• 1
  • 2
2008-01-29, 12:17
Medlem
kaoriblasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roensk
Jag tycker att det börjar bli uttjatat med black metal där folk anstränger sig för att det ska låta skit bara för att band som darkthrone släppt plattor där man inte koncentrerar sig så mycket på ljudbilden.

Darkthrone är ett av de band som ansträngt sig mest för att hitta den ljudbild de vill ha.

Men det borde inte vara så svårt att hitta en billig bas på blocket. Annars kan man alltid leta rätt på en replokal som redan har en bas så blir det ännu billigare.
Citera
2008-01-29, 16:12
Medlem
HATs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaoriblast
Darkthrone är ett av de band som ansträngt sig mest för att hitta den ljudbild de vill ha.
Exakt... Darkthrone har långt ifrån dåligt ljud. Det verkar tyvärr inte som att många förstår det, vilket har bidragit till den här trenden av uselt ljud som har plågat black metal sedan början av 90-talet. Black metal är överbefolkat av folk som inte hör skillnad mellan ljudet på en pissig demotape med något skitband som inte ens orkat lära sig spela instrument ordentligt och skivor som "A Blaze in the Northern Sky", och därför anstränger de sig inte mer eftersom de inte tror att det ligger något mer bakom de gamla klassiska skivorna.
Senast redigerad av HAT 2008-01-29 kl. 16:15.
Citera
2008-01-29, 18:09
Medlem
Salachtins avatar
http://www.thomann.de/se/harley_benton_hbp120bk_ret.htm
Citera
2008-01-29, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaoriblast

Men det borde inte vara så svårt att hitta en billig bas på blocket. Annars kan man alltid leta rätt på en replokal som redan har en bas så blir det ännu billigare.

Citat:
Ursprungligen postat av HAT
Exakt... Darkthrone har långt ifrån dåligt ljud. Det verkar tyvärr inte som att många förstår det, vilket har bidragit till den här trenden av uselt ljud som har plågat black metal sedan början av 90-talet. Black metal är överbefolkat av folk som inte hör skillnad mellan ljudet på en pissig demotape med något skitband som inte ens orkat lära sig spela instrument ordentligt och skivor som "A Blaze in the Northern Sky", och därför anstränger de sig inte mer eftersom de inte tror att det ligger något mer bakom de gamla klassiska skivorna.

Ni två har jävligt rätt, och jag vill lägga till Nattens Madrigal i röran - det är ett av albumen som ahr fått mest skit för "dåligt" ljud men är helt tydligt noga framarbetat och precis som de vill(e) ha det, och enligt mig är det alldeles utmärkt produktionsmässigt såväl som musikaliskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Akatsuki
Jag tycker att han skall sköta inspelningen i windows ljudinspelaren och micka allt med en mick som fjortisar använder till cs... det är BM! xD

edit; låt gärna en full kompis hålla i micken och rikta den mot stärkaren eller dyligt... gärna utomhus då det blåser!
Det är BM (eller metal över huvud taget) att göra så gott man kan med vad man har tillgängligt, inte att göra så dåligt man kan med vad man kan hitta på tre minuter.
Citera
2008-02-04, 21:11
Medlem
Marodeurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaliwirta
för att göra musik som låter som det kom från en skållad gris
Hmm.. både kul och rätt så tragiskt, men jag råkar faktiskt veta hur en skållad gris låter, och det låter förjävligt och är ganska obehagligt att lyssna på
Citera
2008-02-04, 21:59
Medlem
en ner pitchad elgitarr,det låter skit..
det kanske kan vara något?
Citera
2008-02-04, 23:03
Medlem
Jag tror du ska köpa till någon sorts metall/distpedal till basen för att få ett jävligt äckligt ljud. Sen är det bara lös nerstämd sträng och typ hitta på ett jävligt snabbt riff.
Citera
2008-02-04, 23:57
Medlem
Apspektakels avatar
Hobbex?
Citera
2008-02-05, 09:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Parker
Det som gäller är ju en porta med 4 kanaler och en jävla massa ping-pongande. Ljudet går knappt att urskilja och voilà! Den skitigaste black metal på den här sidan östblocket.
Kassettporta kör jag med fortfarande. Rekkomenderas varmt
Spela in på dator är löjligt!!!!
Citera
2008-02-05, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonsås
Kassettporta kör jag med fortfarande. Rekkomenderas varmt
Spela in på dator är löjligt!!!!

Dessa Lo-Fi snubbar.
Citera
2008-02-07, 09:07
Medlem
Herr_Oins avatar
kaliwirta: gå in på närmsta Jam och fråga efter deras sämsta och billigaste bas. Posta sedan resultatet (blev nämligen lite nyfiken själv).
Citera
2008-02-13, 20:35
Medlem
kaliwirtas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr_Oin
kaliwirta: gå in på närmsta Jam och fråga efter deras sämsta och billigaste bas. Posta sedan resultatet (blev nämligen lite nyfiken själv).
tack ska göras
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in