2008-01-23, 19:33
Medlem
Crunchies avatar
Detta gäller en G5:a dual 2 gz

Jag lämnade in min dator på service för at få den lagad. Det var nämligen så att datorn inte alltid startade av power-knappen. Funkade lite då och då bara.

Jag fick svaret "Ditt gfx är paj, din cpu är trasig för den går inte att kalibrera, ditt moderkort är trasigt." och en offert på 24 000 att laga det

Gick sen hem för att undersöka saken. Turligt nog hade dom glömt Apple Service Diagnostic CDn i.

Istället för att datorn inte startar alltid så är det såhär, datorn startar men med röda dioden på moderkortet på och fläktarna i full gång. (Temperaturer i datorn är dock normala!)

Jag bootade upp med diagnostic cdn och körde hela testet.
Den klarade alla test utom fläktarna som den sa kör för fort.

Prövade sedan Thermal Calibration som supportkillen klagade på.
Får då upp felmeddelandet "check that inner door is secure and in place then rerun calibration".

Jag har sedan en tid tillbaka haft lite svårare att stänga innerluckan. Den håller sig inte på plats utav sig själv utan man måste använda yttre luckan för att stänga helt.

Kan det vara så att datorn tror att innerluckan inte är stängd och därför är fläktarna i full gång? I så fall hur åtgärdar jag detta.

Om inte har ni några andra förslag på vad det kan vara?
Citera
2008-01-24, 00:41
Medlem
systems avatar
Den inre luckan (klar hårdplast) är en vital del av kylningen då den ser till att luften strömmar till rätt ställen. Jag vill minnas att det inte ska gå att starta datorn om inte den luckan sitter som det är tänkt, men något har kanske hänt med din dator. Den yttre alu-luckan ska dock kunna tas bort under drift om man så önskar.

Förslag: försök hitta exakt vad som felar med din inre lucka. Känner du någon med likadan G5:a, byt lucka för att testa.
Citera
2008-01-24, 00:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Crunchie
Jag fick svaret "Ditt gfx är paj, din cpu är trasig för den går inte att kalibrera, ditt moderkort är trasigt." och en offert på 24 000 att laga det
Var i helvete har du lämnat in den på service? Hade jag varit dig hade jag ringt Apple direkt och berättat exakt vad som hänt.
Citera
2008-01-24, 11:43
Medlem
Crunchies avatar
Jag går inte ut med det än. Jag ska lämna in den på ett andra ställe idag för att få en second opinion.

Visar det sig att det bara är luckan. Så ska ni + apple få veta exakt vilka det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in