2008-01-22, 21:11
Awaiting Email Confirmation
MaxAnderssons avatar
Jag ska börja plugga nästa höst någonstans. Jag ska bli lärare i historia och samhälle så jag kan plugga typ var som helst.

Jag har planerat att bo på campus. Men det är inte säkert att det är möjligt. Det märker man. Men där jag ska bo vill jag ha nära till en simhall och ett gym. Inget kärringagym. Mycket vikter och så, inte kondition och sånt.

Så dela med er av era erfarenheter, var finns det jag söker. Borde finnas på många ställen

Det kommer med största sannolikhet bli Malmö, Linköping, Uppsala, Sthlm eller Göteborg.
Citera
2008-01-22, 21:26
Medlem
Umeå universitet stämmer bra enligt dina kriterier, fräsch simhall har de iaf.
Pluggar man i uppsala så får man så äckligt långt till alla om man bor i betong flogsta
Citera
2008-01-23, 06:06
Medlem
Det som tycks passa dig bäst är Umeå universitet.
Stort samlat campus och i stort sett alla bor kring universitetet.
IKSU ligger precis granne med universitetområdet, vilket är norra Europas största träningsanläggning, med en fin simhall.
Dock är det norrland :/
Citera
2008-01-23, 06:28
Medlem
mirrebosnas avatar
Måste svara enligt med de ovan, Umeå fyller dina kriterier ganska väl.
Citera
2008-01-23, 16:58
MaxAnderssons avatar
Det var inte svaret jag hoppats på Dit tänker jag fan inte flytta. Men Uppsala var inget bra om jag förstod rätt? Resten av tänkbara lärosätena då? Någon?
Citera
2008-01-23, 20:53
Medlem
Krösus Sorks avatar
Tja, linköping är inte helt åt helvete. Det är numera möjligt att bo på campus, finns en stor idrottsanläggning i området också, Campushallen.
Tror de har mer eller mindre allt där.
Problemet är väl simhall, har ingen aning om var den närmsta finns, men det är nog någonstans i stan, 10-15 minuter med cykel.
Citera
2008-01-23, 22:27
Medlem
ozcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxAndersson
Det var inte svaret jag hoppats på Dit tänker jag fan inte flytta. Men Uppsala var inget bra om jag förstod rätt? Resten av tänkbara lärosätena då? Någon?

Om jag vore dig skulle jag absolut välja Uppsala. Allt finns. Plus att de har ett studentliv som du inte kan finna ngn annanstans. Detta säger jag fast jag själv pluggar i Sthlm. Har dock hängt en del i Uppis, har fortfarande ett studentrum här, i studentstaden. Så om du är lite alert och fixar bra boende så kan du inte bli missnöjd! Just de, det är nära till Sthlm med! Stort plus!
Citera
2008-01-23, 22:33
Medlem
en svensk tigers avatar
Välj Uppsala! Om du väljer att bosätta dig på gräddhyllan, dvs Gottsunda, så ligger det en state of the art simhall nästgårds.

Seriöst så tror jag att du kan välja vilken stad som helst utifrån de kriterierna du skrev, men det kanske finns annat som är viktigt för dig också? Studentliv, närhet till visst ställe eller vänner och familj, du föredrar studieupplägget på en viss ort m.m.
Citera
2008-01-24, 17:31
MaxAnderssons avatar
Tack för tipsen! Njae prioritet ett för mig är att komma till någon storstad. Bott i samma håla hela livet så vill testa på det. Uppsala känns intressant faktiskt. Jag har anmält mig i bostadskö hos 2 bostadsbolag på varje ort jag planerar att söka till. Man kan inte vara för säker

Vilka bostadsområden är att rekomendera i Uppsala då? Rekomendera gärna i övriga studentstäder jag är intresserad av också!(Sthlm, GBG, Malmö, Lund, Linköping och Uppsala).
Citera
2008-01-24, 17:40
Medlem
en svensk tigers avatar
Citat:
Vilka bostadsområden är att rekomendera i Uppsala då?.

Om du skall bo i studentboende kan jag rekomendera studentstaden, triangeln och kantorn som är helt ok. Undvik flogsta om du kan. Om du ska ha vanlig lägenhet så är Fålhagen, Höganäs, Luthagen, Svartbäcken, Tuna Backar bra områden som ligger ganska nära såväl centrum som lärarhögskolan. Undvik Gottsunda, Stenhagen, Sävja, Valsätra, Herrhagen, större delar av Gränby (förutom vädergatorna som är OK för att vara Gränby)

/en svensk tiger
Citera
2008-01-24, 17:42
Medlem
Kunglouies avatar
Varför är du så negativ till Umeå? Har du ens besökt staden så att du vet hur den är? Umeå är faktiskt en ganska stor stad, nära 112 000 invånare.
Citera
2008-01-24, 17:50
Medlem
knytblusens avatar
Citat:
Tack för tipsen! Njae prioritet ett för mig är att komma till någon storstad. Bott i samma håla hela livet så vill testa på det. Uppsala känns intressant faktiskt. Jag har anmält mig i bostadskö hos 2 bostadsbolag på varje ort jag planerar att söka till. Man kan inte vara för säker

Vilka bostadsområden är att rekomendera i Uppsala då? Rekomendera gärna i övriga studentstäder jag är intresserad av också!(Sthlm, GBG, Malmö, Lund, Linköping och Uppsala).

Om du vill till en storstad får du flytta utomlands eller på sin höjd Stockholm. Stockholms "campus" (studentområden) är dock inte att rekommendera, men däremot kan du ju leva ett värdigt liv i innerstan.
Göteborg är Sveriges största lantishåla, flytta inte dit.
Malmö är bra om man är hippie. Lund är mer seriöst isåfall och Skåne är ju faktiskt nära kontinenten även om man tror att det är nästgårds Afrika med allt trummspel i Malmö Folkets Park.
Uppsala är bra om man lever för studentlivet, för något annat liv finns där definitivt inte. Kårleget krävs för att ens få åka in i Uppsala.
Linköping... storstad? Kommentar onödig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in