2008-01-24, 11:21
Medlem
Hej.

Har nyss köpt en dyr bostadsrätt och för första gången egentligen, så behöver jag och min fru hålla lite ordning på hur mycket pengar vi gör slut på i månaden. Tidigare har vi bott ganska billigt och alltid "gått plus" så att säga, men nu måste vi hålla lite mer i slantarna.

Därför hade vi tänkt att börja hålla lite ordning på hur mycket pengar vi gör av med varje månad. Jag slängde ihop en väldigt simpel Excel-fil igår, som jag började fylla i men anar att det finns mängder med applikationer och Excel-mallar på nätet, som är bättre att använda.

Är det någon som kan tipsa om nån applikation eller har någon Excelmall eller dylikt, som ni kan dela med er av?

Tack.
Citera
2008-01-24, 11:40
Medlem
Poppebs avatar
Jag vet inte om ni kan fixa fram olika applikationer/funkationer i excel på egen hand själv. (att fylla i dom siffror o sen det görs automatiskt summor typ..)

Det är enkelt juh, att samla in vad ni brukar utgifter och vad vilka räkningar ni har. t.ex. inkomster, bidrag, telefon, mobil, lån, csn-lån, spar, olika små utgifter... o mata in dom listor i excel.
Samla in allt kvitto ni köpt varor, bl.a. mat, resor, nöje (party o öl), kläder.
Det är mer praktiskt, är att lämna allt kvitto i en lite låda eller skål tills det månadens avslutning...

Annars konsumens hemsida finns bra mallar juh...
Senast redigerad av Kivan 2008-01-24 kl. 19:52. Anledning: quote
Citera
2008-01-24, 11:44
Medlem
En annan idé att är att testa GnuCash. Väldigt överskådligt och seriöst program.
Citera
2008-01-24, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hybreed
En annan idé att är att testa GnuCash. Väldigt överskådligt och seriöst program.

Coolt! En till som rekommenderar gnucash! Jag har varit väldigt ensam i många år. (Men det beror väl på att programmet bara funnits för Linux och Mac tidigare.)

Nåväl, jag håller med föregående talare. Prova Gnucash. Det kanske ser lite torrt ut till en början, men det är väldigt användbart. Om du har några frågor är du välkommen att ställa dem, jag har använt gnucash till min privatekonomi i snart sex år.
Citera
2008-01-24, 12:52
Medlem
Budgetprogram för dator (Quicken, Gnucash etc) /Mod

Jag undrar vilket priatekonomiprogram som är bäst?

Vad har ni för erfarenhet av programen?

Vad är skillnaden, fördelar & nackdelar?

Vilket bör jag välja?

Tacksam för alla svar!
Citera
2008-01-24, 12:58
Medlem
finns även en lite simplare programstyp som heter så mycket som 'dina pengar'

men satsa du på gnu eftersom det är fler som rekomenderar det
Citera
2008-01-24, 13:07
Medlem
Poppebs avatar
Ja just Gnucash... Det är bäst som finns... Jag tappade bort o förglömde totallt... JAg använde sånt program sen student lääängsen...

Bra att nämna det!
Citera
2008-01-24, 15:36
Medlem
Det finns en massa flashiga features i Quicken (t.ex. koppling mot internetbanker, kreditkort, skatter o.dyl) som vi inte kan använda i Sverige eftersom det inte är anpassat för svenska förhållanden.

Men det är ganska snyggt och är lätt att jobba med för någon som inte behärskar bokföring från början. Tror jag, jag har bara tittat på det som hastigast.

Gnucash har jag använt dagligen i snart sex år och jag rekommenderar det varmt. Det ser lite "torrt" ut men det är väldigt användbart. Dessutom är det open source och därmed gratis.

Gnucash kan importera quickenfiler, har jag för mig. Så om du börjar i Quicken kan du fortsätta i gnucash sedan. Jag tror inte att det går att göra tvärtom, men jag är inte säker.
Citera
2008-01-24, 16:45
Medlem
_Winstons avatar
Försöker lära mig gnucash.

Hur gör man för att kunna välja OMX på börser och mata in aktier från stockholmsbörsen + uppdatering av kurser? FInns det några bra svenska guider?
Citera
2008-01-24, 17:35
Medlem
Vilket sammanträffande!
Letade efter det här igår och fann följande mycket bra exel dokument.
http://office.microsoft.com/sv-se/templates/TC100738821053.aspx?CategoryID=CT101172321053

Finns även flera men tyckte denna passade mig bäst.
Lycka till !
Citera
2008-01-24, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Winston
Hur gör man för att kunna välja OMX på börser och mata in aktier från stockholmsbörsen + uppdatering av kurser? FInns det några bra svenska guider?

Tyvärr funkar inte automatisk uppdatering av kurser för svenska marknaden. Gnucash använder perl-modulen finance::quote för att hämta kurser, och den perl-modulen kan inte hämta kurser på svenska sajter. Jag har funderat på att skriva en plugin för det, men inte haft tid.

Annars förstår jag inte riktigt frågan, vad exakt är det du har problem med?

Dessvärre känner jag inte till någon svensk guide heller. Men de engelska är bra.
Citera
2008-01-25, 08:39
Medlem
Gart, du verkar vara en mästare på det här med GnuCash.

Kan man importera information från ett excel-ark eller liknande?

Vad finns det för plugins?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in