2008-01-27, 13:47
Medlem
dumms avatar
Jag har under ett par månader använd antideppmedicinen Cipralex ( 10mg dagligen ), jag undrar om det är några kosttillskott jag borde hålla mig borta ifrån?

För tillfället använder jag endast omega-3 och vitamintillskott men vill även börja använda rosenrot, finns det några biverkningar av detta?
Finns det över huvud taget något ofta använt kosttillskott jag borde hålla mig undan ifrån?
Citera
2008-01-28, 13:08
Medlem
dumms avatar
Ingen som har litet koll angående detta?
Citera
2008-01-28, 13:25
Medlem
Rosenrot vet jag inte, men johannesört ska du aldrig blanda med SSRI (som cipralex), då de fungerar på ungefär samma sätt vilket kan skapa stora problem (googla serotonin syndrome / serotonergt syndrom).

Halvt OT, men grapefrukt/grapefrukt-juice ska man heller aldrig blanda med antidepressiva.
Citera
2008-01-28, 15:11
Medlem
waaaH_5s avatar
jag äter kosttillskott för min träning, bla Kreatin, protein,omega 3, thermX, rosenrot,vitaminer och lite annat tjaft. Samtidigt äter jag zoloft(sertralin) och mirtazapin och har hitils under dessa två år, med denna blandning inte haft några bekymmer eller komplikationer.

Men som tidigare skribent nämnt så är det inte att rekomendera att blanda SSRI med johannesört.(vet inte om de gäller SNRI?) De är väll det ända ja kan komma på så här på rak arm. Må väl
Citera
2008-01-29, 13:13
Medlem
dumms avatar
Tack för svaren, förstår att inte så många har någon egentligen koll angående detta ämne, var kan jag hitta mer relevant information?
Citera
2008-01-29, 13:20
Medlem
http://crazymeds.us/ - både sidan och forumet.
Google hittar nog en del också, om du söker efter t ex "escitalopram interactions" eller liknande.
Citera
2009-01-22, 19:51
Medlem
LéKrisss avatar
Jag skummade av samma anledningar igenom vad jag kunde hitta kring kombinationen. De flesta rösterna höjer ett varnande finger, men då är det mestadels lekmän på diskussionsforum som faller tillbaka på tumregeln att aldrig blanda naturläkemedel med vanliga läkemedel.
Rosenrot ska tydligen ge en skjuts åt serotonin, dopamin och noradrnalin (om jag inte missminner mig).
Jag själv, som lekman, tänker att påverkan på serotoninet skulle kunna orsaka komplikationer (eftersom SSRI hämmar återupptag och rosenrot isåfall stimulerar frisättning, vilket i teorin skulle kunna orsaka serotonergt syndrom - vilket man verkligen inte vill råka ut för). Samtidigt kan det ju vara så att det är individuellt hur mycket rosenroten påverkar de olika signalsubstanserna.
Jag hittade bara en sida där det uttryckligen menades att kombinationen är ok. Jag orkar inte googla fram den igen, men det är någon form av "fråga doktorn" site. På frågan vad man kan göra åt biverkningar av just Citalopram (Cipralex) rekommenderade han att använda Rosenrot.
Så, spridda skurar, men åtminstone EN läkare menar att det är helt ok.
Själv ska jag göra försiktiga test imorgon eller på måndag, beroende av när mina kosttillskott dimper ner.
Citera
2009-02-03, 21:13
Medlem
LéKrisss avatar
Jag har nu provat Rosenrot samtidigt som jag använder SSRI (Citalopram). Dosen har varit 1st tablett a' 500mg med 3% Rhiodosavin (eller vad det nu heter... antar att det är den verksamma substansen i roten).
Kände varken bu eller bä, utom möjligtvis en form av lätt värme och välbefinnande, men det kan ha varit placebo. Ska testa mer och återkommer då.

Som lite kuriosa kan nämnas att studier som utförts med MDMA och just Citalopram endast visar nedsatt påverkan av MDMA. Vågar man sig på att utföra kliniska studier med MDMA och SSRI så känner jag mig personligen ganska trygg med att stoppa i mig en avsevärt mindre potent serotoninfrisättare.

(fortfarande varnas dock å det bestämdaste mot att kombinera MAO-inhibitorer och någotsomhelst som ökar mängden serotonin, vare sig det är annan medicin, naturläkemedel eller någon form av drog - inklusive hallucinogener som svamp med psilocybin eller LSD).
Citera
2009-03-16, 22:00
Medlem
LéKrisss avatar
Varning!

Efter ett antal veckors bruk av rosenrot tillsammans med Citalopram började jag succesivt sova sämre. Vaknade efter några timmar och kunde inte somna om, allt som oftast, med följd att jag tvingades vara vaken uppåt 30h i sträck och ändå bara sov två-tre timmar.
Förutom det började mitt mående dala och nådde nytt bottenrekord en dag när jag inte sovit på hela natten och slängde i mig två rosenrottabletter på morgonen istället för en. Senare på eftermiddagen mådde jag psykiskt riktigt jävla risigt, och såg plötsligt ett möjligt samband.
Slutade därmed med rosenrot och bara på några dagar kände jag hur jag seglade upp och började må bra igen.
Så, det finns risk att rosenrot tar ut effekten av Citalopram. Testa på egen risk, för mig var det rakt åt helvete.
Citera
2009-03-16, 22:13
Medlem
Rosenrot är uppiggande och sömnproblem är en ganska vanlig biverkning, så det måste inte nödvändigtvis handla om någon interaktion.
Citera
2009-03-16, 22:20
Medlem
LéKrisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John Zeppe
Rosenrot är uppiggande och sömnproblem är en ganska vanlig biverkning, så det måste inte nödvändigtvis handla om någon interaktion.

Mmm... men inte troligt om man tar lägsta dos på morgonen. Sammanträffandevis kom även mina depressionssymptom smygandes i samma veva (vilket inte har med sömnproblem att göra, sover konstigt gör jag ändå, jag har dock inte haft problem med att vakna när jag väl somnat).
Så varningen har inte särskilt mycket med sömnproblem att göra, utan är svar på ämnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in