• 1
  • 2
2008-01-26, 12:45
Medlem
FlyingMachines avatar
Jag vill lära mig spela gitarr men hittar inte mycket information om ackord på nätet. Om jag googlar efter gitarrackord och liknande får jag bara upp en massa bilder på hur man spelar dem, inte hur de är uppbyggda.

På piano (som jag för övrigt kan spela) är det bara att ta en grundton i valfri oktav och lägga på en ters (stor/liten beroende på dur/moll) och en kvint. Fungerar det på samma sätt för gitarr?

Jag har även noterat att det, precis som på ett piano, finns många sätt att spela t ex ett A. Har gitarr också olika oktaver eller något liknande? Är det precis som på piano ok att blanda noter från lite här och där när man spelar ackord?
Citera
2008-01-26, 13:04
Medlem
Noetlovskijs avatar
Ett A-dur ackord ser ut såhär:

Bokstäverna är strängarna, siffrorna är band och bokstäverna inom parantes är tonerna!

e 0 (e)
B 2 (c#)
G 2 (a)
D 2 (e)
A 0 (a)
E x

Ackordet innehåller tonerna (från lägsta till högsta).

A (grundton) E (kvint) A (oktav) C# (durters) E (kvint)

Du kan även ta ett A såhär:

e 5 (a)
B 5 (e)
G 6 (c#)
D 7 (a)
A 7 (e)
E 5 (a)

grunton, kvint, oktav, durters, kvint, oktav

Eller varför inte...

e 12 (e)
B 14 (c#)
G 14 (a)
D 14 (e)
A 12 (a)
E x

Som du ser så är ackorden inte byggda enligt grundton, ters, kvint utan grundton, kvint, ters.

En elgitarr med 22 band har 5 oktaver.

Hoppas det gett dig några svar annars så är det bara att fråga på.
Citera
2008-01-26, 13:24
Medlem
FlyingMachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Ett A-dur ackord ser ut såhär:

Bokstäverna är strängarna, siffrorna är band och bokstäverna inom parantes är tonerna!

e 0 (e)
B 2 (c#)
G 2 (a)
D 2 (e)
A 0 (a)
E x

Ackordet innehåller tonerna (från lägsta till högsta).

A (grundton) E (kvint) A (oktav) C# (durters) E (kvint)

Du kan även ta ett A såhär:

e 5 (a)
B 5 (e)
G 6 (c#)
D 7 (a)
A 7 (e)
E 5 (a)

grunton, kvint, oktav, durters, kvint, oktav

Eller varför inte...

e 12 (e)
B 14 (c#)
G 14 (a)
D 14 (e)
A 12 (a)
E x

Som du ser så är ackorden inte byggda enligt grundton, ters, kvint utan grundton, kvint, ters.

En elgitarr med 22 band har 5 oktaver.

Hoppas det gett dig några svar annars så är det bara att fråga på.
Hm, tror nog att jag måste ha svar på ett par frågor till innan jag förstår det du skrev.

Hur är en oktav uppbyggd på gitarr? På piano är det simpelt, från C till B, 12 toner.

Om man spelar en lös sträng, är det alltid samma ton oavsett var på strängen man spelar den? T ex om jag spelar D-strängen ovanför ljudhålet (finns kanske någon finare benämning på det?), är det samma ton då jämfört med om jag spelar på D-strängen ovanför femte bandet?
Citera
2008-01-26, 13:46
Medlem
Magnums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingMachine
Hm, tror nog att jag måste ha svar på ett par frågor till innan jag förstår det du skrev.

Hur är en oktav uppbyggd på gitarr? På piano är det simpelt, från C till B, 12 toner.

Om man spelar en lös sträng, är det alltid samma ton oavsett var på strängen man spelar den? T ex om jag spelar D-strängen ovanför ljudhålet (finns kanske någon finare benämning på det?), är det samma ton då jämfört med om jag spelar på D-strängen ovanför femte bandet?

Tonen är densamma men karaktären kan ändras beroende var du slår an strängen och hur du träffar den med plektrumet etc.

Här ser du en bild hur de olika tonerna ligger: http://musikakuten.se/images/gitarr/vadhetertonen.jpg
Senast redigerad av Magnum 2008-01-26 kl. 13:49.
Citera
2008-01-26, 13:51
Medlem
FlyingMachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
Tonen är densamma men karaktären kan ändras beroende var du slår an strängen och hur du träffar den med plektrumet etc.

Här ser du en bild hur de olika tonerna ligger: http://musikakuten.se/images/gitarr/vadhetertonen.jpg
Okej, så tonen påverkas bara om jag håller ned strängen.

Sista frågan kvarstår, hur är oktaverna uppbyggda på en gitarr? Kan även påpeka att det är en akustisk gitarr det rör sig om, ifall det spelar någon roll.
Senast redigerad av FlyingMachine 2008-01-26 kl. 13:54.
Citera
2008-01-26, 13:57
Medlem
Magnums avatar
Ja, det är de olika banden som bestämmer tonerna.
Oktaven för varje sträng sträcker sig från lös sträng till tolfte band indelat i halvtoner.
Sen spelar man i regel oktaver/skalor som figurer inom 4 band på varje sträng. Vissa skalor fler band. Detta gör det enkelt att skifta tonart på gitarren genom att helt enkelt flytta upp eller ner figuren längs med halsen. Figuren förbli densamma genom alla tonarter.

Det är ingen skillnad mellan akustisk eller elgitarr. Vissa gitarrer har dock fler band.

Här kan du se exempel på lite olika skalor: http://musikakuten.se/gitarr/ovningar-skalor/index.html
Senast redigerad av Magnum 2008-01-26 kl. 14:05.
Citera
2008-01-26, 14:23
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:

Det är ju samma tonsystem som används, så alla intervall, inklusive oktaven, är likadana. Med andra ord: en oktav består av 12 halvtoner på alla instrument som använder vårt västerländska tempererade tonsystem. Och alla ackord innehåller samma toner oavsett instrument: t.ex. ett C-dur innehåller alltid c, e och g. Att du sedan kan ta de tonerna i olika oktaver, dubblera vissa o.s.v. är en annan fråga.
Citera
2008-01-26, 21:29
Medlem
Tooners avatar
Något som hjälpte mig att förstå hur ackord fungerar är de olika formerna på ackord.

Om du t.ex. tar ett vanligt E-ackord som grund

e 0
B 0
G 1
D 2
A 2
E 0

så kan du flytta upp det ett steg (alltså ta det som ett barré-ackord) för att få ett F-ackord.

e 1
B 1
G 2
D 3
A 3
E 1

(barré-ackord kan vara lite kniviga i början, du lägger pekfingret över alla strängarna och tar "E-ackordet" med lillfinger, ringfinger och långfinger)

Vill du ha F# flyttar du ett steg till och så vidare. Så vill du t.ex. ha Gm (som faktiskt enklast tas som ett E-format ackord) tar du ett Em-ackord och flyttar upp det tre steg.

Det är E-formen, och du kan ta alla ackord med bara den formen (och dess former för moll, sus, 7, osv.). Naturligtvis blir det jobbigt att ta t.ex. D (på 10:e bandet) om du använder E-formen, men detta fungerar för alla grundformer, dvs. E, A, D, G och C... Som är de vanliga nybörjar-ackorden. Vill du ta B är det enklaste sättet att flytta upp ett A-format ackord 2 steg.

D och särskilt G är knappast användbara att flytta upp för de blir väldigt svåra att ta rent tekniskt, men teorin är densamma

Sedan finns det special-varianter av ackord som kan vara enklare att ta (t.ex. B7 som finns utan att behöva ta det som ett barré-ackord). Men poängen är att om du lär dig grundackorden och hur de är uppbyggda (med terser och kvinter och allt vad det heter), så kan du ta vilket ackord som helst sen genom att flytta upp det så långt som behövs.

(det här kanske var lite OT, men är riktigt nyttigt när man vill förstå hur ackorden fungerar)
Senast redigerad av Tooner 2008-01-26 kl. 21:40.
Citera
2008-01-27, 02:11
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Jag vill lära mig spela gitarr men hittar inte mycket information om ackord på nätet. Om jag googlar efter gitarrackord och liknande får jag bara upp en massa bilder på hur man spelar dem, inte hur de är uppbyggda.

På piano (som jag för övrigt kan spela) är det bara att ta en grundton i valfri oktav och lägga på en ters (stor/liten beroende på dur/moll) och en kvint. Fungerar det på samma sätt för gitarr?

Jag har även noterat att det, precis som på ett piano, finns många sätt att spela t ex ett A. Har gitarr också olika oktaver eller något liknande? Är det precis som på piano ok att blanda noter från lite här och där när man spelar ackord?

http://ultimate-guitar.com/lessons/ - Där lär du garanterat hitta grunderna du behöver.
Sen kan du tanka guitar-pro och få diverse ackord och skalor i tab format.
Citera
2008-01-27, 12:55
Medlem
FlyingMachines avatar
Förstår nu.

Dök upp en sista fråga dock. Hur vet man vilka strängar man ska spela på när man tar ett ackord?
Citera
2008-01-27, 16:52
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Dök upp en sista fråga dock. Hur vet man vilka strängar man ska spela på när man tar ett ackord?

Den frågan har du ju på sätt och vis redan själv besvarat: ”Jag har även noterat att det, precis som på ett piano, finns många sätt att spela t ex ett A.”
Citera
2008-01-27, 17:10
Medlem
gullgubbens avatar
Målet när man ska ta ett ackord på gitarr är ju att få med så många av ackordets toner som möjligt utan att stuka fingrarna, gärna med grundtonen först.

Om man tycker det är kul kan man sitta och knåpa ihop vad man ska trycka på själv. Lyckligtvis finns det redan färdigknåpade ackord som har vuxit fram och utvecklats sen tidernas begynnelse. De flesta lär sig helt enkelt dessa fingersättningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in