2008-01-23, 22:58
Medlem
Jag har sökt väldigt mycket på internet men jag fattar inte, måste jag säga.

Det ska väll finnas väldigt många sätt att koppla ihop en Windows Vista med en Mac OS X 10.4.11 men jag har inte klarat av något annat än via bluetooth (och då bara från macbooken till pc:en).

Just nu sitter vi med en Ethernet kabel ihopsatta till varandra och försöker få allt att fungera. Han har laddat ned något program som heter Flash FXP och jag har öppnat FTP-åtkomsten. Via Flash FXP har vi inte fått någonting att fungera men via "Nätverk" i Vista kan vi se min mac men behöver då en kod...

1. Hur ska vi göra?
2. Är det här det bästa sättet? /snabbast?
3. Det vi vill är att köra Starcraft Broodwar, båda har det, samma version. Går detta vi Ethernet kabeln?

Hjälp
Citera
2008-01-24, 01:31
Medlem
Flärps avatar
Det ska funka. Vista är förvisso en förbannelse när det kommer till nätverksinställingar och skit, men leta ordentligt så. Stäng av den inbyggda brandväggen i Vista också. Login som behövs i FlashFXP är antagligen ditt användarnamn och lösenord som du använder för att logga in dig i macen med.

Dum fråga kanske, men är kabeln korsad?
Citera
2008-01-24, 07:33
Medlem
Calaveras avatar
När jag vill koppla ihop min PC och min Mac så ser jag först till att PCn tillåter trafik, sedan trycker jag äpple-K i Finder och skriver in PCns IP-nummer och trycker enter.
Vad jag vet så borde det fungera att spela BW via ett vanligt LAN - har dock inte provat detta och kan inte hjälpa dig mer specifikt.
Du kan dock gå in på Blizzards sidor och söka eller skriva i tech supporten - man brukar faktist få rätt bra svar.
Citera
2008-01-24, 13:29
Medlem
Oj

Ok, tyvärr fattar jag inte mycket alls. Det kanske går bättre om någon kan länka till en (troligen lång och) extremt välskriven (i detalj) artikel? (jag har skitsvårt att hitta det också..)

Tack på förhand /Nik
Citera
2008-01-24, 14:29
Medlem
Flärps avatar
Om du kan se Macen ifrån Vista så har ni ju iallafall kontakt, so far so good. Det lösenordet som behövs då borde rimligtvis vara ditt vanliga lösenord till ditt konto på Macen. Har du testat det?
Citera
2008-01-24, 16:47
Medlem
Calaveras avatar
Vet inte hur man får de att ingå i ett nätverk för att spela StarCraft men jag skulle anta att det bara var att koppla in dem till samma nätverk och för den ena att hosta ett spel och den andra att joina.

För att "connecta" datorerna, så att du kan dela filer:
1) Stäng av allt säkerhetsskit i Vista - och se till att din brandvägg tillåter åtkomst etc...svårt att ge mer ingående detaljer här då jag inte vet hur det ser ut hos dig.
2) I Vista - skriv cmd i kör för att öppna commandpromten. Skriv ipconfig för att få fram ip-numret.
3) I OSX - Öppna Finder och tryck äpple+k. Skriv in PCns IP-nummer och tryck på connect. Du kan möjligen behöva logga in...

Kanske du kan beskriva lite mer ingående så kanske vi kan hjälpa dig lite mer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in