Citat:
Ursprungligen postat av
spoiler
Satsningen verkar ge frukt, nu kommer flera.
"Inom kort kommer ytterligare 17 romska tiggare till, uppger föreningen Förenade Liv.
/.../
Ett härbärge är också på väg för att kunna hysa alla hemlösa i Borås."
Min första tanke var att något förvånad tänka " Är förtjänsten så bra att det kommer fler till de som redan är här" ??.
Men sedan så insåg jag att det också närmar sig juletider. Och då brukar det vara extra många tiggare i stan. Även av den sorten som jag personligen verkligen kan irritera mig på. Alltså sådana som går lite fram och tillbaka på en gata och dyker på folk med begäran om pengar.
För att inte tala om det "exemplaret", av den "kringvandrande" sorten, som jag mötte en sommar på Södra Torget. Som blev förbannad för att jag då tydligt, både med ord och en gest med armen, visade att jag inte tänkte ge honom några pengar. Under ett par sekunder hade jag god lust att hiva både gubben och hans pappmugg i Viskan.
Citat:
Ursprungligen postat av
SmokeOn
Romer demonstrerar i Borås och håller tal utanför rådhuset. Han som talar är rena citatmaskinen. Ett exempel:
"I Sverige har vi varit i 500 år. 500 år, hur långt har vi kommit?
Vad är det vi har begärt av svenska samhället? Vi har inte begärt mycket! Vi har begärt att få jobb, vi har begärt att tjäna pengar, att få en bostad, att få mat...
Och vi kämpar för det också."
http://www.youtube.com/watch?v=_LPD7GhWILQ
Idag ertappades ett gäng ungdomar i stadsparken som stulit kläder från H&M. Stadsparken fungerar nu för tiden som sovplats,
toalett och allmän vistelseplats för en del av stadens alla tiggare aka romer. De finns även på andra ställen bör tilläggas.
http://www.bt.se/nyheter/boras/unga-...en(4008404).gm
Apropå det första, Alltså "Zigenarens klagan" så låter det som det delvis alltid har gjort. De "begär", samhället ska ge. Dock är jag övertygad om att även de
själva kunde gjort/göra avsevärt mycket mer för att "komma längre". Ibland verkar deras, i många stycken överdrivna, "offerroll", som fastgjuten hos dem.
Nu till annat. Undrar lite vilka klädtjuvarna är ??. Och om de möjligen har anknytning, jag säger
OM, till det, som det tyvärr verkar, mer och mer permanenta och även av stadens styrande accepterade, rom-lägret invid motorvägen i höjd med PULSEN.
För om de har en anknytning, så kan det ju i värsta fall vara det "mönster" som vi väl hittills mestadels sluppit och som är mycket vanligt i t.e.x sydeuropa.. Alltså att de vuxna romerna skickar ut barn och ungdomar att stjäla.