Läser Filosofi och det vi sysslar med just nu är Platons "Staten". Uppgiften gäller Sokrates diskussion med Polemarchos och Thrasymachos angående rättrådighet (sid. 30-44).
Tanken är att vi ska ta upp två frågeställningar kring denna text, något som vi undrar över och inte riktigt förstår. Mitt problem är inte att jag har svårt att förstå texten, tvärtom, jag förstår den alldeles utmärkt. Det är väldigt spännande läsning, och efter att ha läst igenom den ett par gånger så känns det som att jag förstår precis Sokrates menar. Till förra föreläsningen hade jag redan besvarat ett antal frågor som vi skulle diskutera under ett senare tillfälle. Vår lärare tog inte upp frågorna direkt, men visst fick vi veta det vi behövde för att kunna besvara dessa. Jag hade dessutom mest spekulerat i mina svar innan, men det var ändå precis samma saker som läraren tog upp, generellt.
Det jag behöver hjälp med här är alltså två frågeställningar, eller en knuff i rätt riktning. Så om det är någon flashbackare som läst Staten och kommer ihåg just denna del så får ni gärna komma med lite tankar och funderingar kring texten.
Senast redigerad av VirreVojj 2008-01-24 kl. 03:09.