Citat:
Ursprungligen postat av The Barr
Jodå, det finns akvarium i polykarbonat. Jag tror att de är vanligast på andra sidan atlanten, och polykarbonat lär vara mycket enklare att arbeta med än glas, och eftersom det lär vara betydligt billigare bör man ju också kunna ta till lite extra i dimensionerna för att göra det säkrare.
Vet inte varför det i princip inte förekommer i sverige, men jag har nuddat vid ämnet med en polykarbonattillverkare som sa att plexi verkar vara opålitligt tillsammans med vatten. De hade gjort ett par akvarium till mässor som plötsligen sprack, så dom gillar inte att kombinera plexi med vatten.
Vad som verkligen gäller vet jag inte, men det kan nog vara intressant att fördjupa sig i ämnet om man är lagd åt det hållet.
Hur som helst, On topic igen; Kan det vara så att den avgörande orsaken till varför akvarium spricker är att underlaget skevar? Om ett tryckutjämnande underlag måhända kan fördela trycket jämt om underlaget är lite ojämt eller aningen konkavt/konvext, så lär det väl iallafall inte kunna hjälpa om underlaget skevar? Alltså att vinkeln mot golvet varierar från sida till sida?
Fast nu är det ju skillnad på plexi och polykarbonat. Plexi är precis som du säger sprött och beter sig som glas. Jag har själv jobbat med polykarbonat och när jag skulle köpa det så satte försäljaren en bit polykarbonat i skruvstädet och sedan tog han fram en slägga. Han dämde till polykarbonatbiten så det sjöng, men det sprack inte, men väl deformerat som om det var en stålbit.
Kanske en affärside att tillverka och sälja polykarbonatakvarium för denna sida av atlanten?
Men hur är deoptiska egenskaperna för polykarbonat, är de likvärdiga glas?