2008-04-15, 13:29
Medlem
Proclaimers avatar
Vi får inte glömma att det handlar om tre fristående ord, så sista alternativet, över huvud taget , torde vara det mest korrekta. Åandrasidan, så har jag en förkärlek till att skriva ihop sådana meningar, som den jag just skrev och t.ex. Hursomhelst.
Citera
2008-04-15, 14:09
Medlem
schizophrenias avatar
Språkrådet skriver som följer:

fråga
Är ö.h.t. en vedertagen förkortning av över huvud taget?
svar
Nej, och därför avråder vi från den.

Ö.h.t. eller ö h t används ibland, men de flesta läsare får fundera en stund innan de kommer på hur den ska utläsas.

---------

Språkrådet rekommenderar dessutom att man skriver isär över huvud taget.
Citera
2008-04-15, 16:00
Medlem
qapmocs avatar
Oj, den där är lurig. Jag tycker dock att över huvud taget låter bäst.
Citera
2008-07-20, 23:28
Medlem
ibanez2s avatar
Överhuvudtaget eller över huvud taget?

Jag ser ibland på undertexterna i serier osv. att de skriver "över huvud taget".För mig känns det som en riktig dundersärskrivning.Hur ska det stavas?
Citera
2008-07-20, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ibanez2
Jag ser ibland på undertexterna i serier osv. att de skriver "över huvud taget".För mig känns det som en riktig dundersärskrivning.Hur ska det stavas?

Det ska skrivas som ett ord.
Citera
2008-07-20, 23:38
Medlem
Båda alternativen är korrekta.
Citera
2008-07-21, 11:45
Medlem
Zwerchstands avatar
Båda alternativen är korrekta (Vitsen med att i dag samman-/särskriva alla 3 ord är att inte inbjuda till förväxling med substantivt överhuvud.) och symptomatiskt nog "specialfall" tillika numer stelnad enda antagen form av det uttryck som tidigare var det huvudsakliga: över huvud.
Citera
2008-07-21, 12:14
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
... (Vitsen med att i dag samman-/särskriva alla 3 ord är att inte inbjuda till förväxling med substantivt överhuvud.) ...
Om något av högsta hönsen blev överraskat av folkliga reaktioner på avlyssning,
så kan man (apropå vits) tänka sig följande rubrik:
Överhuvud taget på sängen av proteststorm
Citera
2008-07-21, 13:50
Medlem
Tevildos avatar
Jämför i och för sig med iochförsig, i så fall med isåfall &c. Jag tror man lugnt kan påstå att inget av dessa uttryck ser särskilt bra ut sammanskrivna - samma sak gäller över huvud (taget).
Citera
2009-07-17, 10:53
Medlem
Galanxs avatar
Enligt Norstedt Svenska Ordbok är den mest gängse formen överhuvudtaget. Men även över huvud taget är bruklig. Fritt fram mao.
Citera
2009-07-17, 11:49
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proclaimer
Vi får inte glömma att det handlar om tre fristående ord, så sista alternativet, över huvud taget , torde vara det mest korrekta. Åandrasidan, så har jag en förkärlek till att skriva ihop sådana meningar, som den jag just skrev och t.ex. Hursomhelst.

Jag har samma förkärlek och jag använder öht som forumspråk. Precis som mao (med andra ord).
Citera
2010-03-11, 16:34
Medlem
BerntYngves avatar
"Överhuvudtaget" eller "över huvud taget"?

Vilket är korrekt? Ska man särskriva orden eller inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in