2008-01-27, 19:37
Medlem
The Barrs avatar
Jag behöver någon som ideelt kan hjälpa mig med ett par enkla uträkningar/principer för hållfastheten i en konstruktion. Var får man tag i en sådan? Har dom några forum dom samlas vid?
Citera
2008-01-27, 22:37
Medlem
Etanols avatar
Vad är det för konstruktion och vad är det för beräkningar som skall göras? Är det extremenkelt kan jag nog hjälpa, men tänker inte lägga någon ledig tid för att (gratis) sitta och analysera något utan att själv tjäna något på det.
Citera
2008-01-28, 00:41
Medlem
The Barrs avatar
Mja, jag tror att det är väldigt enkelt, men jag är ju inte en ingenjör... Jag vet egentligen inte vilka som skulle vara bäst lämpade att lösa det här, men en ingenjör kan väl inte gå fel.

Iallfall, det handlar om helt vanliga akvarium. Akvarister tillhör en grupp där det spekuleras, tycks och anses en hel del, men dom är väldigt dåliga på att, på ett vetenskapligt godtagbart sätt, ta reda på saker.

Så... mardrömmen nummer ett för oss är spruckna akvarier. Stora spruckna akvarier som nästan uteslutande spricker i botten. Och detta fenomen ses ofta som ren otur, även om det finns hur många åsikter som helst hur man bör placera ett akvarium för att undvika detta.

Vi har två typer av akvarium:

1. Helglasakvarium. Dessa är helt enkelt bara glasskivor som är limmade med silicon. De är limmade som så att fronten, baksidan och kortsidorna är limmade MOT bottenskivan, de står inte PÅ bottenskivan. Kortsidorna är limmade så att dom passar MELLAN fronten och baksidan, de är alltså inte placerade ÖVER fronten och baksidan.

Att dessa akvarium skall placeras på mjuk underlag typ frigolit eller liggunderlag över t.ex. en tjock spånskiva är vedertaget. För att fördela trycket och minska eventuella spänningar i glaset som kan bero på ojämnt underlag mm.

2. Ramakvarium. Dessa är limmade på samma sätt som ett helglasakvarium, men här är akvariumen placerade i en aluminiumram. I och med detta så förhöjs bottenskivan från underlaget ca 5 mm och hänger alltså i luften om man placerar dom på ett plant underlag.

Det är dessa som brukar spricka oftast sägs det, och det är definitivt mest osäkerhet vad gäller placeringen av att ramakvarium.

Ofta så ställs dessa på en benställning av aluminium där all tyngd tas upp av ramen, glasskivan hänger alltså fritt ovanför marken.

Ibland ställs dessa på en solid bänk.

Och här börjar åsikterna. Vissa lägger in en spånskiva och frigolit under akvariumet i rampen, andra har bara spånskiva. Vissa använder liggunderlag eller andra tunnare underlag. De som står på en solid bänk står ibland på frigolit, ibland på liggunderlagsliknande plast och ibland bara direkt på ramen. Ingen vet egentligen varför dom gör som dom gör, och många saknar uppenbart helt insikter och kunskap för att det ska vara lönt att fundera över det hela överhuvudtaget.

Jag håller på att fixa iordning ett ramakvarium som kommer att innehålla ett halvt ton vatten i mitt vardagsrum, och jag får ångest över det här. Jag är naturvetare, jag vet att saker händer av en anledning och att det knappast är "otur" att någonting går sönder. Och sen att försöka ta reda på hur man ska göra, bara för att mötas av lika många förklaringar som akvarieinnehavare och resonemang som innehåller mer logiska luckor än en typisk amerikansk b-rulle... Till och med tillverkarna själva kommer med helt olika direktiv! Ren ångest. Det enda som är säkert är att akvarium då och då plötsligen spricker.

Så nu hoppas jag på vetenskapen. Så jävla svårt kan det ju inte vara.
Senast redigerad av The Barr 2008-01-28 kl. 00:44.
Citera
2008-01-28, 15:29
Medlem
MrRedmans avatar
Kanske lite OT, men kan man inte göra akvarium i polykarbonat? Polykarbonat används vad jag förstått i skottsäkert glas. Det spricker inte, det går att forma och såga i och jag antar att det har goda optiska egenskaper. Det är säkert dyrare än glas, men jag har själv köpt en stor bit polykarbonat utan att bli ruinerad. Har för mig jag köpte ca 1kvm och betalade ett par hundringar. Borde med andra ord vara överkomligt även för ett stort akvarium.
Citera
2008-01-28, 18:54
Medlem
The Barrs avatar
Jodå, det finns akvarium i polykarbonat. Jag tror att de är vanligast på andra sidan atlanten, och polykarbonat lär vara mycket enklare att arbeta med än glas, och eftersom det lär vara betydligt billigare bör man ju också kunna ta till lite extra i dimensionerna för att göra det säkrare.

Vet inte varför det i princip inte förekommer i sverige, men jag har nuddat vid ämnet med en polykarbonattillverkare som sa att plexi verkar vara opålitligt tillsammans med vatten. De hade gjort ett par akvarium till mässor som plötsligen sprack, så dom gillar inte att kombinera plexi med vatten.

Vad som verkligen gäller vet jag inte, men det kan nog vara intressant att fördjupa sig i ämnet om man är lagd åt det hållet.

Hur som helst, On topic igen; Kan det vara så att den avgörande orsaken till varför akvarium spricker är att underlaget skevar? Om ett tryckutjämnande underlag måhända kan fördela trycket jämt om underlaget är lite ojämt eller aningen konkavt/konvext, så lär det väl iallafall inte kunna hjälpa om underlaget skevar? Alltså att vinkeln mot golvet varierar från sida till sida?
Citera
2008-01-28, 21:01
Medlem
MrRedmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Barr
Jodå, det finns akvarium i polykarbonat. Jag tror att de är vanligast på andra sidan atlanten, och polykarbonat lär vara mycket enklare att arbeta med än glas, och eftersom det lär vara betydligt billigare bör man ju också kunna ta till lite extra i dimensionerna för att göra det säkrare.

Vet inte varför det i princip inte förekommer i sverige, men jag har nuddat vid ämnet med en polykarbonattillverkare som sa att plexi verkar vara opålitligt tillsammans med vatten. De hade gjort ett par akvarium till mässor som plötsligen sprack, så dom gillar inte att kombinera plexi med vatten.

Vad som verkligen gäller vet jag inte, men det kan nog vara intressant att fördjupa sig i ämnet om man är lagd åt det hållet.

Hur som helst, On topic igen; Kan det vara så att den avgörande orsaken till varför akvarium spricker är att underlaget skevar? Om ett tryckutjämnande underlag måhända kan fördela trycket jämt om underlaget är lite ojämt eller aningen konkavt/konvext, så lär det väl iallafall inte kunna hjälpa om underlaget skevar? Alltså att vinkeln mot golvet varierar från sida till sida?

Fast nu är det ju skillnad på plexi och polykarbonat. Plexi är precis som du säger sprött och beter sig som glas. Jag har själv jobbat med polykarbonat och när jag skulle köpa det så satte försäljaren en bit polykarbonat i skruvstädet och sedan tog han fram en slägga. Han dämde till polykarbonatbiten så det sjöng, men det sprack inte, men väl deformerat som om det var en stålbit.

Kanske en affärside att tillverka och sälja polykarbonatakvarium för denna sida av atlanten?
Men hur är deoptiska egenskaperna för polykarbonat, är de likvärdiga glas?
Citera
2008-01-28, 21:19
Medlem
The Barrs avatar
Just ja, det har du ju rätt i. PMMA var ju plexi...

Men är det inte polykarbonat som är riktigt lösningsmedelskänsligt och blir väldigt sprött?
Citera
2008-01-28, 21:26
Medlem
MrRedmans avatar
Finns lite produktinfo om polykarbonat här http://www.plastmo.se/Produkter/Takljuskupoler/Teknisk%20information/Polykarbonat.aspx

Citat:
Man ska dock vara uppmärksam på att polykarbonat inte tål konstant hög luftfuktighet, eftersom klorföreningar bryter ner materialet snabbare än under normala förhållanden

Det där borde diskvalificera polykarbonat som ett material för akvarium. Om det inte är så att processen tar 20år eller nåt.

Citat:
Skivorna får under inga omständigheter rengöras med medel som innehåller lösningsmedel, slipande eller polerande medel, eller vaxbehandlas. Denna behandling ödelägger det UV-skydd som finns på plasten, med reducerad livslängd som följd.

Japp, lösningsmedel är tydligen döden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in