Citat:
Ursprungligen postat av ozone
Godmorgon, nyss hem kommen från festen.
Hamnade på en fest inatt hos en kille som skröt (ljög?!) hejvillt så jag trodde väggarna skulle spricka. Han var full och jag spik nykter vilket betyder att jag hade lite mer hjärna att tänka på än honoms fulla Iq-befriade hjärna.
Men skit samma, han började skryta om sitt jobb. Han jobbade som ställningsbyggare (byggställning) 70 mil från sin hemstad, han pendlade alltså. Denna ort han arbetade på låg alltså i Sverige och hans månadslön på 34.000 Svenska kronor exlusive traktamente på 6000 svenska kronor per månad. Hans arbetstider såg ut enligt följande: Jobba 12 timmar/dag i sju dagar sedan ledig lika länge. Detta minus alla raster som han sa så låg arbetstiden på cirka 70 timmar/vecka.
På fyra veckor blir det alltså 140 timmar/månad och 34.000 kr plus 6000 kr traktamente. Han sa även att han inte fick övertidsersättning och allt var gratis.
Alltså: 34.000 kr/mån, 6000 kr traktamente, gratis boende på arbetsorten och gratis mat som ställningsbyggare i Sverige.
Låter inte detta lite otroligt? detta är väl något som skulle vara trovärdigt i Norge?
Jag själv har kort erfarenhet av ställningbyggning så jag vet har iaf lite koll.
Jag tror det han säger kan stämma. Säkert så är det lite spetsat.
Jag tror att arbetsgivaren tjänar på att få honom att jobba för dessa vilkor jämfört med att betala övertid.
Kan finnas någon hake också, som att han måste betala resor själv. Vips så försvinner 4-5000:- netto.