2008-01-28, 19:08
Medlem
Hej!

Jag var hemma hos en polare nyss som har problem med dator. Det står ett felmeddelande varje gång han starta upp datorn om att det är hårddiskfel. Sen trycker man på F2 så forstätter de och man kommer in i windows.

Nu tänkte han att det var dax att installera om allt. Det var där jag kom in i bilden. Men det funkar inge vidare bra. Först försökte vi köra via windows. Enligt länken http://www.pctechbytes.com/hprecovery.htm

Det funkade, allt körde igång. MEN den tog inte bort en ända fil. Så vet egentligen inte vad den hade för sig. För att ta bort filer behövde man göra via boot som man tröck F10 vid uppstart. Det gjorde jag. Inget alls hände. Vi kom bara tillbaka till samma felmeddelande om hårddisken.

Nån som har upplevt samma sak? eller vet vad man ska göra?

Här är felmeddelandet på bild
http://img129.imageshack.us/my.php?image=spa0238he4.jpg

Tacksam för hjälp! / jag
Citera
2008-01-28, 19:26
Medlem
kimdah2002s avatar
Det är S.M.A.R.T funktionen på hårddisken som rapporterar fel, det gör den innan disken havererar helt så det brukar gå att fortsätta...

Har du både IDE o SATA diskar i maskinen ?
Citera
2008-01-28, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det är S.M.A.R.T funktionen på hårddisken som rapporterar fel, det gör den innan disken havererar helt så det brukar gå att fortsätta...

Det sitter 2 diskar i maskinen vad jag kan se är du säker på att det är den med Windows på som rapporterar fel en Seagate ST3300822AS 300GB SATAII

mm okej, HP har nått special.. en disk/parition är deras recovery med 5GB. Den går inte att komma åt.

Vad ska jag göra för att installera om denna dator? Finns det nån lösning emot detta felmeddelande?
Citera
2008-01-28, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Har du både IDE o SATA diskar i maskinen ?

tror det bara är en disk. :S kolla inte jätte noga.
Citera
2008-01-28, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagarhemlig
mm okej, HP har nått special.. en disk/parition är deras recovery med 5GB. Den går inte att komma åt.

Vad ska jag göra för att installera om denna dator? Finns det nån lösning emot detta felmeddelande?
Kort sagt så är din hårddisk nära på att gå sönder.
Felmeddelandet ber dig ta backup på din data, och ha din hårddisk utbytt. Har du kvar garantin? I sådant fall så kontaktar du återförsäljaren, och får den utbytt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in