2008-01-28, 21:58
Medlem
blackie_lawlesss avatar
Vill tipsa om utställningen Förintelsen och romerna på Etnografiska museet i Stockholm (fri entré (än så länge...)) 24 januari - 24 mars.
Citat:
"Det är första gången en utställning om Förintelsens romska offer visas i Sverige, och den är mycket angelägen: många människor i Europa känner inte till omfattningen av nazisternas brott mot mänskligheten under andra världskriget; att den även drabbade över en halv miljon romer och sinti.

Liksom judar fängslades romer och sinti av nazisterna, stängdes in i ghetton och deporterades till förintelselägren. Utan åtskillnad drabbades barn, kvinnor, vuxna, gamla."

Notera: Det står ingenting om gaskammare...! Och visst är det så att många människor inte känner till omfattningen då det endast är judarnas öden och äventyr som det anses giltigt att lipa över.

http://www.romadelegationen.se/

Kanske kan det bli en diskussion om just romer och Förintelsen också? Eller är det bara judarnas öden som ska diskuteras?
Citera
2008-01-28, 23:26
Medlem
Ezzelinos avatar
Zigenarna måste finna sig i att vara en försumbar sidekick i "offerhierarkin", det säger sig självt. En halv miljon omkomna romer är dock av allt att döma en grov överdrift - har för mig att jag diskuterat det i någon tidigare tråd. Jag tvivlar starkt på att de romer som dog "systematiskt likviderades".
Att romer har det problematiskt i Europa 2008 är ett faktum - liksom att romer utgör ett problem, framförallt p.g.a. den utbredda vanekriminaliteten. Jag skulle önska att de kunde tillerkännas ett eget territorium och bilda en stat där, eftersom samexistens (särskilt med folken i Östeuropa och på Balkan) visat sig så oerhört svårgenomförbar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in