2008-01-26, 05:04
Medlem
ozones avatar
Godmorgon, nyss hem kommen från festen.

Hamnade på en fest inatt hos en kille som skröt (ljög?!) hejvillt så jag trodde väggarna skulle spricka. Han var full och jag spik nykter vilket betyder att jag hade lite mer hjärna att tänka på än honoms fulla Iq-befriade hjärna.

Men skit samma, han började skryta om sitt jobb. Han jobbade som ställningsbyggare (byggställning) 70 mil från sin hemstad, han pendlade alltså. Denna ort han arbetade på låg alltså i Sverige och hans månadslön på 34.000 Svenska kronor exlusive traktamente på 6000 svenska kronor per månad. Hans arbetstider såg ut enligt följande: Jobba 12 timmar/dag i sju dagar sedan ledig lika länge. Detta minus alla raster som han sa så låg arbetstiden på cirka 70 timmar/vecka.

På fyra veckor blir det alltså 140 timmar/månad och 34.000 kr plus 6000 kr traktamente. Han sa även att han inte fick övertidsersättning och allt var gratis.

Alltså: 34.000 kr/mån, 6000 kr traktamente, gratis boende på arbetsorten och gratis mat som ställningsbyggare i Sverige.

Låter inte detta lite otroligt? detta är väl något som skulle vara trovärdigt i Norge?

Jag själv har kort erfarenhet av ställningbyggning så jag vet har iaf lite koll.
Citera
2008-01-26, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ozone
Godmorgon, nyss hem kommen från festen.

Hamnade på en fest inatt hos en kille som skröt (ljög?!) hejvillt så jag trodde väggarna skulle spricka. Han var full och jag spik nykter vilket betyder att jag hade lite mer hjärna att tänka på än honoms fulla Iq-befriade hjärna.

Men skit samma, han började skryta om sitt jobb. Han jobbade som ställningsbyggare (byggställning) 70 mil från sin hemstad, han pendlade alltså. Denna ort han arbetade på låg alltså i Sverige och hans månadslön på 34.000 Svenska kronor exlusive traktamente på 6000 svenska kronor per månad. Hans arbetstider såg ut enligt följande: Jobba 12 timmar/dag i sju dagar sedan ledig lika länge. Detta minus alla raster som han sa så låg arbetstiden på cirka 70 timmar/vecka.

På fyra veckor blir det alltså 140 timmar/månad och 34.000 kr plus 6000 kr traktamente. Han sa även att han inte fick övertidsersättning och allt var gratis.

Alltså: 34.000 kr/mån, 6000 kr traktamente, gratis boende på arbetsorten och gratis mat som ställningsbyggare i Sverige.

Låter inte detta lite otroligt? detta är väl något som skulle vara trovärdigt i Norge?

Jag själv har kort erfarenhet av ställningbyggning så jag vet har iaf lite koll.

Jag tror det han säger kan stämma. Säkert så är det lite spetsat.

Jag tror att arbetsgivaren tjänar på att få honom att jobba för dessa vilkor jämfört med att betala övertid.

Kan finnas någon hake också, som att han måste betala resor själv. Vips så försvinner 4-5000:- netto.
Citera
2008-01-26, 11:47
Medlem
Bolag som jobbar åt LKAB i kiruna betalar sjukt bra tex. bostad flyg bra lön mm. Så det kan säkert stämma
Citera
2008-01-26, 12:20
Medlem
det kan stämma, ångrade du sig att du började plugga eller ?

gör inte det, man orkar inte jobba så många år med ställningar
Citera
2008-01-26, 13:10
Medlem
ozones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av betongmannen
Jag tror det han säger kan stämma. Säkert så är det lite spetsat.

Jag tror att arbetsgivaren tjänar på att få honom att jobba för dessa vilkor jämfört med att betala övertid.

Kan finnas någon hake också, som att han måste betala resor själv. Vips så försvinner 4-5000:- netto.

Jo jag har pratat med några ställningsbyggare nu som intygat att det kan vara sant. Jag trodde sedan innan att timlönen brukar ligga runt 120-150 kr/timmen.

Men visst det kan ju vara en hake som du säger att han måste betala resor själv.
Citera
2008-01-26, 13:14
Medlem
ozones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lollarn
det kan stämma, ångrade du sig att du började plugga eller ?

gör inte det, man orkar inte jobba så många år med ställningar

Nja pluggar gör jag väl inte, om du menar mig? jo men jag jobbade ett tag med det där och det var så slitsamt för kroppen att jag slutatde. Det var låg lön för det där slitet, med övertid vart den hög men ändå inte så pass hög att det kändes värt att jobba 60 timmar veckan och konka på byggställning hela dagarna.
Citera
2008-01-26, 13:15
Medlem
ozones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiffoMuff
Bolag som jobbar åt LKAB i kiruna betalar sjukt bra tex. bostad flyg bra lön mm. Så det kan säkert stämma

Det skulle faktiskt vara kul att prova med den lönen, men bara en vecka bara för att få sig lite snabba pengar
Citera
2008-01-26, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ozone
Det skulle faktiskt vara kul att prova med den lönen, men bara en vecka bara för att få sig lite snabba pengar

Håller med jobba 10 dagar legig 30 skulle vara nice ;D visst man får snåla lite men vafan skönt att va ledig
Citera
2011-07-14, 22:19
Medlem
Jag jobbar som ställningsbyggare i Oslo.
Min vanliga timlön är 150 Norska kronor vilket motsvarar 171 Svenska kronor/tim.
Standard jobbar man från kl 07:00 - 15:00 . Det blir 7,30 timmar per dag med lunch.
Totalt hamnar min lön på 25.625 SEK före skatt.
MEN kruxet är så att jag lika gärna kan ha 400 SEK kr/tim om jag är effektiv och jobbar bra.
Vi har något som kallas ackord vilket innebär att chefen har räknat ut att det tex tar 16 timmar (2 arbetsdagar) att färdigställa en murarställning. Och vi klarar det på 8 timmar så får vi ändå betalt för 16 timmar. Allt handlar om grundtiden du har på dig att utföra jobbet, hur effektivt du jobbar osv.
Vi betalar boendet själva, bensinen med men den får man deklarera så man får på skatteåterbäring á 17 kr/mil.

Firmorna här är generösa med mycket men snåla med annat. Det gäller att hitta en bra arbetsgivare.
MEN tänk på en viktig sak, norrmän skiter i säkerhetslina så använd den och LOVA att använda den om du någonsin får för dig att jobba med ställningsbygge här. Var hellre en "kärring" (japp det blir du kallad om du använder lina) och behåll livet istället. Hellre ett liv som sk "kärring" än som en blöt fläck på trotoaren efter ett fall på 30 meter rakt ner utan säkerhetslina.

Sen en sak till... jobbet är tungt, förbannat tungt men du får se hela Norge och du får en enormt stark kropp och god fysik på nolltid!

Hoppas många i denna tråd fått en del svar .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in