2008-01-25, 16:34
Medlem
Som rubriken lyder, säg att jag begår ett brott, vilket som helst, blir tagen på bargärning men polisen kan inte identifiera mig. Kan man då bli dömd för brottet man begick eller är det en omöjlighet?

Har för mig att jag läste om en person som har blivit åtalad men åklagaren inte var riktigt säker på personen var. Däremot hade personen påstått att ahn var en person så åklagaren fick helt enkelt chansa på att det stämmde.
Citera
2008-01-25, 16:59
Medlem
Tranquility Bass avatar
Har för mig att jag läst om fall där personer som inte velat uppgett sitt namn blivit dömda. Om inte annat blir personen sittande i häkte tills h*n bevisar vem h*n är.
Citera
2008-01-26, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Har för mig att jag läst om fall där personer som inte velat uppgett sitt namn blivit dömda. Om inte annat blir personen sittande i häkte tills h*n bevisar vem h*n är.

Om man blir sittande i häktet tills man bevisat vem man är, då borde man kunna tjäna på att vänta tills brottet är preskiberat om man riskerar livstidsfängelse för sitt brott delvis?
Citera
2008-01-26, 02:00
Medlem
Pellles avatar
Det finns inga hinder för att lagföra en person som man inte vet identiteten på.
Det har förekommit sådana fall, såklart då med diverse utlänningar...

Kul anekdot från Norge...
Svenska kriminalvårdare gör studiebesök i Norge, en av kriminalvårdarna känner igen en intagen och hejar glatt på honom, jaså sitter du inne i Norge nu ?
De Norska kollegorna blir förvånade eftersom mannen uppgett att han kommit som flykting från afrika och aldrig tidigare varit utomlands...
Han hade PUT i Sverige...

Citera
2008-01-26, 19:38
Medlem
En nära släktning blev dömd. Fast i en annan persons namn.

De fick göra om hela rättegången

Det var iofs många år sedan (över 45 år sedan).

Åklagarn var helt tokig på honom och de skällde och hade sig.

Den som släktingen hade utgett sig för blev i lagens mening fälld för brottet och i och med det var de tvungen att ta bort dess dom innan de kunde fälla min släkting för samma brott.
Citera
2008-01-27, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shellman
En nära släktning blev dömd. Fast i en annan persons namn.

De fick göra om hela rättegången

Det var iofs många år sedan (över 45 år sedan).

Åklagarn var helt tokig på honom och de skällde och hade sig.

Den som släktingen hade utgett sig för blev i lagens mening fälld för brottet och i och med det var de tvungen att ta bort dess dom innan de kunde fälla min släkting för samma brott.

Sjukt att man kan bli dömd för ett brott pga att en annan person hävdat att han är den personen.
Citera
2010-07-28, 03:53
Medlem
Man kan bli lagförd utan att man känner till namn.

Exempel: Du blir gripen för våldsamt motstånd och har ingen legitimation på dig och du vägrar att lämna personuppgifter. Då kommer man att anhålla dig och sedan häkta dig, men eftersom det är ett så ringa brott kommer de att släppa dig efter ett tag beroende på hur hårdnackad åklagaren är eftersom du kommer att anses ha pliktat för ditt brott. Finns faktiskt en del sådana N.N fall.
Citera
2010-07-28, 10:38
Medlem
terms avatar
Som redan nämnts är det inga som helst problem att döma någon utan att veta vad denne heter. Man kan till och med bifoga fingeravtryck som bilaga till domen och hänvisa till personen med dessa fingeravtryck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in