2008-01-27, 19:37
Medlem
The Barrs avatar
Jag behöver någon som ideelt kan hjälpa mig med ett par enkla uträkningar/principer för hållfastheten i en konstruktion. Var får man tag i en sådan? Har dom några forum dom samlas vid?
Citera
2008-01-27, 22:37
Medlem
Etanols avatar
Vad är det för konstruktion och vad är det för beräkningar som skall göras? Är det extremenkelt kan jag nog hjälpa, men tänker inte lägga någon ledig tid för att (gratis) sitta och analysera något utan att själv tjäna något på det.
Citera
2008-01-28, 00:41
Medlem
The Barrs avatar
Mja, jag tror att det är väldigt enkelt, men jag är ju inte en ingenjör... Jag vet egentligen inte vilka som skulle vara bäst lämpade att lösa det här, men en ingenjör kan väl inte gå fel.

Iallfall, det handlar om helt vanliga akvarium. Akvarister tillhör en grupp där det spekuleras, tycks och anses en hel del, men dom är väldigt dåliga på att, på ett vetenskapligt godtagbart sätt, ta reda på saker.

Så... mardrömmen nummer ett för oss är spruckna akvarier. Stora spruckna akvarier som nästan uteslutande spricker i botten. Och detta fenomen ses ofta som ren otur, även om det finns hur många åsikter som helst hur man bör placera ett akvarium för att undvika detta.

Vi har två typer av akvarium:

1. Helglasakvarium. Dessa är helt enkelt bara glasskivor som är limmade med silicon. De är limmade som så att fronten, baksidan och kortsidorna är limmade MOT bottenskivan, de står inte PÅ bottenskivan. Kortsidorna är limmade så att dom passar MELLAN fronten och baksidan, de är alltså inte placerade ÖVER fronten och baksidan.

Att dessa akvarium skall placeras på mjuk underlag typ frigolit eller liggunderlag över t.ex. en tjock spånskiva är vedertaget. För att fördela trycket och minska eventuella spänningar i glaset som kan bero på ojämnt underlag mm.