2008-01-22, 21:52
Medlem
Är det nåt som proggare får eller?
Skämt och sido kan någon förklara lite mer ingående hur mekanismen bakom fungerar?
Och hur man märker skilnnad mot "vanlig" gyno?
Vilka prepparat kan man få prog-gyno av?
Citera
2008-01-22, 22:39
Medlem
Bluffos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZNE
Är det nåt som proggare får eller?
Skämt och sido kan någon förklara lite mer ingående hur mekanismen bakom fungerar?
Och hur man märker skilnnad mot "vanlig" gyno?
Vilka prepparat kan man få prog-gyno av?

Läs om dom kvinliga könshormonerna progesteron och östrogen så kanske du förstår.. vissa aas konventeras till prog o vissa östro o dht "bieffekter"
Citera
2008-01-23, 23:05
Medlem
Har läst en del om DHT- och östrogenkonvertering och känner till att dessa konverteringar ger bieffekter

Någon får gärna förklara lite mer om progesteron.

Har sökt i gamla trådar men inte hittat något. Måste ju finnas någon här inne som vet?
Citera
2008-01-23, 23:16
Bannlyst
http://en.wikipedia.org/wiki/Progesterone
Citera
2008-01-24, 01:03
Medlem
FromHells avatar
Vad exat är de du vill veta? Progesteron är ett kvinnligt könshormon.
Alla NOR prepp funkar som prog.
Citera
2008-01-24, 15:50
Medlem
Tjackmästarens avatar
Det finns inga anabola steroider som konverterar till progesteron. Däremot har några anabola i sig själv progesteronaktivitet (agonisteffekt på progersteronreceptorer). Det gäller alla 19-norsteroider (nandrolon, trenbolon, noretandrolon) och i någon grad oxymetolon. Dessutom udda grejer som THG, gestrinon och danazol.

"Prog-gyno" uppstår vid at progesteronreceptorer i bröstvävnaden aktiveras. Bröstkörtlarna förstoras, precis som vid vanlig gyno, och ger samma symptomer/känningar.

Antiöstrogener som tamoxifen eller klomifen är värdelösa vid prog-gyno. Möjligtvis kan de även förvärra problemet, vid att uppreglera och öka antalet progesteronreceptorer.

Det är en vanlig uppfattning att aromatashämmare (anastrozol, letrozol) fungerar, men det är inte dokumenterat. Det finns ingen öppenbar förklaring på varför aromatashämmare skulle avhjälpa prog-gyno, eftersom dessa substanser enbart reducerar konvertering av androgener till östrogener, och inte inverkar på progesteron eller dess receptorer. Möjligtvis är det så att aktivering av enbart progesteronreceptorer inte är tillräkligt till att man utvecklar prog-gyno, men att det också behövs en viss aktivering av östrogenreceptorer. Vid bruk av aromatashämmare i höga doser tar man i praktiken bort allt östrogen, och på de sättet undgår man troligtvis att aktivering av progesteronreceptorena leder till prog-gyno.

Jag kan tillägga att risken för att utveckla prog-gyno verkar vara högst individuell, och det är inte alls lika vanligt som östrogeninducerat gyno.
Senast redigerad av Tjackmästaren 2008-01-24 kl. 15:53.
Citera
2008-01-30, 00:10
Medlem
calibrishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmästaren
Det finns inga anabola steroider som konverterar till progesteron. Däremot har några anabola i sig själv progesteronaktivitet (agonisteffekt på progersteronreceptorer). Det gäller alla 19-norsteroider (nandrolon, trenbolon, noretandrolon) och i någon grad oxymetolon. Dessutom udda grejer som THG, gestrinon och danazol.

"Prog-gyno" uppstår vid at progesteronreceptorer i bröstvävnaden aktiveras. Bröstkörtlarna förstoras, precis som vid vanlig gyno, och ger samma symptomer/känningar.

Antiöstrogener som tamoxifen eller klomifen är värdelösa vid prog-gyno. Möjligtvis kan de även förvärra problemet, vid att uppreglera och öka antalet progesteronreceptorer.

Det är en vanlig uppfattning att aromatashämmare (anastrozol, letrozol) fungerar, men det är inte dokumenterat. Det finns ingen öppenbar förklaring på varför aromatashämmare skulle avhjälpa prog-gyno, eftersom dessa substanser enbart reducerar konvertering av androgener till östrogener, och inte inverkar på progesteron eller dess receptorer. Möjligtvis är det så att aktivering av enbart progesteronreceptorer inte är tillräkligt till att man utvecklar prog-gyno, men att det också behövs en viss aktivering av östrogenreceptorer. Vid bruk av aromatashämmare i höga doser tar man i praktiken bort allt östrogen, och på de sättet undgår man troligtvis att aktivering av progesteronreceptorena leder till prog-gyno.

Jag kan tillägga att risken för att utveckla prog-gyno verkar vara högst individuell, och det är inte alls lika vanligt som östrogeninducerat gyno.

så vad jag förstår så finns det inget som "förhindrar" prog-gynno?
Citera
2008-01-30, 12:22
Medlem
wiiiilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calibrish
så vad jag förstår så finns det inget som "förhindrar" prog-gynno?

jo "bromo" och vitamin b6.
Citera
2008-01-30, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wiiiili

Bromocriptin är en dopaminagonist som minskar frisättningen av prolaktin. Det kan minska effekterna av progesteron men det är inget att förlita sig på till 100%! Det är dessutom dyrt och det finns risk för en reboundeffekt när man slutar. Vitamin b6 fungerar liknande bromocriptin men har färre bieffekter.
Citera
2008-01-30, 19:04
Medlem
insolents avatar
Hur går det till om man får för sig att "behandla" med winstrol som ibland sägs fungera?
Citera
2008-03-01, 18:52
Medlem
athxrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wiiiili

Luskat runt lite på div. forum och hittat Mifepristone. Tydligen de ända som verkligen ska blocka progesteronet. Sen att peta i sig abort piller känns ju sådär!

http://en.wikipedia.org/wiki/Mifepristone

Rätta mig gärna om jag har fel.. Har ingen pålitlig källa.

Personligen kommer jag ha Letrozole hemma ifall jag skulle få prog känningar under min kur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in