• 1
  • 2
2008-01-25, 08:25
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balzam
Tråkigt att jag aldrig tyckt om varken grädde eller mandelmassa och därför aldrig ätit hela semlor; förutom bröden som är sagolikt gott. Fast å andra sidan finns våffeldagen och där snackar vi godsaker

Någon som har recept på gott semelbröd(?) Det skulle säkert fungera som frukostbulle med en skiva ost och apelsinmarmelad på. Eller vad tror ni?

Finns det "grädd/mandelmassa" fria semlor som är värda att testa sig på när det serveras hemmagjorda semlor i huset? Något alternativ istället för själva geggan.

Niklas
Testa den mandelmassan som jag beskrev ovan den smakar inget som den mandelmassan som man får på köpe semlorna.
Citera
2008-01-26, 09:13
Medlem
bra och enkelt recept på hur man gör själva semmelbullen?
jag är totalklantig på att baka och är i utlandet.

göra egen mandelmassa, hur mycket tar man och hur gör man? bara geggar ihop?
Citera
2008-01-26, 12:25
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
bra och enkelt recept på hur man gör själva semmelbullen?
jag är totalklantig på att baka och är i utlandet.

göra egen mandelmassa, hur mycket tar man och hur gör man? bara geggar ihop?
Jag brukar göra vanliga vetebullar recept men kardemumma i.

Och egen mandel massa enligt min beskrivning är bara att gegga ihop.
Och du gröpar ur inkromet som en golfboll nästan, såklart det beror på hur stora bullar du gjort dock.
Citera
2008-01-26, 17:14
Medlem
Per Plexs avatar
Jag provade wienersemlor ett par gånger förra semmelsäsongen. Inte så dummt ifall man gillar wienerbröd, men är det semlor man är ute efter blir man ganska besviken.

Sedan upplevde jag det som det var enormt mycket grädde på/i wienersemlorna, fast det kan ju skilja mellan olika bagerier.

När det gäller vanliga semlor tycker att varm mjöl höjer dem till en högre nivå, men ofta slinker de ner utan andra tillbehör än en kopp kaffe.

Jag brukar precis som klyban göra egna utav vetebullsdeg med kardemumma, dock finns det en del som hävdar att det inte ska vara kardemumma i semmeldeg, vad anser ni andra?
Finns även olika varianter på hur man fördelar mandelmassan, en del gröper ur lite ur semlan och lägger i en bit mandelmassa, men det finns även en variant där man blandar mandelmassan med de urgröpta smulorna och lägger tillbaka det i semlan. Den senare varianten är väl inte lika vanlig, men faktiskt inte så dum eftersom man slipper arbeta sig så långt in i semlan innan man når pudelns kärna
Ett alternativ är ju iochförsig att helt enkelt fylla i mer mandelmassa.
Senast redigerad av Per Plex 2008-01-26 kl. 17:20.
Citera
2008-01-27, 12:21
Medlem
Friedensengels avatar
Jag har aldrig förstått mig på detta med att äta semlor med mjölk?

En god semla ätes utan mjölk, gärna med en del av mandelmassan blandad i grädden.

Jag har ätit en semla hitills i år, och det var en besvikelse måste jag säga. Grädden var så hårt vispad att den liknade smör...
Citera
2008-01-27, 13:51
Medlem
klybans avatar
Det där med varm mjölk är nått mycket gott till hemma gjorda semlor.
För köpe semlor så är det inte gott blir för löst och blaskigt.
Citera
2008-02-01, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friedensengel
Jag har aldrig förstått mig på detta med att äta semlor med mjölk?
Inte jag heller, det blir ju bara en gegga av allting. Varm mjölk är dessutom äckligt i alla sammanhang.
Citat:
En god semla ätes utan mjölk, gärna med en del av mandelmassan blandad i grädden.
Mmm, och gärna med en del av grädden blandad i mandelmassan också!
Citera
2008-02-02, 03:29
Medlem
Sgt John Keels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Alla dessa köpe semlor med deras hemska "mandelmassa" får mig att rysa.
Nej tacka vet jag hmmarörd mandel massa.

Inkrom
Mald mandel
Socker
Grädde

Blanda ihop och tebaks i semlan, det är då en semla blir smaskens.

Jag brukar visserligen göra utan socker, men jag tycker att köpesemlorna har snäppet bättre mandelmassa. Klar fördel hemma är dock att man får dimensionera själv. Däremot har jag inget till övers för de satans massproducerade semlorna man kan hitta på ICA och Hemköp med aprikoskärnemassa. Har de ingen yrkesstolthet över huvud taget?

/Adrian
Citera
2008-02-06, 06:58
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sass
Inte jag heller, det blir ju bara en gegga av allting. Varm mjölk är dessutom äckligt i alla sammanhang.

Mmm, och gärna med en del av grädden blandad i mandelmassan också!
Har för mig hela tanken med mjölk(hetvägg) var att man kanske inte hade helt färsk bulle där av att bullen blir uppmjukad av den varma mjölken.

Varm mjölk funkar inte bra till köpe semlor efter som dessa består av massa luft och blir som du då beskriver = Äcklig gegga.
Citera
2008-02-06, 11:03
Medlem
Riddarens avatar
Det är mandelmassan och bullen som är grejen. Grädden, som oftast dras upp som någon jävla huvudatraktion kan vilken idiot som helst vispa ihop(det borde vara så i alla fall), självklart talar vi om riktig grädde då.

Jag gör mandelmassan genom att mixa skalade mandlar med några droppar vatten och en blandning av strösocker, muscavadosocker och vaniljsocker. Slutligen vänder jag ner en rejäl klick vispad grädde, vilket gör den lite mildare och ger en trevlig konsistens.

Bullen får inte vara för söt men gärna ordentligt fet. Det ska vara mandelmassan som ger sötman. Mandelmassan bör därför bres ut på sidorna också för att bidra till ett jämnt smakintryck.

Gjorde några semlor igår och de var ta mig fan bättre än samtliga jag köpt i år. Känns som att de ”finare” bagerierna har fått för sig att kvaliteten kommer med bullens storlek. Har också märkt att vissa har löjligt svårt att inte övervispa grädden. Ni vet vilka ni är era patetiska as!
Citera
2008-02-06, 11:29
Både min mormor och farmor gör egna semlor och jag tycker de är de godaste semlorna som jag någonsin ätit. Köpesemlor kommer inte ens i närheten av dessa underverk som de gör.

De gör självklart egna bullar med kardemumma i som de sedan gröper ur inkråmet ur, mixar med mandelmassa och vispgrädde. Sen lägger de ner allt i bullen igen och sen toppar med lite vispgrädde. Sen på med locket och lite florsocker på locket. Mums mums mums säger jag bara.

Annars gillar jag att lägga till en bit mandelmassa, sen själva "smeten" och toppa med vispgrädde.
Citera
2008-02-06, 20:38
Medlem
I år var första gången jag provade att blanda gröpa ur bullen och blanda det urgröpta med grädde och mandelmassa. Dubbelt så gott. Självklart var det hembakade vetebullar som var lite extra sötade och med mycket nystött kardemumma (MYCKET!!).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in