Hej allihopa, hoppas jag kan förklara mitt lilla problem
har en dell d620 med ubuntu som sitter i docka, laptopskärmen använder jag ej utan kör på den externa.
då till det lilla härliga problemet, varje reboot så byter den tillbaks till laptopskärmen automagiskt, får då gå in och byta tillbaks till den externa och sätta upplösning.
Det första som då händer är en grå dialogruta där det står att man hamnat i low graphics mode men man kan ta continue och sen ställa in exakt samma igen, med lite tur då så blir det rätt upplösning, men ibland får man repetera det igen. (man väljer 1280x1024 men det blir 800x600)
nvidias proprietära står som in use samt enabled. Tycker mig se att den ibland vid reboot blir disabled så man får köra enable.
desktop effects går inte ens att enabla, dock inget större problem men de borde funka på denna datorn.
Att använda båda skärmarna samtidigt vore ju helt klart önskvärt, men hur jag än väljer upplösningarna så blir det inte bästa möjliga per skärm, på laptopen blir ytan större än skärmen o på externa blir det för låg upplösning hur man än väljer.
tips und trix und hilfe tack!
tack på förhand!
ps. kör ubuntus gui för dessa inställningar....