Citat:
Ursprungligen postat av Etanol
Visst saknar en foton massa?
Njae, en foton kan sägas att inte ha massa, men den har liksom ändå det, typ. Okej, är luddig i hjärnkontoret just nu, men en fotons energi är väl E = hc/våglängd (tror jag), men einstein säger att E = mc^2, och om m = 0 blir energin också = 0 (och det är väl allmänt vedertaget att ljus och energi hör ihop).
(våglängd = L, i brist på grekiska bokstäver på tangentbordet.)
hc/L = mc^2
(h*c)/(L *c^2) = m
Point is, så länge fotoner rör på sig har de massa iom rörelseenergin, det är jag säker på. Ovanstående klotter kanske inte är helt korrekt dock, då jag inte orkar se efter om jag kommer ihåg rätt.
</OT>
OnT:
Egentligen en ganska så genialisk tanke, men jag tror inte att du tänker på att t.ex. en kula/meteorit/diamant/grannens skrikande ungar inte kan hålla hur mycket energi som helst utan att till slut upplösas. Så för att kunna utplåna jorden på ditt sätt skulle du åt minstonne behöva:
- Groteskt lång startbana (här snackar vi ljusårlång, skulle gå riktigt segt de sista %'en)
- Ett objekt som kan hålla nästintill oändligt med energi. (Min bästa gissning är ett svart hål, men det skulle skapa lite andra... problem.)
- Någon magisk uppfinning som kan fortsätta accelerera ett objekt ljusminuter/timmar/år bort.
- Ett objekt som vid kollision urladdar all energi och inte bara plöjer ett hål genom jorden och far vidare (ty om den klarar påfrestningarna av att färdas i ljusets hastighet borde väl en planet eller två vara en baggis).
Nåja, för att svara på din fråga: Nej det skulle inte funka i praktiken, åt minstonne inte med dagens teknik. Och om mänskligheten någon dag faktiskt besitter kunskap att genomföra detta så kan du hoppa upp och sätta dig på att vi vid det laget har massa hemskare och framför allt billigare sätt att spränga stora saker i luften på.
(T.ex. knuffa planeters månar ur omloppsbana. Knuffa planeter ur omloppsbana. Guida meteoriter att slå ned på planeter, ta med sig asteroidbälte i släptåg till planeter, eller helt enkelt släppa nästnästnäst(...)nästnästa generations svar på atombomber på planeten och hoppas att man hunnit sätta sig själv i säkerhet.)