2008-01-29, 09:24
Medlem
Der ewiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo

Du skämtar.. ?

Låter litegrann som Tubbo..?

Citat:
Personligen tycker jag det är glädjande och viktigt att få tala i pingströrelsens Nyhemsvecka i sommar och att ha fått besök av den katolske biskopen Anders Arborelius vid Livets Ord i Uppsala.

Det som nu sker är framförallt en samling kring bibel och bekännelse. Den apostoliska trosbekännelsen, uppfattad som kraftfull historisk verklighet, men ändå med ett symboliskt djup, blir då den naturliga utgångspunkten för kristna från olika kyrkor och samfund.
Yngre väckelserörelser, som till exempel Livets Ord, upptäcker de historiska samfundens arv och *deras vilja att bevara tron och stå emot förytligande och förvanskningar.

I detta ljus måste man se varför *Livets Ord, Katolska kyrkan, Svenska kyrkans högkyrklighet, pingströrelsen och andra grupperingar på olika sätt finner varandra och betonar och uppskattar det vi har gemensamt.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_220675.svd
Citera
2008-01-29, 09:24
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo

Du skämtar.. ?
Nedå..
http://aletheia.se/2008/01/26/med-enkel-biljett-till-vatikanen/#more-97
Citera
2008-01-29, 09:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Nedå..

Oj..
Citera
2008-01-29, 09:43
Medlem
Ben Avrahams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Nedå..
Aj då.
Citera
2008-01-31, 12:57
Medlem
Bloggar...

Pingströrelsen har ju gott samarbete med Katolska kyrkan också...

Men ja tror ändå inte bloggen har hela sanningshalten. Livets ord stödjer många saker, och ekumnik är en del av detta.

EKumenik betoningen tillsammans med en liten nedtonad mediabild har ju faktiskt gjorrt livets ord mer accepterade i samhållet idag...
Citera
2008-02-17, 22:37
Medlem
SleepaZs avatar
Detta får man inte glömma av altså, kommer bli en härlig debatt.. 5mars får man icke glömma

Den 9april kommer även Göran Skytte dit.
Spana in en ganska ung Ekman som gäst hos Skytte för många år sen.
mms://webcast.livetsord.se/livetsord/www/skytte.asf
Citera
2008-02-26, 08:19
Medlem
Sveriges Television sänder debatt mellan Ulf Ekman och Christer Sturmark

Den 5 mars kommer pastor Ulf Ekman och Christer Sturmark från Humanisterna att debattera gudstro och ateism på Livets Ord. I veckan blev det klart att Sveriges Television kommer att spela in och sända debatten.

Det är SVT 24 Direkt som spelar in debatten i sin helhet för att sända den i efterhand. Förutom SVT kommer debatten även att sändas på Livets Ords webb-tv samt på Kanal 10.
- Jag tror att debatten är signifikant för den tid vi lever i. Den moderna ateismen har stora anspråk när det gäller att begränsa och minimera det kristna inflytandet i det offentliga Sverige. Vi som kristna har också ett stort anspråk när det gäller att behålla och utvidga utrymmet för de andliga, kulturella och sociala värden som kristendomen stått för i tvåtusen år och som har präglat det här landet i tusen år, säger Ulf Ekman.

Debattledare är Anna Bill, journalist på UNT. Debatten hålls i Livets Ords kyrka i Uppsala kl. 19.00 onsdagen den 5 mars.
Citera
2008-02-26, 11:38
Medlem
Inlines avatar
Spännande! Jag hoppas att någon Youtubar detta åt oss stackars utlandsboende. För att spara tid kan jag ta upp argumenten Uffe kommer att ta upp:
- Ateism leder till folkmord, se bara på Stalin, Pol Pot, Mao och Hitler.
- Universum är för finstämt för att kunna uppstå ur intet.
- Att ett öga skall kunna uppstå slumpmässigt är lika sannolikt som att en jumbojet uppstår efter att en tornado korsat ett skrotupplag.
- Alla illdåd som begåtts i religionens namn, har ej begåtts av riktigt troende.
- Man kan bevisa Gud lika lite som man kan bevisa kärlek.
- Ateister har ingen moral.

Vilka har jag glömt?
Citera
2008-02-26, 13:21
Medlem
Sturmark kommer väl att köra med "guilt by association"-retoriken som vanligt. Men intressant ska det bli iallafall.
Citera
2008-02-26, 14:39
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inline
Spännande! Jag hoppas att någon Youtubar detta åt oss stackars utlandsboende. För att spara tid kan jag ta upp argumenten Uffe kommer att ta upp:
- Ateism leder till folkmord, se bara på Stalin, Pol Pot, Mao och Hitler.
- Universum är för finstämt för att kunna uppstå ur intet.
- Att ett öga skall kunna uppstå slumpmässigt är lika sannolikt som att en jumbojet uppstår efter att en tornado korsat ett skrotupplag.
- Alla illdåd som begåtts i religionens namn, har ej begåtts av riktigt troende.
- Man kan bevisa Gud lika lite som man kan bevisa kärlek.
- Ateister har ingen moral.

Vilka har jag glömt?

Det roliga är ju "ateister har ingen moral", "ateism leder till folkmord" inte ens är argument. Om de var sanna så säger det ju ingenting om det är sant att det inte finns några gudar eller ej.

Grejen med irreducibel komeplexitet är bara trams och forsking har publicerats i vetenskapliga journaler (vilket tyvärr givetvis inte når ut så bra till de stora massorna; förespråkare för kreationism verkar föredra populärvetenskap). S ex "The evolutionary origin of complex features" i Nature, 2003, eller "Redundant Complexity: A Critical Analysis of Intelligent Design in Biochemistry" i Philosophy of Science, 1999.
Citera
2008-03-04, 10:50
Medlem
Imorgon onsdag klockan 19:00 är det dags. Debatten visas live på Livets Ords hemsida och i efterhand på SVT24 och Kanal 10.
Citera
2008-03-04, 11:06
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Imorgon onsdag klockan 19:00 är det dags. Debatten visas live på Livets Ords hemsida och i efterhand på SVT24 och Kanal 10.
Jepp. Popcorn och läsk är inhandlat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in