvt året eller så, är helt värdelösa.

Det enda som sticker ut och väl kan anses "smutsigt", är väl ett gäng fjortisar som samlas på FB och sedan hänger runt på andra forum och postar kukbilder och skriver om "tvåan", samt folk som loggar in på andras konton på diverse fjortissidor och skriver saker om Flashback och "tvåan".

Själv saknar jag gamla FB. Byagerillan, t ex. Det var kul på riktigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in