Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
Är det att lära ett barn rätt? Att om han har gjort något fel så ska det förhandlas? Funkar det så i vuxenlivet? Jag får sannerligen hoppas att du har rätt i att föräldrar inte tänker så.
tän till lite nu.. Vad lär sig ungen bäst på?
Att kunna lösa situationn utan att bli frustrerad och kunna lösa problemet med förhandling och hjälpa barnet ur sina frustrationer med en kognitiv karta..
eller att hela tiden jobba i efterhand med att aga barnet eller bestraffa barnet med andra medel? Barnet vet mycket väl vad den skall göra och vad den får göra, men vissa barn kan helt enkelt inte göra det som den vuxna vill på en gång.... Sedan har barnet en impulsiv instinkt att vara den vuxne till lags, och den impulsiva processen kan bli samam sak som att barnet ljuger...
Vi tar ett exempel....
Mamma: pelle har du gjort läxorna?
Pelle: ja det har jag *letar efter "har jag gjort läxorna-filen i hjärnan"*
Mamma: men det är väldigt mycket läxor, har du verkligen gjort dem?
Pelle: ja *letar fortfarande efter "har jag gjort läxorna-filen i hjärnan"*
Mamma: men det rä så mycket läxor så du kan inte ha hunnit med det på den tiden du har varit hemma:
pelle: jag gjorde dem i skolan *letar fortfarande efter filen*
du ser här att pelle inte riktigt vet om han har gjort läxorna elelr inte, och han svarar ja på frågorna för att tillfredställa mamman.... en impulsiv process medans han håller på att ta fram den fil i hjärnan som svarar på mammans fråga....
åter till ämnet: barnet lär sig alltås mer av att diskutera fram vad som är rätt och vad som är fel, och FRAMFÖRALLT vad barnet KUNDE ha gjort istället. Än av att bli bestraffade för något denne vet är fel..
Men du lever ju efter detta: "Barnaagha haffua sitt retta mååth och ickie wara för hårdh och tyranisk wtan faderligh" \\Luther...
Citat:
Jaså du, vilket lagrum åberopar du när du säger så? Enligt ditt resonemang så kan ungar gör vad de vill.
hmm enkelt svar:
BrB 4:1 och 4:2
"Den som bemäktigar sig och för bort eller spärrar in ett barn eller någon annan med uppsåt att skada honom eller henne till liv eller hälsa eller att tvinga honom eller henne till tjänst eller att öva utpressning, döms för människorov till fängelse på viss tid, lägst fyra och högst tio år, eller på livstid.
Är brottet mindre grovt, döms till fängelse i högst sex år. Lag (1998:393).
2§
Den som i annat fall än som sägs i 1 eller 1 a § för bort eller spärrar in någon eller på annat sätt berövar honom eller henne friheten, döms för olaga frihetsberövande till fängelse, lägst ett och högst tio år.
Är brottet mindre grovt, döms till böter eller fängelse i högst två år. Lag (2002:436)."
och vad gör du om du bestraffar ditt barn emd at låsa in denen på sitt rum?
jo du bemäktar dig över barnet till en början, du spärrar in barnet, och du för utpressning mot barnet (det är det du gör för att få denne att ändra beteende).
Citat:
"Mamma jag går ut på stan"
"Nej, det får du inte klockan är för mycket"
"Du kan inte hindra mig det är olaga frihetsberövande"
Tror du på det själv?
Nej för du har inte uppfylt kraven enlgit paragrafen ovan... Sedan berordet på ålder hur du gör, jag tror inte att du kommer att utan våld kunna stoppa en tonåring att gå ut sent på stan ändå... men med rätt information och rätt förmedlande så blri skadorna mindre...