2008-01-26, 17:42
Medlem
Jag har ett problem som jag tycker är lite underligt.. Jag skulle byta hårddisk på en av mina datorer, från en 10gb IDE till 120gb IDE. 120gbarn hade tidigare suttit i en annan dator, med windows2000 installerad på sig. Jag kopplar in hårddisken och tar bort 10gbarn, BIOS upptäcker den nya hårddisken och ber mig "Save Changes" osv.. Men sen när den ska boota operativsystemet så kommer istället ett felmeddelande upp:

"A Disc Read error occured. Press CTRL+ALT+DEL to restart"...
Tänkte att, en formatering löser nog det här, formaterar hårddisken och installerar Windows 2000 igen, men samma fel inträffar igen.

Datorn kan läsa från 10gbarn och starta OSet osv. 120gbarn fungerar aldelles utmärkt i den andra datorn. Vad kan vara fel?
Citera
2008-01-26, 18:00
Moderator
Falukropps avatar
Skulle börja med att leta reda på en biosuppdatering till moderkortet i datorn som jävlas. Kan tänka mig att en dator med 10GB disk inte direkt är sprojlans ny. Mycket möjligt att den inte grejar en 120GB-disk utan vidare.

Kolla så det inte är en sån enkel pryl att du jumprat disken fel också.

Funkar inte det kan det vara aktuellt att börja kolla om det är nåt sattyg med disken.
Citera
2008-01-26, 18:13
Medlem
Kopplade in 10gbarn som master och 120 som slave. XP bootas upp som det ska, upptäcker 120an och allt ser ut att fungera som det ska, iaf när 120an är slave. Som master vägrar den.

På jumpertabellen på 120an finns det "15-pin" och "16-pin". Vad innebär det? Disken var satt på 16-pin master. Ska pröva sätta den som 15-pin master och se om det hjälper något..
Citera
2008-01-26, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Funkar inte det kan det vara aktuellt att börja kolla om det är nåt sattyg med disken.
Det är mycket möjligt att det är något knas på disken, i datorn där 120giggarn var från början har en annan hårddisk krashat pga. dålig kylning, så 120giggarn kan ha tagit lite mycket stryk. Men jag tycker det är underligt att den fungerar i den ena datorn men inte den andra?
Citera
2008-01-26, 20:16
Moderator
Falukropps avatar
Kör den som 16 pin master. Det där har att göra med antalet virtuella läs/skrivhuvuden, vill du har en närmare förklaring på detta så får du googla.
Vissa system vill köra med 15 heads, men det är garanterat inte aktuellt för dig. Om du hunnit köra den jumprad till 15 heads och skrivit till den så hoppas jag du inte hade nåt på den du ville ha kvar :>
´

Som sagt, börja med att uppdatera datorns bios. Funkar inte det kan man gå vidare och försöka hitta andra orsaker sen. Tror det är det som är problemet, att din nuvarande bios inte klarar av att hantera en så stor disk som bootdrive.
Ta reda på vilket moderkort som sitter i datorn, gå in på tillverkarens hemsida och tanka ner biosuppdatering. De brukar ha kvar grejer för riktigt gamla moderkort på sidorna också. Instruktioner för hur du ska gå tillväga hittar du antingen på hemsidan eller i medföljande readmefil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in