2008-01-23, 18:46
  #1
Medlem
Offices avatar
Hej!

Är rädd att jag borrade en aning för stora hål till skruvarna för mina högtalarelement. Spånskivan har rest sig en aning under skruvarna trots att jag inte har dragit hårt.

Var rädd att det skulle spricka då det inte är mycket material att skruva i så jag tog nog i lite för mycket på borrstorleken.

Hur ska jag göra för att reda upp detta? Kan man hälla i lite kemiskt trä i hålen innan man sätter dit elementen nästa gång eller finns det något annat bra?

Helst ska det gå att skruva upp igen men förslag i alla former välkomnas.
Citera
2008-01-23, 22:06
  #2
Medlem
jonnie83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Hej!

Är rädd att jag borrade en aning för stora hål till skruvarna för mina högtalarelement. Spånskivan har rest sig en aning under skruvarna trots att jag inte har dragit hårt.

Var rädd att det skulle spricka då det inte är mycket material att skruva i så jag tog nog i lite för mycket på borrstorleken.

Hur ska jag göra för att reda upp detta? Kan man hälla i lite kemiskt trä i hålen innan man sätter dit elementen nästa gång eller finns det något annat bra?

Helst ska det gå att skruva upp igen men förslag i alla former välkomnas.

Vet inte om jag har förstått dig rätt. Men det är att du har borrat ett för stort hål helt enkelt? Spånskivan reste sig innan du borrade?

Lite beroende på hur stort hållet är så hade jag försökt att plugga med lite allt möjligt som jag har hemma. Tändstickor är något som man kan ha mycket nytta av. Behövs inte limmas utan man bara gör hållet mindre.
Annars är väl större skruvar ett bra alternativ.

Fast spånskivor är ingen höjdare att skruva i. Vet ju förstås inte hur det ser ut men eftersom det ska vara ett högtalar element i den så kommer det att vibrera rätt bra. Så i min värld som kommer det inte hålla någon längre stund. Då är det bättre att sätta en liten bult och en låsbricka och en mutter. Men som sagt jag vet inte hur det ser ut. Har det fungerat innan så är det bara att köra med lite tändstickor. Men jag är lite tveksam till att du kan få skruven att fästa i spånskivan. Men du kanske menar MDF?
Citera
2008-01-23, 22:09
  #3
Medlem
Per Plexs avatar
Har jag förstått det rätt om du menar att ytan nära skruvhålet har rest sig?
Ifall sprickbildningen är nära ytan finns det kanske chans att kunna limma och pressa ner upphöjningen, men har det delaminerat närmare kärnan så är det nog bara att försöka slipa ner upphöjningen ifall du vill ha det absolut plant.

Gängor i spånskiva förresten? Använder du träskruv eller har du gängat i skivan? Med tanke på hur snålt det är med lim i de flesta spånskivor nuförtiden så brukar det inte vara någon bra ide att försöka skruva flera gånger i samma borrhål, varje gång man lossar skruven tappar man lite material från hålväggarna.

Kemiskt trä borde fungera bra att fylla hålen med, annars är epoxylim nog en bra ide. Fyll igen hålen med epoxy, låt härda och borra sedan upp nya hål av lagom storlek.
Jag tror inte det är någon bra ide att dra ner skruvarna innan limmet har hunnit härda iallafal, speciellt inte ifall du använder vattenbaserat lim, tex trälim då det lätt löser upp spånskivan och förmodligen förvärrar problemet.
Citera
2008-01-23, 22:15
  #4
Medlem
Per Plexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonnie83
Vet inte om jag har förstått dig rätt. Men det är att du har borrat ett för stort hål helt enkelt? Spånskivan reste sig innan du borrade?

Lite beroende på hur stort hållet är så hade jag försökt att plugga med lite allt möjligt som jag har hemma. Tändstickor är något som man kan ha mycket nytta av. Behövs inte limmas utan man bara gör hållet mindre.
Annars är väl större skruvar ett bra alternativ.

Fast spånskivor är ingen höjdare att skruva i. Vet ju förstås inte hur det ser ut men eftersom det ska vara ett högtalar element i den så kommer det att vibrera rätt bra. Så i min värld som kommer det inte hålla någon längre stund. Då är det bättre att sätta en liten bult och en låsbricka och en mutter. Men som sagt jag vet inte hur det ser ut. Har det fungerat innan så är det bara att köra med lite tändstickor. Men jag är lite tveksam till att du kan få skruven att fästa i spånskivan. Men du kanske menar MDF?

Att plugga och försöka skruva igen när det redan finns sprickor kommer bara förvärra sprickbildningen, med lite otur så släpper ytan runt skruvhålet ifall man är ihärdig.
Dock har du helt rätt i att man inte ska skruva i spånskivor ifall man kan undvika det, genomgående bult med mutter och bricka är en bättre lösning.

Ifall det är MDF det är frågan om fungerar det förresten ganska bra att borra och gänga ner en M10 eller liknande ifall man inte vill ha genomgående.
Citera
2008-01-23, 22:44
  #5
Medlem
Offices avatar
Tackar för svaren!

Ja, jag borrade alltså ett för stort hål så att efter lite skruvande så har det rest sig i kanterna på hålen. Tyvärr finns det ingen möjlighet att köra någon bult+mutter-lösning då lådorna redan är förseglade.

Gängor i spånskiva... ja, vet inte riktigt vad man ska kalla det men det är alltså vanlig träskruv i en 16 mm spånskiva (ej MDF) som det handlar om.

Plant behöver det inte vara (några mm gör ingenting i alla fall), utan jag vill bara inte att elementen börjar röra på sig.

Vad tror ni om att droppa ett par droppar epoxy i hålen och sen bara skruva i dem och eventuellt efterdra ett halvt varv när det har härdat?
Citera
2008-01-23, 23:22
  #6
Medlem
Kan du inte använda islagsmutter?
http://www.verktygsboden.se/V06/shop/bilder/produkter/DG7507_big.jpg
Citera
2008-01-24, 12:13
  #7
Medlem
Methanes avatar
Kan du inte använda Mollypluggar? Fungerar till gipsskivor men också till spån.
http://www.cavityfixing.com/4.html

Eller hitta lämplig mutter att limma på http://www.tctrading.se/products/pdf/swe/tctrading_prod.pdf
Citera
2008-01-24, 16:18
  #8
Medlem
jonnie83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Tackar för svaren!

Ja, jag borrade alltså ett för stort hål så att efter lite skruvande så har det rest sig i kanterna på hålen. Tyvärr finns det ingen möjlighet att köra någon bult+mutter-lösning då lådorna redan är förseglade.

Gängor i spånskiva... ja, vet inte riktigt vad man ska kalla det men det är alltså vanlig träskruv i en 16 mm spånskiva (ej MDF) som det handlar om.

Plant behöver det inte vara (några mm gör ingenting i alla fall), utan jag vill bara inte att elementen börjar röra på sig.

Vad tror ni om att droppa ett par droppar epoxy i hålen och sen bara skruva i dem och eventuellt efterdra ett halvt varv när det har härdat?

Har det fungerat innan? Alltså har högtalarna suttit i spånskivan innan?
Vad för några sort toner ska högtalar elementet spela?
Är det allt annat förutom diskanter så hade jag nog limmat fast högtalaren. För det kommer vibrera sönder till sist.
Ett annat alternativ som jag precis kom på är kanske att testa med en vanlig plugg i lämplig storlek. Borra upp hålet till rätt storlek och plugga.
Kan inte lova att det håller men det är nog ett av de vettigaste förslaget som jag kan komma på. Antingen det eller att limma fast det. Inget roligt om man vill ta av högtalaren igen förstås.
Citera
2008-01-24, 20:48
  #9
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methane
Kan du inte använda Mollypluggar? Fungerar till gipsskivor men också till spån.
http://www.cavityfixing.com/4.html

Eller hitta lämplig mutter att limma på http://www.tctrading.se/products/pdf/swe/tctrading_prod.pdf
Kommer tyvärr inte in att limma någon mutter, men mollypluggen såg trevlig ut!
Citat:
Ursprungligen postat av Rödeby
Kan du inte använda islagsmutter?
http://www.verktygsboden.se/V06/shop/bilder/produkter/DG7507_big.jpg
Tror jag har för dåligt med gods att fästa den i. :/
Citat:
Ursprungligen postat av jonnie83
Har det fungerat innan? Alltså har högtalarna suttit i spånskivan innan?
Vad för några sort toner ska högtalar elementet spela?
Är det allt annat förutom diskanter så hade jag nog limmat fast högtalaren. För det kommer vibrera sönder till sist.
Ett annat alternativ som jag precis kom på är kanske att testa med en vanlig plugg i lämplig storlek. Borra upp hålet till rätt storlek och plugga.
Kan inte lova att det håller men det är nog ett av de vettigaste förslaget som jag kan komma på. Antingen det eller att limma fast det. Inget roligt om man vill ta av högtalaren igen förstås.
Yes, de har suttit där. Det är mellanregister/basregisterelementen det gäller.

Plugga och borra nytt låter ju i och för sig vettigt, en seriös lösning. Ska klura lite och se vad som verkar vara en bra lösning.

Det är ju lite dåligt med gods som sagt, hålet sitter nära en kan och jag antar att spånskiva spricker ganska lätt... det var därför jag från början tog ett litet för stort borr. :/
Citera
2008-01-24, 21:39
  #10
Medlem
jonnie83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Plugga och borra nytt låter ju i och för sig vettigt, en seriös lösning. Ska klura lite och se vad som verkar vara en bra lösning.

Det är ju lite dåligt med gods som sagt, hålet sitter nära en kan och jag antar att spånskiva spricker ganska lätt... det var därför jag från början tog ett litet för stort borr. :/

Hur ställer du dig till att sätta högtalar elementet i en större platta och sedan sätter plattan på lådan? Alltså att du tar en mdf eller spånskiva sågar ut ett hål till högtalar elementet. Fäster högtalaren ordentligt i den nya skivan och sedan fäster skivan på din befintliga låda.
Kan inte svära på att det inte kommer låta skit, men sen kanske den påbyggnaden inte har någon större betydelse.
Sen så kan man ju fråga sig hur snyggt det kommer bli. Vet inte hur lådan ser ut. Men det går ju att måla eller klä om man vill det. Men sen har du två högtalare så ser det ju lite konstigt ut kanske om de ser olika ut.
Citera
2008-01-24, 21:48
  #11
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Ett proffesionellt tips för att laga skador i spånplattor och mdf är att ta spån i samma storlek som det är i plattan och fylla hålet med. Packa det lätt med en spik eller ett dorn. Sedan droppar du på rikligt med lättflytande superlim, som skall dränka spånet och även flyta in i den befintliga plattan. Låt det härda om du inte har cyanoaccelerator. Borra nytt hål.
Citera
2008-01-24, 21:49
  #12
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonnie83
Hur ställer du dig till att sätta högtalar elementet i en större platta och sedan sätter plattan på lådan? Alltså att du tar en mdf eller spånskiva sågar ut ett hål till högtalar elementet. Fäster högtalaren ordentligt i den nya skivan och sedan fäster skivan på din befintliga låda.
Kan inte svära på att det inte kommer låta skit, men sen kanske den påbyggnaden inte har någon större betydelse.
Sen så kan man ju fråga sig hur snyggt det kommer bli. Vet inte hur lådan ser ut. Men det går ju att måla eller klä om man vill det. Men sen har du två högtalare så ser det ju lite konstigt ut kanske om de ser olika ut.
Hmm, det låter ju som en god idé! Tror inte det påverkar ljudet nämnvärt då lådvolymen inte ökar speciellt mycket. Så får det bli om det lossnar någon gång. Borde inte vara svårt att få hyfsat snyggt med lite spackel och några extra lager färg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in