2008-01-23, 23:01
Medlem
användare666s avatar
Jag är intresserad av vem som är leverantör till t.ex. den här produkten http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=91724 och skulle ännu mer vilja veta vilka som levererar komponenten, antar att det inte är samma som plockar ihop alla delar. För att specificera mig så är det chucken samt axeln som den är monterad på som är intressant. Vad finns det för möjligheter att följa upp sådant?

Hoppas det är rätt avdelning, tvekade på teknikdelen men det är ju inget tekniskt problem...
Citera
2008-01-24, 00:51
Medlem
Jag har varit i samma sits som dig angående en mindre del i en större produkt från Biltema. De flesta av deras produkter specialtillverkas i andra länder och paketeras som deras egna märke. I mitt fall var det i Italien. De kunde heller inte sälja enbart den delen av produkten utan man var tvungen köpa hela paketet. Det kanske går att specialbeställa om du ber att få prata med en högre chef, jag talade endast med kundtjänst.
Citera
2008-01-24, 00:54
Bannlyst
Varför inte köpa en för 189 kr, plocka isär den och se om du hittar någon produktmärkning inuti?
Citera
2008-01-24, 02:46
Medlem
Det är väl någon taiwan produkt eller kina produkt som dom köper in ifrån och stämplar sitt varumärkes logotyp på.
Citera
2008-01-24, 19:14
Medlem
användare666s avatar
bt23: hur lyckades du spåra leverantören? Biltema säger ju säkert inte det om man ringer och frågar antar jag, eller är det så enkelt?

Ann-O-Ny-man: det har jag gjort med 5 stycken av liknande modeller utan att hitta en stavelse i dem. Ska tillägga att jag inte köpt dem nya för att plocka isär dem.
Citera
2008-01-24, 21:55
Medlem
Är inte samtliga produkter som säljs inom EU tvungna att ursprungsmärkas på något sätt (CE)?
Citera
2008-01-24, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av användare666
bt23: hur lyckades du spåra leverantören? Biltema säger ju säkert inte det om man ringer och frågar antar jag, eller är det så enkelt?
Jag gjorde som Ann-O-Ny-Man sa; öppnade upp och hittade fabrikslogotyp m.m. + "made in Italia" på. Du kan ju alltid testa att ringa, de bits inte.

Petter Utas: Jo, typ. Vet inte hur utförligt dock men allt ska CE-märkas iallafall.
Citera
2008-01-25, 09:21
Medlem
användare666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bt23
Jag gjorde som Ann-O-Ny-Man sa; öppnade upp och hittade fabrikslogotyp m.m. + "made in Italia" på. Du kan ju alltid testa att ringa, de bits inte.

Petter Utas: Jo, typ. Vet inte hur utförligt dock men allt ska CE-märkas iallafall.

Nej, fel, alla leksaker ska CE-märkas. Den ena modellen av skruvdragaren är CE-märkt.

Enda övriga märkningen är en stämpel "9830", "9830" respektive "9930" på de 3 av samma modell. De har även en liten klisterlapp som säger vad spänningen på batteriet ska vara. Och så för riktningen samt hög och lågväxel. Den andra storre har en mer utförlig etikett där det även anger varvtal. Det är det enda jag kan hitta, och allt är utvändigt.

Får testa och ringa. Gjorde det en annan gång, för en annan produkt men fick inte reda på någonting då.
Citera
2008-01-25, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av användare666
Nej, fel, alla leksaker ska CE-märkas. Den ena modellen av skruvdragaren är CE-märkt.
Nja, i princip all elektronik ska CE-märkas. Specialreglerna för leksaker (vilket innebär att alla leksaker, inte bara de elektroniska, måste CE-märkas) ändrar inte på det faktumet. Att du inte hittar någon sådan märkning beror väl antagligen på att komponenten anses tillhöra en större, dock fortfarande CE-märkt, del.

EDIT: Eller menar du att hela skruvdragaren saknar CE-märkning? Låter mycket underligt. Den borde inte få säljas i Europa i så fall.
Citera
2008-01-25, 14:25
Medlem
användare666s avatar
Kan inte märkningen sitta bara på batteriet i så fall? Eller möjligen på en separat etikett som ramlat bort. De är ju inte helt nya. Dock sitter biltema etiketten kvar på alla 3 av den modellen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in