Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-03-04, 22:05
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Brukar vara RAM-problem. Kör ett ordentligt test av minnena med http://www.memtest.org/

Har du två minnestickor så plocka ur en i taget och se om felet försvinner.
Citera
2009-03-07, 18:48
Medlem
Lensflares avatar
Hej igen.

Inte för att jag klagar men problemet verkar ha försvunnit.
Nu har jag väntat flera dagar på att datorn ska krascha men datorn går hur bra som helst. Inga problem alls sedan mitt förra inlägg.

En googling på "ntoskrnl.exe" gav inte mig så mycket, men om den filen strular så är det mjukvaran det är fel på och inte hårdvaran.
Typ windows har pajat eller nåt liknande, om jag förstått saken rätt?!

Efter senaste kraschen så uppstod ett nytt problem som dock försvann efter ett dygn.
Både tv-kort och filmtittande fick hackande ljud när jag surfade runt på internet, om tv:n var på så började ljudet hacka som fan varje gång en ny hemsida laddades.
Ett märkligt sammanträffande med tanke på felrapporten jag fick som sa att det var ethernet som strulade, eller tänker jag helt fel?

Jag har kört lite registry-cleaner program och defragmenterat hårddiskarna, det är allt jag gjort sen sist.

Nu går allt som på räls, men man undrar ju ändå vad felet kan ha berott på och varför det försvann.
Bara för att jag skriver detta så lär väl problemen komma tillbaka, men jag får väl återkomma isåfall.

Tack för hjälpen ska ni ha.
Citera
2009-03-07, 19:09
Medlem
927s avatar
står det ingen stopkod längre ner, isf får du notera den som står först.
sen kan du googla på den + IRQL_Not_Less_Or_Equal + ntoskrnl.exe
Citera
2009-03-07, 20:41
Medlem
Lensflares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
står det ingen stopkod längre ner, isf får du notera den som står först.
sen kan du googla på den + IRQL_Not_Less_Or_Equal + ntoskrnl.exe
Du menar det som står just när bluescreen dyker upp va?
Jag missade den koden varje gång, datorn startade om så jävla fort. Jag har ökat tiden nu så jag ska hinna skriva av nästa gång det händer. (Förhoppningsvis aldrig igen.)
Citera
2009-04-16, 12:58
Medlem
Lånar denna tråd eftersom jag också har återkommande irql_not_less_or_equal problem. I helgen så frös datorn till utan att det kom upp en blåskärm och när jag skulle starta om den så var skärmen bara svart. Jag testade plocka ut ett minne eftersom jag alltid har trott att det var dom som spökade. Startade datorn igen med bara en sticka i datorn och helt plötsligt så hade jag en bild igen! Har nyss satt in ett nytt minne i laptopen och får väl bara hoppas att jag inte får en blåskärm igen. Kan det ha varit ena minnet som det har varit fel på? Jag får hoppas det eftersom det är jävligt jobbigt att byta saker på en bärbar dator
Citera
2009-04-16, 13:56
Medlem
BaalZeBubs avatar
Som Mr_Crowley skrev så kan det handla om fel på ram-minnet. Det är också vanligt att det har med drivrutiner att göra.

Jag har råkat ut för fel på minnet ett par gånger. I båda fallen handlade det om fel när ett minne lagras en längre stund ( relativt), vilket Windows XP gör rätt sällan. Det är därför man kan köra dag efter dag utan att minnesfelet har någon betydelse. I stället visar det sig när man behöver t ex cheksums, som att kolla sfv-filer, låta Nero testa om en skiva har bränts korrekt och liknande.

Det gäller alltså att förstå att felmeddelandena då alltid blir vilseledande, och att omständigheterna alltid tycks peka på att det är något helt annat det är fel på, som nätverkskort, grafikkort, hårddiskar m.m.
Citera
2009-04-16, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Som Mr_Crowley skrev så kan det handla om fel på ram-minnet. Det är också vanligt att det har med drivrutiner att göra.

Jag har råkat ut för fel på minnet ett par gånger. I båda fallen handlade det om fel när ett minne lagras en längre stund ( relativt), vilket Windows XP gör rätt sällan. Det är därför man kan köra dag efter dag utan att minnesfelet har någon betydelse. I stället visar det sig när man behöver t ex cheksums, som att kolla sfv-filer, låta Nero testa om en skiva har bränts korrekt och liknande.

Det gäller alltså att förstå att felmeddelandena då alltid blir vilseledande, och att omständigheterna alltid tycks peka på att det är något helt annat det är fel på, som nätverkskort, grafikkort, hårddiskar m.m.

Bara att hoppas jag inte får någon till blåskärm nu då!
Citera
2009-04-16, 14:33
Medlem
MrFingals avatar
Jag hade samma fel på min dator jag byggde ihop. Tillslut hittade jag felet. Dum som jag var hade jag köpt minnen som var för snabba för mitt moderkort. Köpte nya minnen och har inte haft några fel sen dess.

Så i mitt fall berodde det helt på RAM-minnet.
Citera
2009-04-16, 17:49
Medlem
Om jag tänker efter nu så måste det ju bara vara ena minnet, när jag plockade ute det ena minnet så funkade ju datorn igen! Blir lite mer komplicerat om det är något värmeproblem..
Citera
2009-04-17, 11:25
Medlem
Fan också, nu fick jag det nyss igen. Trodde verkligen det var borta nu, har fan haft detta problem sen jag köpte datorn! Om det inte är minnet nu så vad fan är det? Är riktigt jävla less på det här! Känns som om det är drivrutiner som krockar, eftersom program börjar att stängas ner innan datorn startar om! Hjälp mig, är less på det här. Snart säljer jag fanskapet..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in