• 1
  • 2
2008-01-31, 14:20
Medlem
Flärps avatar
Istället för Gentoo så tycker jag att du ska testa på Arch Linux. De funkar lite på samma sätt, men Arch är snäppet enklare. Dessutom har den en vettig pakethanterar. Det finns en ypperligt bra Wiki på deras hemsida som tar dig igenom installationen och den grundläggande konfigurationen.
Citera
2008-02-01, 10:58
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Istället för Gentoo så tycker jag att du ska testa på Arch Linux. De funkar lite på samma sätt, men Arch är snäppet enklare. Dessutom har den en vettig pakethanterar. Det finns en ypperligt bra Wiki på deras hemsida som tar dig igenom installationen och den grundläggande konfigurationen.

Det är väl det det inte ska vara om man ska lära sig något? ;P
Citera
2008-02-01, 15:44
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neth
Det är väl det det inte ska vara om man ska lära sig något? ;P

Samtidigt som det är bra att det är lite pill (vilket det är i Arch) så får det ju inte vara för svårt heller, som Gentoo kan vara ibland.
Citera
2008-02-01, 16:40
Medlem
The Sidewinders avatar
Hmm, att sätta sig och installera gentoo eller arch som det första man gör är väl inte vad jag skulle rekomendera om man är nybörjare.

Så, hur mycket kan ni sen innan om datorer överlag/linux?

Sen finns det en onlinekurs via mittuniversitetet som jag har hört en del gott om.
Citera
2008-02-02, 02:18
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Sidewinder
Hmm, att sätta sig och installera gentoo eller arch som det första man gör är väl inte vad jag skulle rekomendera om man är nybörjare.

Så, hur mycket kan ni sen innan om datorer överlag/linux?

Sen finns det en onlinekurs via mittuniversitetet som jag har hört en del gott om.
Jag började med Gentoo som första kontakt med linux någonsin. Visst, jag fick kämpa innan jag lyckades göra en korrekt kernelconfig. Men jävlar vad jag lärde mig i processen =)
Citera
2008-02-02, 07:59
Medlem
h-kans avatar
Ja gentoo var oxå min första dist och ur utbildnings synpunkt troligtvis den bästa... forumet, wikin och #gentoo på freenode ger mer svar än alla linux böcker du kan få tag på... Dock gick det lite ut för disten det senaste året men väntar förlängtansfullt efter 2008.0
Citera
2008-02-02, 19:21
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h-kan
Ja gentoo var oxå min första dist och ur utbildnings synpunkt troligtvis den bästa... forumet, wikin och #gentoo på freenode ger mer svar än alla linux böcker du kan få tag på... Dock gick det lite ut för disten det senaste året men väntar förlängtansfullt efter 2008.0

Vad "gick ut" för disten?
Citera
2008-02-02, 22:50
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Samtidigt som det är bra att det är lite pill (vilket det är i Arch) så får det ju inte vara för svårt heller, som Gentoo kan vara ibland.

Det är precis det de ska vara. Saker ska krångla så mycket som det går (Ja, viss överdrift, men du förstår vad jag menar). Det är då man verkligen lär sig. Att få lite problem med en config-fil ger inte så jävla mycket, men när det börjar krångla med t.ex. missade use-flags utan några klara felmeddelanden, eller bara div. sjukt skumma problem, det lär man sig av.

Konfar man egen kernel till installationen av Arch? Har tyvärr aldrig orkat pröva det
Citera
2008-02-03, 00:32
Medlem
h-kans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neth
Vad "gick ut" för disten?

Att 2007 cd aldrig släpptes när 64 bitars började bli vanligare och att live cd med 64 bitars gcc inte funkade var inte till gentooś fördel och att robbins själv la ut sina funtoo stages då gentoo dev inte uppdaterade sina tyder på att nått är fel...

men som sagt nu börjar det snurra runt i grytan igen och 2008.0 är spikat till 17 mars och då hoppar jag på tåget igen...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in