Citat:
Ursprungligen postat av Commotion
Hej jag har precis köpt en macbook och ska dumpa windows och köra osx men har stött på några problem.. är helt ny på macs.
Jag har installerat ett program och vil starta den, vart hittar jag programmen? I programmappen finns den inte där, vart finns "Starta program" som på windows?
Hur scrollar man ner med Firefox? måste man använda pilarna? Vill veta ett smidigt sätt att scrolla ner typ.. pinsamt
Och sen vill jag inte ha docken, hur tar jag bort den? har letat överallt..
Sista frågan, mitt internetfönster är bara typ 70% av hela skärmen när den är maximerad.. man ser fortfaranade skrivbordet och massa ikoner på sidorna. Hur gör jag så den är helt fullscreen?
Som några reda nämnt får du vänja om dig en del, det är inte windows du sitter vid.
I OS X har alla fönster i ett program samma menyrad, den som sitter längst upp på skärmen. I Windows sitter en menyrad på varje fönster.
Du kan gömma Dock när du inte använder den, och när du för musen till skärmens nedre kant dyker den upp.
Det är f.ö. i Dock du ska ha de program du använder ofta, så du snabbt kan starta dem genom ett enkelt klick.
Anna rs skulle jag rekommendera att du ladda ner Quicksilver som är en programstartare m.m. som gör att du aldrig behöver leta efter något program igen.
Hur installerade du programmet du inte kan hitta?
För att installera program (95% av fallen iaf) så laddar du ner programmet. Det är oftast en .dmg-fil, som är en diskavbild. Du dubbelklickar på denna för att mounta den. Sen drar du innehållet till programmappen.
Nu har du "installerat" programmet.
Ett program i os x är egentligen en mapp där det mesta den behöver ligger i sig själv så att säga. I windows ligger oftast en .exe-fil och massa filer i samma katalog, i os x finns det bara en .app-fil och allt tillhörande ligger inbakat i denna.
För att avinstallera ett program i os x drar men helt enkelt programmet till papperskorgen.
Hoppas du fick lite mer insyn om hur det hela är uppbyggt.