Missade de 5 första minuterna. Länge sen man såg den, men 4 plus var kanske lite väl högt betyg? Klart sevärd ändå, Loffe skön snubbe och Christina Stenius hmm. Gus var som han brukade vara, tragikomisk. Missade vad han som spelade den tjocke turisten med kameran hette, nån som vet?
Ja, jag såg filmen i lördags. Har sett den en gång för länge sedan men det var inte förrän nu jag verkligen insåg hur fantastisk den är. Skådespelarna, dialogen, miljön... Och allt detta vemod som liksom griper tag i en. Denna medvetenhet om att allting går mot sitt slut. Gustafsson och de andra vet ju att de är de sista människorna på gården, att det inte kommer några efter dem. Vemodigt och vackert på samma gång.
Allan Edwall var verkligen en av de riktigt stora skådespelarna vi haft i Sverige. Och detta måste ju vara en av Janne "Loffe" Carlssons bättre roller. Kan inte låta bli att tänka på hur det hade blivit om man försökt filma denna bok idag. Vilka skådespelare hade man valt? Hade tonen och stämningen i filmen blivit densamma?
Visst är den underbar, men jag mitt j*vla nöt missade den naturligtvis
Det är möjligen ingen som vet om den finns att ladda ner någonstans?
Obs! Ge mig i så fall ingen direktlänk - då blir du bannad...
Tacksam för alla tips!
Inte alls dum film, både vemodig och humoristiskt. Det slumpade sig så att jag lyssnade klart ljudboken (uppläsare Loffe) bara några dar innan den visades.
Bra filmatisering men vissa saker saker skiljer sig från boken. Det sups än mer , vilket Petterson(Loffe) verkar tröttna på men håller god min. Gubbarna är kalassjuka dagen efter. Den slarvige bonden som skymtar förbi med traktorn kommer ned till Pettersons husvagn för några supar. Under roddturen efter festen vid Yngves grav talar Petterson att de är de sista som ska se den orörda naturen. I filmen säger han bara kort att han tänker låta uppföra en stugby, grillbar mm, ges "nästan" antydan att Petterson tänker återvända och exploatera Bråten. I boken håller han ett ännu längre tal hur Bråten skulle kunna utvecklas med Ynge-turismen, men han fruktar vad som ska hända med gubbarna om media upptäcker fornminnet. Boken slutar precis som filmen med Ömans död, men "lite" mer hoppfullt när f.d skomakarn erbjuds Ömans sysslor. Hoppfullt i sån mån att skomakarn får en lösning på sina nyuppkomna fritidsproblem, något han klart våndas av i boken.
Senast redigerad av Walker 2008-01-30 kl. 16:26.
Äntligen så släpps denna, samt Slas två andra filmer i en box senare i höst! http://www.discshop.se/filmer/dvd/slas_3_filmer_3_disc/P99767
Vem älskar Yngve frej är ett mästerverk. Minns även att jag gillade På palmblad och rosor som är med i boxen. Dock var det nån gång på 80-talet som jag såg den senast.